• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 16:10
    Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

Jag har panik och gråter för jag vill verkligen inte detta.

• Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov
  • Anonym (???)
    Anonym (Fia) skrev 2010-12-30 19:29:31 följande:
    Läste detta på liv.se
    Fråga: Vem kan drabbas av livmoderhalscancer?
    Svar: Livmoderhalscancer drabbar i stort sett bara kvinnor som har smittats av sexuellt överfört virus s.k. högrisk-HPV (humant papillomvirus).Välkända riskfaktorer för att få högrisk-HPV-infektion är bl.a. tidig sexuell debut, antal partners och partners som i sin tur haft flera partners.

Så risken att drabbas borde inte vara så hög om man bara haft en sexpartner hela livet tänker jag..Men visst ska man kolla sig ändå för säkerhetskull känns dte som!
    Ja, man ska kolla sig ändå., Varför har de annars kommit på ett vaccin mot livmoderhalscancer? Det ska man börja ta när man är ganska ung..
  • Anonym
    Anonym (har varit rädd) skrev 2010-12-30 18:01:54 följande:
    Jag var fullständigt skräckslagen inför alla former av gynekologisk undersökning. Detta efter att ha blivit utsatt för en våldtäkt. Ville aldrig mer visa upp mig för någon.
    När jag fick kallelesen till cellprov så tänkte jag noga igenom alla risker med att dö i cancer osv, och kom fram till att jag hellre dog i cancer än lät mig undersökas. (inte så vettigt kanske)

Efter flera år så blev jag övertalad av en väninna att söka hjälp för min undersökningsrädsla.
    Jag grät o skakde när jag hade ringt första samtalet och ansökt om hjälp.
    Dt var kö i ett år, vilket jag tyckte var bra, för då hann jag vänja mig vid tanken. Sedan efter det så träffade jag en fantastiskt läkare, och fick KBT-behandling under nästan ett år.
    Numera har jag inga problem alls med undersökningar, eller rättare sagt - jag ser till att få det som jag vill ha det. Bara kvinnliga läkare, jag går alltid till samma på en privatklinik, och hon gör cellproverna där åt mig i samband med rutinundersökning. Jag går numera vartannat år för att hålla "ångan" uppe o inte bli rädd igen.
    Jag lärde mig att sätta gränser, att säga till när det blev obehagligt. Att kunna be läkaren att göra paus, vara försiktigare eller vänta.

När jag bokade min första tid hos min "vanliga" gynekolog efter KBT-behandlingen, så sa jag att jag ville komma 2-3 tillfällen med ganska tätt mellanrum o bara prata först. Det fick jag, eftersom hon visste att jag hade denna historia.
    Det tycker jag är ett tips även om man inte behöver så lång o omständig behandling som jag, be om att få komma o träffa läkaren för ett samtal, och så bokar en ny tid för själva cellprovet om det kändes som att man gillade läkaren. Man skall inte ha dåligt samvete heller för att mna kanske kommer till e undersökning, men ångrar sig, och inte vill genomföra alla moment. Det viktigaste är enligt min erfarenhet att mna inte tvingar sig till att gå med på saker för att vara läkaren till lags. Du undersöker dig för att du vill det, och det rä DU som vill ha dina provsvar. Ingen annan bryr sig ju.

Här på FL finns en fråga experten gällande undersökningsrädsla (för övrigt den läkare som hjälpte mig, så jag har mycket stort förstroende för henne) du kan säkert skriva en fråga till henne och fråga var din närmsta hjälp är om du inte klarar cellprovet nu.

