sommar 77 skrev 2011-02-23 21:55:54 följande:
En fråga till er som har döttrar här med asperger, om ni läser en bok för dem, hänger dem med, kan dem återberätta?
Min dotter Agnes har sällan kunnat lyssna på böcker , men jag läste en idag ändå. Hon har svårt att koncentrera sig, men jag fick henne idag att sitta tyst och lyssna. När jag sedan frågade vad den handlade om så fångade hon bara en bit "han skrev brev". Men det var långt in i sagan då det hände och det var inte det vikigaste att komma ihåg.
Ibland undrar jag om det bara är asperger då språkförståelsen verkar vara så låg.
Då hon tydligt har asperger iaf i vissa situationer, te.x idag vid köksbordet då hon, hennes bror och jag satt och fikade. Min son skulle berätta en sak för mig som hänt på skolan, ..och hon medvetet störde hela tiden genom att slå med sitt trollspö i köksbordet, fast jag sa till flera gånger. Hon ville säga sitt, som vanligt svårt att vänta. Men denna gång när sonen pratat klart så gick sonen och jag iväg och jag sa att nu vill ingen lyssna på Agnes.
Då blev hon vansinningt arg och ledsen och skrek, slog i sin dörr flera gånger. Jag lät henne bara vara ca 5-10min , lade sonen. Knackade sen på hos Agnes, och möttes av en ledsen tjej som satt i soffan. Jag frågade om jag fick förklara vad som hände och varför vi gick. Det fick jag fast hon fortf var lite arg. I lugn och ro berättade jag och hon sa förlåt och verkade ändå förstå. Hon blev genast kramig, ledsen och min världens goaste Agnes som finns där:)
Men jag tror hon ändå inte kan förstå att vi verkligen blev störda av henne, hon förstod kanske att hon gjort något dumt, men kunde nog inte sätta sig in i sonens känsla.
Sen är ju aldrig min son sen att tjafsa emot Agnes, men många gånger kan jag någonstans förstå hans irritation.
Ja, det är inte lätt alla gånger, men det jag känner är att Agnes har så mycket känslor och hon vill alltid bli sams med mig och säger ofta:"Meeen, nu blir vi kompisar igen!!!"
Hon är så söt min tjej:)
Min tjeja är snart 9 och har alltid gillat att man läser böcker, sen fokuserar hon på andra saker än jag skulle göra men det kvittar ju, huvudsaken är ju att hon tycker det är roligt.
Hon kan berätta delar av vad det handlar om men sen är det oftast svårt att hänga med i det hon berättar.
Ordförådet är inte heller optimalt men vi jobbar på det.