• Lyktan

Flickor inom autismspektrum

Hejsan!
    Nu har jag hört i flera år att det är en enorm skillnad på flickor och pojkar inom autismen.

Jag tänkte höra med er som har flickor. Vad har ni märkt för skillnad från det typiska?
    Eller är det ingen skillnad?

Min dotter är 5½ år och har alltid kunnat smälta in i omgivningen, trots sitt handikapp, väldigt socialt medveten. Det är väl den skillnaden jag märkt tydligast.

Hoppas ni vill dela med er om era erfarenheter.
    Med hälsing från Lindah

• Svar på tråden Flickor inom autismspektrum
  • Lyktan

Alltid bra med möte inför skolstart.
    Vi har fullt upp nu innan lekis-starten. Det är kompletterande utredning, begåvningstester, adhd-utredning, läkarbesök osv
    Kommer bli mycket, men skönt sen när allt är klart innan skolan drar igång.
    Det sista jag vill är att krav ska förstöra Filippas sug att lära!
    Jag älskar det faktum att hon är så vetgirig! Om vi fixar hennes skolgång till det bästa, så kommer hon kunna minnas varje ord lärarna sa.

• sommar 77

Lyktan, ja, min dotter ska alltså börja på 6-års men på nya skolan.

Förskolan hade varit på möte på kommunen i veckan då vi hade psykologbedömningen och förskölans egna bedömning och mål osv med dit. Vi fick ett prel. besked att vi i pengar kommer få medel eller övre medel i stöd, dvs en halv resurs. Från hösten.  De andra förskolorna som var där fick mindre för sina barn.

Jag känner mig väldigt nöjd då jag inte tycker Agnes behöver en person som är klistrad på henne men att det finns någon som kan hjälpa henne vid vissa moment.

Lyktan, ska din dotter börja 6-års? Varför ska ni göra kompletterade utredningar?
    Får jag fråga, har någon i er släkt autism eller liknande?
    Jag har en halvsyster som har en vuxen son som har asperger. Min pappa är vädligt specielle också men har aldrig gått på utredning men han skulle nog få nåt.....

• Lyktan
    sommar 77 skrev 2011-02-03 22:00:19 följande:
    Lyktan, ja, min dotter ska alltså börja på 6-års men på nya skolan.

Förskolan hade varit på möte på kommunen i veckan då vi hade psykologbedömningen och förskölans egna bedömning och mål osv med dit. Vi fick ett prel. besked att vi i pengar kommer få medel eller övre medel i stöd, dvs en halv resurs. Från hösten.  De andra förskolorna som var där fick mindre för sina barn.

Jag känner mig väldigt nöjd då jag inte tycker Agnes behöver en person som är klistrad på henne men att det finns någon som kan hjälpa henne vid vissa moment.

Lyktan, ska din dotter börja 6-års? Varför ska ni göra kompletterade utredningar?
    Får jag fråga, har någon i er släkt autism eller liknande?
    Jag har en halvsyster som har en vuxen son som har asperger. Min pappa är vädligt specielle också men har aldrig gått på utredning men han skulle nog få nåt.....
    Om 6-års är detsamma som lekis, förskola, nollan eller vad tusan det nu heter.. så ja, min tanke är att hon ska få vara med sina jämnåriga och förhoppningsvis få lite kompisar innan riktiga skolstarten med många andra, främmande barn.

Kompletterande är pga hennes ålder då utredningen gjordes samt att vissa tester kunde inte filippa göra då. Förhoppningsvis kommer hon nu förstå direktiv och kunna gå utanför tidigare mönster på svaren.

I släkten finns det främst förlossningsskador. Dock har min lillebror trotssyndrom, han blev diagnosticerad i 14 års ålder. Annars inget liknande som är medfött.
  • Tokmamman

Min dotter har autsim. Jag misstänker skarpt att det har tagit många för oss att hitta rätt hjälp för henne pga hon är flicka. Hon har inte alla dessa symtom man ofta tänker på när det gäller barn med autsim. Hon är bra på att verka "normal" osv.

