• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 16:10
    Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

Jag har panik och gråter för jag vill verkligen inte detta.

• Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov
  • beppoe
    Anonym skrev 2010-12-23 13:55:37 följande:
    min barnmorska sa att man får cellförändringar om man haft sex med många...så när jag blev kallad sist så fråga hon om jag hade samma sexpartner som sist och det hade jag..då sa hon att jag inte behövde oroa mig!
    Din barnmorska har dålig koll. Det räcker att man har haft sex med någon som har haft sex med någon så finns risken. 

TS, ring till BM-mottagningen och förklara läget. Du behöver inte gå den tid och till den BM du har blivit hänvisad till. Om du har förtroende för någon speciell, boka honom eller henne. 

Själva provet tar en knapp minut, det kan sticka till litet, men gör inte ont. Ta på dig kjol så slipper du känna dig så naken, om det hjälper. Ta med någon att hålla i handen eller en ipod eller en nalle eller vad som helst som får dig att må lite bättre. Lycka till! 

• Anonym

Det är väl aldrig trevligt att ligga och skreva med benen i en gynstol! Men å andra sidan är det inte trevligt med cancer heller. När jag tänker så är det ett enkelt val. Både min mamma och syster har opererats för cellförändringar, jag har klarat mig hittills, trots att jag säkerligen haft fler sexpartners än de båda tillsammans, haha!
    Jag har en kompis som ALDRIG gått iväg och tagit cellprov när hon blivit kallad, och då är vi båda över 40! "Jag vill inte" säger hon. Nej, visst, det är frivilligt, men jag tycker de där 5 minuterna i gynstolen var tredje år är en ganska lite grej om det är skillnaden mellan att vara frisk och att ha cancer.

• Anonym

Jag har bestämt mig för att jag Ska gå men först ringa och boka tid hos "min" Bm. Så kan jag bara hoppas jag klarar det och inte bryter ihop för som ni skriver så är det bättre att kolla upp än att hoppa över det och det sen visar sig vara cancer.

• NinaP
    Anonym skrev 2010-12-26 21:37:16 följande:
    Jag har bestämt mig för att jag Ska gå men först ringa och boka tid hos "min" Bm. Så kan jag bara hoppas jag klarar det och inte bryter ihop för som ni skriver så är det bättre att kolla upp än att hoppa över det och det sen visar sig vara cancer.
    Bra val, Lycka Till! =)
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2010-12-23 13:55:37 följande:
    min barnmorska sa att man får cellförändringar om man haft sex med många...så när jag blev kallad sist så fråga hon om jag hade samma sexpartner som sist och det hade jag..då sa hon att jag inte behövde oroa mig!
    Det där stämmer inte.. Min mamma hade cellförändringar och cystor på äggstockarna och hon har varit gift med samma man i snart 40 år..
  • Anonym (ingen fara!!)

ja har fått göra cell-prov ett antal ggr.. för att de visade sig vara något som sen försvann...

men de är verkligen inget farligt! de känns inte! ja tycker me de känns obehagligt ha något som "rotar" där.. de gör nog alla.. men ja lägger mina händer för ansiktet och trycker lite...
    så tänker ja mer på de än va som händer mellan benen ...

får ofta frågan av gyn-HUR ÄR DE FATT??

men de är inte så illa som ja får de att se ut.. vill bara fokusera på annat, inte för att de gör ont. bara känslan av att ligga där!

Så försök att tro på mina ord och va inte så rädd! de går på 3 sek så är hon klar dessutom!

Det kommer gå bra och du kommer vara stolt över dig när du går därifrån! Skrattande

• Anonym

Hej!
    Jag vill bara säga att jag visserligen ALDRIG varit orolig över en undersökning och inte till 100 % kan förstå din rädsla och oro inför ett besök men snälla du, du är vuxen och måste ta ditt ansvar över din kropp och se till att inte gå länge med cellförändringar som kan leda till mycket större problem än ett gynbesök orsakar dig.
    Jag gjorde en undersökning förra vintern på sjukhuset och persnalen där är fantastisk! Du är iNTE den första som visar dig för dem och dem VET vad dem gör!
    Jag hade cellförändringar och med det fick jag en ny tid för att "ta bort" den sjuka delen och det var verkligen inget att oroa sig för!
    Du får inte intala dig att det är något farligt eller kommer göra ont, för det gör det inte. Peppa dig och säg;
    -Dethär fixar jag!! Jag ska bara göra detta sen är det över!
    Lycka till!!

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2010-12-26 21:47:57 följande:
    Det där stämmer inte.. Min mamma hade cellförändringar och cystor på äggstockarna och hon har varit gift med samma man i snart 40 år..
    ja min mor hade också varit gift väldigt länge när hon fick besked om cellförändringar (och jag skulle inte vilja påstå att operationen var vidare lätt som någon påstod, men det beror ju på hur långt det gått gissar jag). Jag tror inte att någon otrohet fanns inblandad.

" Behöver alla kvinnor ta cellprov?

Cellförändring beror på infektion med vårtvirus (HPV, humant papillomvirus). HPV-infektionen är sexuellt överförd. Alla kvinnor som haft sex bör därför ta ett prov. Om du känner dig osäker på hur just du ska göra kan du kontakta Avdelningen för hälsoundersökningar för ytterligare upplysningar, telefon 08-517 722 66. Telefontid måndag till fredag mellan klockan 10.00-11.00 och 13.00-14.00.

"

• Anonym

Livmoderhalscancer utvecklas ofta långsamt via ökande grad av cellförändringar. Det kan ta mellan 10 och 20 år till en fullt utvecklad cancersjukdom. Livmoderhalscancer är ovanligt hos kvinnor som är yngre än 25 år. Vanligast är sjukdomen hos kvinnor i åldrarna 35 till 45 år och över 70 år.

• Anonym

Jag är 24 och har aldrig vart hos gyn eller ens hos någon ungdomsmottagning...
    Jag är antagligen gravid nu, hoppas jag och nu måste ja ju dit....
    Första gången så pallade jag verkligen inte, sen tänkte ja nästa gång ska jag gå dit men när ja fick brevet så ville ja inte då heller...  

Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov