OanaB skrev 2011-06-21 22:15:37 följande:
Hej igen Veronica
Jag forsöker inte övertala dig att det är bra eller inte ...men egentligen du ger mig som källa en blog och ett inlägg i forumet från någon som lämnar inga riktiga källor. Skulle jättegärna läsa (om det finns ) nåt som är skriven av en läkare och inte av religiösa personer som har känslomäsiga argument . Jag har läst artiklarna och jag tror inte att de har rätt ...men ändå ska jag prata vidare med en kompis som är läkare och ha lite djupare information. Vad du säger om tidig avnavling kan man säga till BM och det ska inte hända .... Men jag har letat på nätet och några medicinska böker och det står ingenstans att barnet ska vara påverkat ....jag menar i medicinska källor och inte i bloggar eller någon anat. Men tack ändå för informationen och lycka till med förlösningen. Hoppas allt går toppen.
Det glädjer mig att du ska prata mer om det med din läkarkompis! Här är några länkar på engelska som kan vara bra att kolla in. Tyvärr är det dåligt om forskning på svenska. Men bebisar är fortfarande bebisar, här eller i England spelar väl ingen roll. Utöver de komplikationer jag tidigare nämt så är tidig avnavling även ett störande moment i bondingen. Du kapar ju faktiskt en av barnets källor till syre. Blodet i moderkakan är ju till för att syreförsörja barnet under dess första minuter i livet.
Denna artikel innehåller länkar till forskning;
http://academicobgyn.com/2009/12/03/delayed-cord-clamping-should-be-standard-practice-in-obstetrics/
Du kan även titta på hans 50 minuter långa föredrag Delayed Cord Clamping Grand Rounds, sök tex. på youtube där han går igenom vad avnavlingsforskning kommit fram till . Jag tycker visserligen att han är lite väl puckad emellanåt och dessutom stroppig och prestigefull . Håller just på och läser konversationen mellan honom och David Hutchon i de senaste kommentarerna här:
academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-cla.../
George M Morleys forskning gillar jag bäst , eftersom han forskar utan att använda några försökskaninen (barn och mödrar). Han jämför istället förlossningsjournaler från tidigt avnavlade barn som fötts på sjukhus och sent avnavlade barn som fötts hemma,
www.cordclamp.org/Birth%20Brain%20Injury%20PU...
Visst tycker jag också det är bra med en blodbank till stamcelltransplantationer. Men inte på nyfödda bebisars bekostnad. Det är minst 1dl blod som behövs till en stamcellstransplantation. Så det är inga små mängder blod som barnet tappar.