sommar 77 skrev 2010-12-23 12:27:57 följande:
Hej igen.
vad intressant att läsa om din dotter Mammuten80. När fick hon diagnos, hur gammal var hon?
Min dotter gjorde i november en utvecklingsbedömning hos en psykolog och psykologen tror det handlar om asperger syndrom. Hennes begåvning var ojämn och hon har mycket sinne för detaljer. Språkförståelsen låg lågt, men samtidigt svarade inte dottern på alla frågor så man kunde inte ge en helt rättvis bedömning där.
Precis som du Mammuten 80 så har min dotter svårt att förstå ordet "senare". Hon vill veta exakt när.
När jag pratade med henne på telefon idag så sa jag: "Först ska mamma jobba, sen ska vi packa och sen åka. Då är det kväll."
Det verkade hon förstå. Men bilder är ju också bra, men jag har inte använt det än, bara då vi ska åka till nya platser. Hon har svårt att förstå var vi ska annars.
Psykologen hade inte rätt att sätta diagnos dock så nu står vi i kö hos bup för att göra utredning. Första mötet där tyckte jag inte om. Människan där verkade direkt tycka att Agnes (min dotter) inte hade några problem och isåfall är det light. Blir så irriterad, varför ens uttala sig innan utredningen är gjord och då hon inte känner min dotter och vet om svårigheterna.
Jag är mest oroad att vi ska hamna i något mellanland, att hon har svårigheter och behöver assistent i skolan sen men att hon inte uppfyller diagnos, så att vi inte får assistent, Men vi ska "bråka" för att få all hjälp hon behöver. Vi är båda två (hennes mamma och pappa) envisa och ger oss inte , speciellt inte gällande dotterns
liv.
Syns inte på min dotter heller och hon kan "bete" sig bra utanför hemmet. Även hemma är hon duktig. Men hon har svårt för vissa saker, te.x se helheten, nya sammanhang, veta om man ska säga hejdå till någon, och en hel del till.
/A
Hej,
Min dotter blev först utredd för på bvc trodde dom at thon hörde dåligt. hon försvinner in i sin egen lilla värld ibland och då hör hon ingenting. men vi visste att Moa (dottern) inte hörde dåligt. så efter flertalet hörseltester som inte visade några avikelser så blev det vidarekopplat till habiliteringen för utredning. i fem dagar fick hon träffa specialpedagoger, sjuksköterskor, psykologer, logopeder you name it, för utredning. det var våren förra året till hösten fick hon genomgå en autismutredning, det tog en timme och sen blev vi intervjuade en vecka senare kom vi tillbaks igen och då fick vi veta hennes diagnos fastän vi redan förstått det. hon gjorde autismutredningen på sin fjärde födelsedag.
hon har mild autism och vi oroar oss jättemycket för skolan. till våran ska hon ju upp i förskoleverksamheten. jag har redan varit i kontakt med rektorn som har hand om skolan och även särskolan, ser hellre att hon får en assistent istället för särskola.
eftersom vi har papper på att Moa är autistisk så är det ju lättare med allt. så ligg på och tjata på att eran dotter ska få hjälp. man får verkligen ligga i överallt, helst sköta deras jobb ibland.
hab där vi bodde förut undanhöll oss information om att vi var berättigade blöjbidrag (Moa har blöja på natten) och vårdbidrag. Det fick jag reda på att hon har rätt till via FL
Lycka till!
God Jul!