pcalma skrev 2011-01-03 10:57:09 följande:
Ang empati så kan man dela upp det i två områden:
Kognitiv empati: att förutspå hur människor reagerar i olika situationer. Nödvändigt för att kunna manipulera! Psykopater ligger högt här o personer med autism ligger lågt!
Känslomässig empati: förstå att någon är ledsen för att denne ramlat o slagit sig etc. Här ligger personer med autism på samma nivå som kontrollgruppen men psykopater ligger lågt!
Tänkvärt o bringar lite klarhet över detta med empatin hos våra barn, tycker jag!
Oj shit.. Det där var en underbar förklaring. Eller alltså, allvarlig men perfekt förklarat så man verkligen förstod.
Dock verkar det då som att min dotter saknar känslomässig empatin och är lite mer av kognitivt.
Hon är så läskigt slug och har börjat ljuga för att få sina idéer igenom.
Skrattar åt folk som slår sig eller gråter. Speciellt skrattar hon om hon varit elak mot mig eller mot lillasyster. Då förstår hon att det är hennes verk som gjort detta. Då blir hon mallig och nöjd.
Dock kan hon vara mycket omhändertagande. Hennes farfar var mycket sjuk i kol (kohl?) och mot honom var hon en liten betjänt. Ville alltid gå hem till dom för att fråga hur det var med farfar osv. Och när lillasyster kom till världen 6 veckor för tidigt, då var hon super snäll och pussade henne på huvudet. Det dröjde iaf några veckor innan första olyckan hände.. Gick upp på natten och snodde lillasyster och gömde henne under täcket när hon började gråta. *hjärtattack när man upptäckte att lillasyster saknades*
Älska finns inte i vår värld. Hon säger det, mest som ett uttryck man ska säga. Ex: godnatt, puss puss, älskar dig.
Min lilla Filippa är en dominant dam, som vet exakt hur hon vill ha saker och ting. Går det inte få så, så försöker hon tills hon får utbrott. Mitt tålamod har verkligen satts på prov.