• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 16:10
    Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

Jag har panik och gråter för jag vill verkligen inte detta.

• Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov
  • Anonym

Stunta INTE i det. Bit ihop och gör det bara! Jag har också haft grava förändringar och opererade bort mina för ett par år sedan. Inte ens operationen är så farlig som den låter. Själva provet tar max 5 minuter.

• Anonym

min barnmorska sa att man får cellförändringar om man haft sex med många...så när jag blev kallad sist så fråga hon om jag hade samma sexpartner som sist och det hade jag..då sa hon att jag inte behövde oroa mig!

• s87a
    Anonym skrev 2010-12-23 13:55:37 följande:
    min barnmorska sa att man får cellförändringar om man haft sex med många...så när jag blev kallad sist så fråga hon om jag hade samma sexpartner som sist och det hade jag..då sa hon att jag inte behövde oroa mig!
    ja men så är det inte.
    vill man inte gå ska man inte göra det. men det är upp till var o en. det är inget tvång, bara nåt som erbjuds och rekommenderas, vill man inte så slipper man
  • UlletGullet

Inte är det direkt trevligt men det är ju ingen sak alls. Hellre spreta med benen en stund än cancer i underlivet, för det är inget vackert med cancer. Man får sluta vara så rädd för allting och ta sig i kragen och göra det trots att det bär emot bara.

• s87a

Gör man inte cellprov som är var tredje år, och tar 4-5 sekunder och gör inte ens ont så kan man ju få cellförändringar och då får man springa hos doktorer hela tiden ochblir det sen cancer, ja då får ni visa upp er ändå.

• Fridayyy

Då är det förmodligen det att du blivit våldtagen som ställer till det.

• nurken
    Anonym skrev 2010-12-23 13:39:24 följande:
    Har en BM som jag träffat under grav. hon vet att jag inte klarar av gyn.undersökningar och vad det beror på. kanske kan ringa henne och boka tid då som ni föreslagit.

Känner mig inte så lölig längre när jag ser att det är fler som inte kalar av att gå dit.
    Bra att du har bra erfarenhet av en barnmorska. Ring henne och boka tid.
    Jag har också blivit våldtagen och vet att man då kan få skräck som för alla andra verkar helt puckad.
    Hoppas du går iväg och att provet ser bra ut. Du får gärna inboxa mig om du vill ha stöd på vägen.

• Anonym

Tänk om det kunde vara vara så lätt som det låter "det tar bara några sekunder sen är det klart.. visst men ångesten innan, att man får panik så allt bara snurrar och tror man ska svimma mm. ne fy.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-12-23 14:56:38 följande:
    Tänk om det kunde vara vara så lätt som det låter "det tar bara några sekunder sen är det klart.. visst men ångesten innan, att man får panik så allt bara snurrar och tror man ska svimma mm. ne fy.
    jag har visselrigen inte varit med om en våldtäkt, men tycker minsann det är obehagligt att visa könet för främlingar ändå, det är hemskt och man får ångest men man gör det för sin egen skull
  • redneck girl

gör inte ont alls .och de är över i ett nafs .ring dit och säg som de är att du är livrädd . då kan de ta lite extra tid med dig...så du slipper en jäktad bm .

Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov