• Anonym

Neej. f-n fått kallelse till cellprov

Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-29 16:10
    Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

Jag har panik och gråter för jag vill verkligen inte detta.

• Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov
  • Anonym

Har tagit mod till mig och bokat en tid nu! Hoppas hoppas jag även tar mod till mig och går dit och tar det jäkla provet, blir ju inte bättre av att tänka på det hela tiden.

• Anonym (har varit rädd)
    Anonym skrev 2011-03-08 21:17:10 följande:
    Försök i alla fall att gå dit. Om du inte pallar med att göra undersökningen så säger du det och att du vill ha hjälp med det. Men om du tar dig dit på tiden du har fått så är du halvvägs :)
    Lycka till
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-23 13:10:49 följande:
    Fick hem papper igår med tid till att ta cellprov, visste att det skulle komma och har tänkt att det klarar jag men nu när jag fick det så känner jag att det aldrig kommer gå. Kan inte sluta tänka på det och är över en månad kvar tills dess. Jag vet att man "måste" kolla sig och jag är inte särskillt orolig att det ska va nåt fel, bara livrädd att sätta mig i en gynstol börjar nästan gråta av att tänka på det nu, vill inte ha nån rotandes där nåt mer.
    Hur ska jag tänka för att klara det? att tänka på det förstör dagarna.
    Är det bara jag som inte klarar av att göra cellprov/gynundersökning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 21:17
    Är 25 och har aldrig varit på en gynundersökning. Har inte haft spec många sexpartners heller och inga problem där nere så känner inte att de är nödvändigt. Dock när nästa kallelse kommer får ja väl ta mig mod att gå dit
  • Kitty 1982

Jag har fått flera kallelser för sånt prov men har alltid fått tagit bort det pga jag varigt gravid då. Kan man på egen hand ringa och boka en tid trots att man ej fått någon kallelse nu? Vart ringer man?

• Anonym
    Anonym (har varit rädd) skrev 2011-03-09 12:52:07 följande:
    Försök i alla fall att gå dit. Om du inte pallar med att göra undersökningen så säger du det och att du vill ha hjälp med det. Men om du tar dig dit på tiden du har fått så är du halvvägs :)
    Lycka till
    Tack för stödet!
    Anonym skrev 2011-03-09 13:49:34 följande:
    Är 25 och har aldrig varit på en gynundersökning. Har inte haft spec många sexpartners heller och inga problem där nere så känner inte att de är nödvändigt. Dock när nästa kallelse kommer får ja väl ta mig mod att gå dit
    Fast det räcker att man haft sex med någon så bör man ta cellprov och är det några förändringar är det oftast inget man får besvär av vad jag förstått.
    Men jag förstår dig om du inte vill!
  • Anonym

Det är väl inte det absolut roligaste i världen men jag ser det dock som en nödvändighet. Och ju fler prov du tagit desto bättre jämförelse kan du få. Idag var jag och tog mitt andra cellprov. Mitt första sköt jag upp ett par år eftersom jag liksom många här haft en kraftig obehagskänsla inför detta. Den andra gången gjorde jag precis tvärt om. När tiden kom i brevlådan bokade jag om den till ett tidigare datum för att slippa gå och vänta och ha det framför mig. Nu kan jag tycka att det är oerhört skönt att ha det gjort istället.

• Anonym

Tackar er ännu en gång för stödet jag fick i tråden. Hade inte ni sagt hur viktigt det är att ta cellprov så hade jag inte gjort det.

Fick hem svaret idag och det stod att "cellprovet du tog kan ha cellförändringar" fick även en tid till läkare på gynekologmottagningen på sjukhuset, där ska jag tydligen göra en undersökning och eventuell provtagning står det. vad menas med det?? Vad är det för undersökning? och varför evetuellt provtagning bara? och att det står att jag KAN ha cellförändringar, är dom inte säkra eller vad?