Det tog oss 4 år att få en diagnos och därmed rätt hjälp. 4 långa jobbiga år för oss som familj.
    Jag är övertygad om att det är stor skillnad mellan flickor och pojkar. Jag hade nog tur som kom till mottagnignen som Svenny Kopp arbetar på. Alla där verkar verkligen vara väl insatt i detta med just flickor och autsim.  

• pcalma

Tokmamman: det var svenny ( underbar människa) som utredde vår dotter oxå i nov! Hon blir 7 o fick diagnoserna autistiskt syndrom, adhd, tvångsyndrom, trotssyndrom, motorisk koordinationstörning och dysomni.

Vid 3,5 års ålder fick hon en ospecificerad adhd-diagnos o vid 4 års ålder en bipolär diagnos.
    Dessa kvarstod efter ny utredning på vårt bup. Svenny tog bort dessa o ersatte dom!!

• Tokmamman
    pcalma skrev 2011-02-14 22:53:21 följande:
    Tokmamman: det var svenny ( underbar människa) som utredde vår dotter oxå i nov! Hon blir 7 o fick diagnoserna autistiskt syndrom, adhd, tvångsyndrom, trotssyndrom, motorisk koordinationstörning och dysomni.

Vid 3,5 års ålder fick hon en ospecificerad adhd-diagnos o vid 4 års ålder en bipolär diagnos.
    Dessa kvarstod efter ny utredning på vårt bup. Svenny tog bort dessa o ersatte dom!!
    Vi fick inte träffa Svenny men väl en annan underbar läkare där. Tyvärr tog Bup oss aldrig på allvar. Vi fick bråka oss till en remiss till BNK men väl där gick allt bättre. Dom lyssnade och gjorde en utredning. Skall nu be om en utökad då jag misstänker själv att hon har något ytterligare förutom autism.

Alla borde få möta personal som på BNK. Tänk vad många barn som skulle slippa gå flera år och lida om människor inom Bup bara knde ta och skaffa sig rätt kunskaper! 
  • JuliaochLinusmamma

Min dotter har Asperger och hon blev utredd på BUP efter att jag själv ringde dit och sa att de skulle kolla upp om hon hade Asperger. Jag upplevde aldrig att de inte trodde på mig, jag tycker att de var väldigt kunniga och brydde sig verkligen om hur vi alla mådde mm.
    Utredningen gick snabbt med, jag ringde i september förra året och fick första tiden veckan efter, jag blev själv förvånad att jag fick tiden så fort (hade ju hört att de var väldigt sega). Dottern skrevs in på det första mötet och redan innan jul hade hon sin Asperger diagnos och vi har även hunnit med att ha ett informationsmöte med BUP och skolan, vi har nog haft tur och det är jag glad över.

Håller med er om att det inte är rätt att man ska behöva kämpa och bråka för att få hjälp att få reda på vad våra tjejer behöver hjälp med.

• sommar 77

En fråga till er som har döttrar här med asperger, om ni läser en bok för dem, hänger dem med, kan dem återberätta?
    Min dotter Agnes har sällan kunnat lyssna på böcker , men jag läste en idag ändå. Hon har svårt att koncentrera sig, men jag fick henne idag att sitta tyst och lyssna. När jag sedan frågade vad den handlade om så fångade hon bara en bit "han skrev brev". Men det var långt in i sagan då det hände och det var inte det vikigaste att komma ihåg.
    Ibland undrar jag om det bara är asperger då språkförståelsen verkar vara så låg.