Lycka till.
    Ååh. Käns som du av någon förstår min rädsla att det inte bara är att gå dit och få det gjort. Fast lider med dig att du också råkat ut för en våldtäkt  
    Jag har tyvärr fått stå ut med flera gyn.und. pga. två missfall och komplikationer och även under förlossning. Men jag tycker det bara blir värre för varje gång och cellprov är ju inget måste så det är lättare att hoppa över. Även om jag nu bestämt att gå så är jag inte säker på att jag kommer klara det.
    Tack för att du delar med dig!
  • Anonym (har varit rädd)
    Anonym skrev 2010-12-30 23:55:23 följande:
    Ååh. Käns som du av någon förstår min rädsla att det inte bara är att gå dit och få det gjort. Fast lider med dig att du också råkat ut för en våldtäkt  
    Jag har tyvärr fått stå ut med flera gyn.und. pga. två missfall och komplikationer och även under förlossning. Men jag tycker det bara blir värre för varje gång och cellprov är ju inget måste så det är lättare att hoppa över. Även om jag nu bestämt att gå så är jag inte säker på att jag kommer klara det.
    Tack för att du delar med dig!
    Men gå dit på tiden du fått, men säg att du nog inte vill göra nån undersökning, och så använder du tiden till att beskriva din rädsla och att den växer med åren, och se om läkaren har något vettigt förslag att komma med.
    Gå dit med medvetenheten om att du inte kan bli tvingad till någon undersökning, och att du inte heller behöver tacka ja till vad som föreslås.

Nej cellprov är inget akut, så därför är det inte bråttom, men det är en bra tid att passa på att se vad rädslan beror på och göra någonting åt den, för det är ju inte läge att sitta o prata vecka ut o vecka in OM man skulle ha några cellförändringar eller ha fler knepiga graviditeter.

Det är nog 3 år tills nästa gång du kallas, så ta vara på denna chansen att komma dit o börja prata om läget.

Kram
  • Anonym
    Anonym (har varit rädd) skrev 2010-12-31 10:40:47 följande:
    Men gå dit på tiden du fått, men säg att du nog inte vill göra nån undersökning, och så använder du tiden till att beskriva din rädsla och att den växer med åren, och se om läkaren har något vettigt förslag att komma med.
    Gå dit med medvetenheten om att du inte kan bli tvingad till någon undersökning, och att du inte heller behöver tacka ja till vad som föreslås.

Nej cellprov är inget akut, så därför är det inte bråttom, men det är en bra tid att passa på att se vad rädslan beror på och göra någonting åt den, för det är ju inte läge att sitta o prata vecka ut o vecka in OM man skulle ha några cellförändringar eller ha fler knepiga graviditeter.

Det är nog 3 år tills nästa gång du kallas, så ta vara på denna chansen att komma dit o börja prata om läget.

Kram
    Ja jag ska boka om tiden till "min" Bm för hon vet om min rädsla så hoppas jag att jag vågar.
  • Anonym (???)
    Marsch skrev 2010-12-31 11:58:06 följande:
    Jag vet hur det känns, TS. Står i valet och kvalet själv...
    Gå dit.. Min mamma stod också i valet och kvalet men de hittade cellförändringar osm var cystor...
  • Anonym
    Marsch skrev 2010-12-31 11:58:06 följande:
    Jag vet hur det känns, TS. Står i valet och kvalet själv...
    Jobbigt, också fått kallelse?
  • Anonym

Läst igenom tråden igen för att få lite mod att boka tid (avbokade den jag fick) och känner nu att jag verkligen Borde gå!
    tackar igen för era svar som visar hur viktigt det är att gå och kolla sig.

• Anonym (har varit rädd)
    Anonym skrev 2011-01-17 18:25:06 följande:
    Läst igenom tråden igen för att få lite mod att boka tid (avbokade den jag fick) och känner nu att jag verkligen Borde gå!
    tackar igen för era svar som visar hur viktigt det är att gå och kolla sig.
    Du klarar det!
  • Anonym

Livmoderhalscancer kan man få av viruset som är sexuellt överförbart, men jag tror att det bara är ca 70% som orsakas av det. Övriga 30% som får livmoderhalscancer får det av andra orsaker, alltså samma orsaker som andra typer av cancer. Alltså kan man inte vaccinera sig mot all typ av livmoderhalscancer och man kan alltså få det även om man skulle vara oskuld. Min syster har haft livmoderhalscancer flera omgångar och fick det första gången när hon var 23 år och hon fick inte det av virus. Jag kan verkligen förstå att man kan vara rädd för undersökningen, men tänk om det skulle vara så att man låter cellförändringar gå obehandlade, då blir det många fler undersökningar. För jag tror faktiskt inte man struntar i det när man väl fått cancer och är rädd för sitt liv.

Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov