Inlägg från: VeronicaNyberg |Visa alla inlägg
  • VeronicaNyberg

BF september 2011

Sofiafia82 skrev 2011-06-08 12:58:10 följande:

Ja man får hoppas att 7 är bra då

Miniapa: Gulliga bilder du lagt upp! Försöker gömma sig :)

Veronica: Vilken bärsele valde du? Googlade nyss och det finns ju en hel del olika verkar det som. Är också inne på att köpa en ergo nämligen. Kommer  nog även köpa en bärsjal.

Jag köpte en svart ERGObaby Sport Carrier. Testade lite olika och tyckte den satt bäst och var mjukast och skönast! :)
    Vi har också en bärsjal, tänker variera lite mellan dem beroende på vad man ska göra!
  • VeronicaNyberg
    She is Me skrev 2011-06-08 13:13:13 följande:
    Ergo är super, men utan insats så kan man väl inte använda den från födslen. Jag har haft sjal i början och tycker det är bra tills de blur mer stabila.
    Vi köpte till en insats, dom var inte direkt dyra så det kände lika bra
  • VeronicaNyberg
    Sofiafia82 skrev 2011-06-08 16:36:40 följande:
    Ja den ser skön och fin ut. Måste nog testa lite olika variander innan så man vet vilken som känns bäst på. Får se om det hinns med annars får jag väl ta och beställa ändå :)
    Vad har ni för bärsjal?
    Vi har en tricot slen =)
  • VeronicaNyberg

Oj... Det är av den anledningen Huddinge är det absolut sista ställe jag tänker föda på. Jag tycker bebisen har rätten till att få allt sitt eget blod, och därmed alla sina tilltänkta stamceller. Varför vill du ge bort ditt barns eget blod? Bebisen behöver det själv. Läs på lite innan du bestämmer dig, annars kan du komma att ångra dig. Säg till om du vill ha länkar till info och studier!

• VeronicaNyberg
    OanaB skrev 2011-06-21 10:58:49 följande:
    Hej alla,
    Har precis kommit tillbaka från semester utomlands. Jag läste lite men inte allt på de sista 2 veckorna men sista gången har jag berätat om stamceller och Huddinge. Jag tänker kanske du har inte all information du behöver och kanske du borde läsa lite mer om det. Blodet man tar är inte från bebisen utan från navelsträngen efter den klippas bort så det påverkar inte bebisen att man tar blod från någonting som man kastar ändå. Samtidigt tänk att om du eller dina andra barn behöver stamcellarna du har de redan. Man kan behandla cancer, leukemia och många andra sjukdomar. Jag skulle rekommendera till alla som jag känner att göra det eftersom vi lever i ett värld där cancer kan hända till alla och när som helst. Jag vill bara säga att jag verkligen tror på genetik och såna grejer och jag har läst mycket omkring detta ämne.
    Här kommer en länk för de som är intresserade med mer information :
    www.karolinska.se/navelstrangsblodbanken 
    Blodet som barnet förlorar vid tidig avnavling är absolut inget man egentligen "kastar bort".
    Det är bevisade att de personer som behöver dessa stamcellstransplantationer själva oftast är tidigt avnavlade. Att låta allt blod pulsera över klart till barnet är bland det naturligaste i världen. Sen avnavling (när navelsträngen är vit och slapp och tom på blod) är praxis på i princip alla sjukhus. Utom de som nu är med i samarbetet att samla in "navelsträngsblod" till nationella navelsträngsblodsbanken. Det finns inga fördelar med tidig avnavling, endast konsekvenser. Ditt barn förlorar ju dessa stamceller som skyddar mot diverse sjukdomar om du berövar barnet det blodet.