Då hon tydligt har asperger iaf i vissa situationer, te.x idag  vid köksbordet då hon, hennes bror och jag satt och fikade. Min son skulle berätta en sak för mig som hänt på skolan, ..och hon medvetet störde hela tiden genom att slå med sitt trollspö i köksbordet, fast jag sa till flera gånger. Hon ville säga sitt, som vanligt svårt att vänta. Men denna gång när sonen pratat klart så gick sonen och jag iväg och jag sa att nu vill ingen lyssna på Agnes.
    Då blev hon vansinningt arg och ledsen och skrek, slog i sin dörr flera gånger. Jag lät henne bara vara ca 5-10min , lade sonen. Knackade sen på hos Agnes, och möttes av en ledsen tjej som satt i soffan. Jag frågade om jag fick förklara vad som hände och varför vi gick. Det fick jag fast hon fortf var lite arg. I lugn och ro berättade jag och hon sa förlåt och verkade ändå förstå. Hon blev genast kramig, ledsen och min världens goaste Agnes som finns där:)
    Men jag tror hon ändå inte kan förstå att vi verkligen blev störda av henne, hon förstod kanske att hon gjort något dumt, men kunde nog inte sätta sig in i sonens känsla.
    Sen är ju aldrig min son sen att tjafsa emot Agnes, men många gånger kan jag någonstans förstå hans irritation.
    Ja, det är inte lätt alla gånger, men det jag känner är att Agnes har så mycket känslor och hon vill alltid bli sams med mig och säger ofta:"Meeen, nu blir vi kompisar igen!!!"
    Hon är så söt min tjej:)

• LillaFrun
    sommar 77 skrev 2011-02-23 21:55:54 följande:
    En fråga till er som har döttrar här med asperger, om ni läser en bok för dem, hänger dem med, kan dem återberätta?
    Min dotter Agnes har sällan kunnat lyssna på böcker , men jag läste en idag ändå. Hon har svårt att koncentrera sig, men jag fick henne idag att sitta tyst och lyssna. När jag sedan frågade vad den handlade om så fångade hon bara en bit "han skrev brev". Men det var långt in i sagan då det hände och det var inte det vikigaste att komma ihåg.
    Ibland undrar jag om det bara är asperger då språkförståelsen verkar vara så låg.

Då hon tydligt har asperger iaf i vissa situationer, te.x idag  vid köksbordet då hon, hennes bror och jag satt och fikade. Min son skulle berätta en sak för mig som hänt på skolan, ..och hon medvetet störde hela tiden genom att slå med sitt trollspö i köksbordet, fast jag sa till flera gånger. Hon ville säga sitt, som vanligt svårt att vänta. Men denna gång när sonen pratat klart så gick sonen och jag iväg och jag sa att nu vill ingen lyssna på Agnes.
    Då blev hon vansinningt arg och ledsen och skrek, slog i sin dörr flera gånger. Jag lät henne bara vara ca 5-10min , lade sonen. Knackade sen på hos Agnes, och möttes av en ledsen tjej som satt i soffan. Jag frågade om jag fick förklara vad som hände och varför vi gick. Det fick jag fast hon fortf var lite arg. I lugn och ro berättade jag och hon sa förlåt och verkade ändå förstå. Hon blev genast kramig, ledsen och min världens goaste Agnes som finns där:)
    Men jag tror hon ändå inte kan förstå att vi verkligen blev störda av henne, hon förstod kanske att hon gjort något dumt, men kunde nog inte sätta sig in i sonens känsla.
    Sen är ju aldrig min son sen att tjafsa emot Agnes, men många gånger kan jag någonstans förstå hans irritation.
    Ja, det är inte lätt alla gånger, men det jag känner är att Agnes har så mycket känslor och hon vill alltid bli sams med mig och säger ofta:"Meeen, nu blir vi kompisar igen!!!"
    Hon är så söt min tjej:)
    Min tjeja är snart 9 och har alltid gillat att man läser böcker, sen fokuserar hon på andra saker än jag skulle göra men det kvittar ju, huvudsaken är ju att hon tycker det är roligt.
    Hon kan berätta delar av vad det handlar om men sen är det oftast svårt att hänga med i det hon berättar.
    Ordförådet är inte heller optimalt men vi jobbar på det.
  • sommar 77

