pcalma skrev 2011-01-11 21:24:39 följande:
Svår fråga...
Med facit i hand så avvek hon redan från dag ett. Hon sov i princip aldrig, enbart 7 min i stöten o vaken o pigg i timmar emellanåt. BB körde in min säng mot väggen så att hon skulle kunna ligga bredvid mig o kanske komma till ro, men icke!!
Maten var ett elände med. Vi kom aldrig in i några rutiner. Hon kunde äta var 5:e min och det kunde gå 6 timmar emellan. Man visste aldrig.
Hon var extremt känsligt om det var något i blöjan. Hon skrek vid minsta droppe kiss i o första tiden gick det ett paket blöjor om dagen. (Det är visserligen små paket, men ändå)
Sen skrek hon "bara" om nätterna och var lugn om hon bara fick ligga i fred.
Förstod inte att peka eller när andra pekade. Hon var sen med det mesta. VÄLDIGT aktiv.
Vanlig fostran funkade inte.
Mer o mer elände med maten, klarade inte övergångar från amma-flaska-gröt osv
Gillade inte närhet.
Rymde/sprang iväg
aktiv tillsyn krävdes/krävs
otroligt hög smärttröskel, samtidigt som hon är överkänslig på andra hållet.
Pratade 2-ords meningar vid 3,5 års ålder.
Svår att nå, verkade inte lyssna.
Brydde sig inte om andra barn
Frågade aldrig om hjälp eller efter saker utan skrek o viftade mot det.
Kan aldrig vänta
Protesterade tidigt mot knappar i kläder i hårda sömmar.
Extremt känslig för solljus o vissa ljud
Ja, jag kan ju skriva hur mkt som helst. Men när hon var 1,5 år, då förstod vi någ "på riktigt" att det var något som inte stämde med vår dotter. Mer än sömnen. Vi trodde från 6 mån ålder att det fattades nåt i kroppen som gjorde att hon inte behövde särskilt mkt sömn.
Dottern här var intensiv från början, men inte avvikande annars. Hon snuttade ofta och vaknade mycket första året, ville bli buren och vara nära. Det gick INTE att försöka "distansera" sig, utan gällde bara att följa hennes rytm, då gick det bra och hon var på bra humör. Mest påtagligt var sömnen. Hon sov ok i tre-fyra månader (prematur två månader var hon också), men sen gick det utför. Hon sov nästan bara i sjal dag- och kvällstid, och det gick inte att sitta still. Hon var mycket lättväckt. När jag gick över till att låta henne sova i säng på dagarna, fick jag ligga hos henne för att hon skulle sova. Vaknade ALLTID efter 20 min och behövde sövas om, sen igen efter 45 min. Kunde efter ett antal månaders rutin somna om igen vissa pass och totalt då sova 90 min åt gången. På nätterna vaknade hon under bra perioder ca var 90:e minut, och i sämre perioder var 30:e. När vi försökte lägga henne i sängen på kvällarna istället för i sjal, så fick jag lägga mig jag också. Så jag la mig samtidigt som henne i ett halvårs tid i alla fall, låg i sängen och surfade och lät henne snutta sig tillbaka till sömns när hon vaknade till. Hon har också alltid haft en otroligt stark integritet och varit ganska avvisande mot andra människor än mig och pappa.
I övrigt var hon väldigt glad och lättsam. Inte så förtjust i mat när vi kom så långt, men inte extrem på nåt sätt. Väldigt känslig för stimuli och blev fort trött. Hon var väldigt vanlig tyckte jag, hellre tidig i utvecklingen trots sin prematuritet. Vände sig vid fyra månader, ålder vid fem, satt vid sju, kröp vid åtta och ställde sig typ vid tio. Började dock inte gå på allvar förrän vid 1,5 års ålder. Väldigt pysslig, älskade böcker. Började peka när hon var 14 månader och vi tyckte hon pekade bra, men det var nog lite mindre än andra barn kan jag tänka. Andra kunde reagera på att hon inte gav så mycket ögonkontakt, men med oss var det ingen fara. Pratade jättebra som 1,5-åring. Hon imiterade bra, även sociala grejer.
Strax efter 2 års ålder gick hon in i en bubbla. Då blev hon mer avvisande, verkade inte höra, talet utvecklades inte mer, hon utvecklade inget intresse just för andra barn.
Hon har idag sina stora svårigheter inom de klassiska områdena. Hennes tal är sent och hon är inte så social i sin kommunikation - har svårt att rikta kommunikationen ordentligt, har svårt med uppmärksamhet, inväntar inte svar, har svårt med språkförståelse och att ex svara på frågor och följa instruktioner i vardagen. HOn har svårt med vardagliga ting som att se sammanhang och allt som har med språket att göra. Hon är väldigt socialt intresserad men kommunikationssvårigheten gör det svårt för henne att hänga med. Älskar idag att leka med andra barn, men har svårt med fantasilek - hon kan inte låtsasleka. i gengäld är hon en otrolig datahacker, lär sig snabbt, kan läsa och skriva hela alfabetet och siffrorna upp till 20, räknar, håller på att knäcka läskod och börjar strax med enklare addition av tal. Så länge hon har stöd och hjälp med aktivering är hon världens gladaste och är helt utan problembeteenden, men hon har ett stort och påtagligt behov av hjälp med kommunikation och den sociala biten. HOn har också ett stort behov av trygghet, vilket inte behöver innebära samma rutiner eller så alls utan tryggheten sitter i människorna hon har runt omkring sig. Hon behöver känna dem hon har runt omkring sig väl för att öppna sig.