• Anonym

behöver inte vara nåt allvarligt

• Anonym (har varit rädd)
    Anonym skrev 2011-04-29 16:09:24 följande:

Du KLARADE DET!!!
    Du kommer att klara även de undersökningar som ligger framför dig. Och du kommer oavsett vara stolt och glad för att du har hittat ditt mod!
    Att de ber dig komma tillbaka betyder ju bara att de vill ha en säkrare koll. Hade de redan vetat att det var elaka cellförändringar så hade de ju sagt det. De måste helt enkelt bara kolla lite nogrannare.
    Var inte orolig. Du har styrkan att klara vad som än händer.
  • Anonym
    Anonym (har varit rädd) skrev 2011-05-03 22:34:03 följande:
    Du KLARADE DET!!!
    Du kommer att klara även de undersökningar som ligger framför dig. Och du kommer oavsett vara stolt och glad för att du har hittat ditt mod!
    Att de ber dig komma tillbaka betyder ju bara att de vill ha en säkrare koll. Hade de redan vetat att det var elaka cellförändringar så hade de ju sagt det. De måste helt enkelt bara kolla lite nogrannare.
    Var inte orolig. Du har styrkan att klara vad som än händer.
    Ja faktiskt så är jag stolt att jag klarade det men hade inte räknat med att det skulle visa något och bli mer undersökningar Vill egentligen avboka tiden och glömma bort, men tänker på min familj, det kan ju utvecklas till nåt värre om jag har riktigt otur.
  • Triple Trouble

Tänk vilken tur att du gick! fångar man det i tid är det oftast ingen fara. Min kompis fick konisera två gånger på sina cellförändringar men nu är det bra . Lycka till!

• lolca

Ditt prov kanske inte var fullständigt, eller så har de sett något men kan inte se exakt om det är cellförändringar eller inte. 

Jag hade cellförändringar 2008, kraftiga sådana. Om det inte hade upptäckts så hade jag troligtvis fått cancer inom en 10 års period. Nu fick jag ta bort dem och har fått gå en gång om året efter det för att ta ett nytt cellprov. Alla prov efter det har visat att jag inte har några fler förändringar och nu behöver jag inte gå förrän om två år.

Vad jag vill säga är, att om det är förändringar så är det viktigt att du får bort dem. Man kan be att få sövas under ingreppet, även om det inte tar speciellt lång tid att göra det. Det tar knappt en minut. Det som tar tid är förberedelserna, med tvättning och bedövning. Jag var väldigt nervös innan jag skulle göra mitt prov och hade jag tänkt på det innan hade jag kunnat få en lugnande tablett. Det går också om man ber om det!

Ta dig till ditt nästa besök och ta reda på om det är förändringar! Tänk, om det är det så kan det leda till cancer. En onödig cancer som du kan slippa om du tar bort eventuella förändringar.

LYCKA TILL! 

• Anonym
    lolca skrev 2011-05-17 20:15:29 följande:
    Ditt prov kanske inte var fullständigt, eller så har de sett något men kan inte se exakt om det är cellförändringar eller inte. 

Jag hade cellförändringar 2008, kraftiga sådana. Om det inte hade upptäckts så hade jag troligtvis fått cancer inom en 10 års period. Nu fick jag ta bort dem och har fått gå en gång om året efter det för att ta ett nytt cellprov. Alla prov efter det har visat att jag inte har några fler förändringar och nu behöver jag inte gå förrän om två år.

Vad jag vill säga är, att om det är förändringar så är det viktigt att du får bort dem. Man kan be att få sövas under ingreppet, även om det inte tar speciellt lång tid att göra det. Det tar knappt en minut. Det som tar tid är förberedelserna, med tvättning och bedövning. Jag var väldigt nervös innan jag skulle göra mitt prov och hade jag tänkt på det innan hade jag kunnat få en lugnande tablett. Det går också om man ber om det!

Ta dig till ditt nästa besök och ta reda på om det är förändringar! Tänk, om det är det så kan det leda till cancer. En onödig cancer som du kan slippa om du tar bort eventuella förändringar.

LYCKA TILL! 
    Tack för ditt svar.
    Skönt att det gick bra för dig att ta bort förändringarna och det inte blev nåt allvarligare. Jag har tagit reda på att det var lätta cellförändringar som visades på första provet och ska försöka göra undersökningen på gyn så får jag se vad den visar.
Svar på tråden Neej. f-n fått kallelse till cellprov