Lillafrun,
    ja, det är det att Agnes verkar inte riktigt gilla att jag sitter och läser, vill helst prata om andra saker då osv. Men mer lättlästa böcker för yngre barn går ju bättre.
    Ja, jag jobbar på det, läser iaf:)

• LillaFrun

sommartjej 77
    En tanke bara, hon kanske har lite svårt att förstå att det är en saga och inte nåt du berättar för henne i syfte att hon ska lyssna och sen utföra nåt????
    Men om du säger att mer lättlästa böcker går bättre så kanske det blir för mycke att lyssna på när det är längre böcker.
    Sen gör ju koncentrationssvårigheterna garanterat sitt till.
    Min flicka lyssnar ju mer nu än när hon var yngre.
    Men ibland lyssnar hon på cd-böcker och det tycker hon om, då kan man ju göra nåt annat samtidigt och man har varken någon bok eller läsare att bli störd av

• sommar 77

LillaFrun,

ja, cd-böcker ska jag nog köpa mer av, hon har gillat den hon har.

Ja, kan va som du skriver men jag tänker ändå att  hon borde kunna berätta kort vad den handlade om. Men språkförståelsen är inte så hög märker jag.

• pcalma

Cdböcker klarar min dotter inte! Hon förstår inte att rösten läser boken o bara skriker att vi ska läsa.
    Hon vill läsa samma bok om o om igen o hon kan dom utantill. Måste vara rätt betoning oxå!

• sommar 77

Köpt en bok om Askungen idag och Agnes sitter just nu och "läser" den själv. Roligt att höra, hon tittar mer noggrant på bilderna och koncentrerar sig bättre än när jag läser, och hon berättar högt om vad som händer. Även om det inte blir rätt så är hon ändå duktig att tolka bilderna höra jag:)

• LillaFrun
    sommar 77 skrev 2011-02-25 13:39:43 följande:
    Köpt en bok om Askungen idag och Agnes sitter just nu och "läser" den själv. Roligt att höra, hon tittar mer noggrant på bilderna och koncentrerar sig bättre än när jag läser, och hon berättar högt om vad som händer. Även om det inte blir rätt så är hon ändå duktig att tolka bilderna höra jag:)
    Så härligt, det är som en trisslott, plötsligt händer det
  • sommar 77

Å jag måste berätta, är så glad:)
    När Agnes var "klar" med boken ville hon att jag skulle läsa den. Hon satt tyst som ett ljus hela boken och hängde med!! Sen ville hon att jag skulle läsa den en gång till och jag märkte att hon förstod hyfsat bra vad den handlade om. Jag förenklade lite i min läsning (sa tex systrar ist för styvsystrar).
    Efteråt sa hon:Jag tänkte innan att jag skulle sitta tyst och lyssna:)
    Precis som att hon tänkte på dagen innan då hon inte gjorde det.

Så himla kul, som du säger LiiaFrun, plötsligt händer det:):)

• awb

"Är så trött på att svara på den frågan, så jag blir faktiskt lite trött också när jag ser en mor skriva så.. Autism är autism, diagnosen har samma kriterier som måste uppfyllas. Sen finns det andra diagnoser, såsom högfungerande autism, aspergersyndrom eller autismliknande tillstånd. Men då är det andra kriterier, dock inom samma spektrum. Har man diagnos Autism. Då har man autism, inte högfungerande." Ville bara säga att högfungerande autism är INTE en enskild diagnos, diagnosen är autism i barndomen, högfungerande lägger man till i dagligt tal enbart för att betona att personen är högfungerande, dvs normal till högintelligent.

• pcalma

Det är ett uttryck som ger helt fel bild! Det finns ingen person som har autism som är högfungerande! Som ovan skrev så menas det att det inte föreligger en utvecklingsstörning OCKSÅ!!
    Autism är autism o har man även en utvecklingsstörning så har man två diagnoser!
    Personer med autism har däremot oftast en väldigt ojämn begåvningsprofil! Har man utvecklingsstörning så har man en över lag låg begåvning.

Svar på tråden Flickor inom autismspektrum