Vid tidig avnavling (inom 20 sekunder efter födseln) blir ca 30-50% av barnets totala blodvolym kvar i moderkakan, vilket alltså innebär att barnet utsätts för en mycket kraftig blodförlust (vuxna blodgivare får inte lämna mer än 10% åt gången, högst 4 ggr per år) samtidigt som det går miste om syreförsörjningen från navelsträngen medan lungorna gör sig redo att ta över andningen, och även de viktiga stamcellerna i moderkaksblodet, som ska skydda mot sjukdomar under livet, ja kanske t.o.m. reparera vissa skador. Vilket stamcellsforskarna däremot har kommit på! Därför är detta blod så eftertraktat. Se denna tråd om donation av navelsträngsblod www.familjeliv.se/Forum-2-115/m49012210-1.htm...
    (inte bara Göteborg, utan även sjukhusen i Stockholm och Skåne har nu börjat/ska börja med insamling av navelsträngblod)

Kan även rekommendera denna tråd www.familjeliv.se/Forum-2-13/m51523086.html och länkarna i den. Samt här http://medicalmisdiagnosisresearch.wordpress.com/2010/07/31/are-doctors-causing-infant-brain-damage-by-clamping-the-umbilical-cord-prematurely/
  • VeronicaNyberg
    OanaB skrev 2011-06-21 22:15:37 följande:
    Hej igen Veronica
    Jag forsöker inte övertala dig att det är bra eller inte ...men egentligen du ger mig som källa en blog och ett inlägg i forumet från någon som lämnar inga riktiga källor. Skulle jättegärna läsa (om det finns ) nåt som är skriven av en läkare och inte av religiösa personer som har känslomäsiga argument . Jag har läst artiklarna och jag tror inte att de har rätt ...men ändå ska jag prata vidare med en kompis som är läkare och ha lite djupare information. Vad du säger om tidig avnavling kan man säga till BM och det ska inte hända .... Men jag har letat på nätet och några medicinska böker och det står ingenstans att barnet ska vara påverkat ....jag menar i medicinska källor och inte i bloggar eller någon anat. Men tack ändå för informationen och lycka till med förlösningen. Hoppas allt går toppen. 
    Det glädjer mig att du ska prata mer om det med din läkarkompis! Här är några länkar på engelska som kan vara bra att kolla in. Tyvärr är det dåligt om forskning på svenska. Men bebisar är fortfarande bebisar, här eller i England spelar väl ingen roll. Utöver de komplikationer jag tidigare nämt så är tidig avnavling även ett störande moment i bondingen. Du kapar ju faktiskt en av barnets källor till syre. Blodet i moderkakan är ju till för att syreförsörja barnet under dess första minuter i livet. 

Denna artikel innehåller länkar till forskning;
    http://academicobgyn.com/2009/12/03/delayed-cord-clamping-should-be-standard-practice-in-obstetrics/

Du kan även titta på hans 50 minuter långa föredrag Delayed Cord Clamping Grand Rounds, sök tex. på youtube    där han  går igenom vad avnavlingsforskning kommit fram till . Jag tycker visserligen att han är  lite väl   puckad  emellanåt  och dessutom  stroppig och prestigefull .  Håller just på och läser konversationen mellan honom  och David Hutchon  i de senaste   kommentarerna  här:
    academicobgyn.com/2011/01/30/delayed-cord-cla.../

George M Morleys forskning gillar jag bäst ,  eftersom han forskar  utan att använda några försökskaninen (barn och mödrar). Han jämför istället  förlossningsjournaler från tidigt avnavlade barn  som fötts på sjukhus och   sent avnavlade barn som fötts hemma,
    www.cordclamp.org/Birth%20Brain%20Injury%20PU...

Visst tycker jag också det är bra med en blodbank till stamcelltransplantationer. Men inte på nyfödda bebisars bekostnad. Det är minst 1dl blod som behövs till en stamcellstransplantation. Så det är inga små mängder blod som barnet tappar.
  • VeronicaNyberg
    velvet skrev 2011-06-22 13:00:15 följande:

Jag pratade om avnavling med min BM som sa att det inte förkommer någon FÖR tidig avnavling i Sverige. Hon sa även att för sen avnavling kan vara negativt för barnet då de kan få gulsot osv. Någon annan som hört någonting om detta?

Det om att barn får gulsot av att få allt blod från moderkakan är en myt. I studien man gjorde (tror tom. det var på karolinska) kom man fram till att barnen som blivit sent avnavlade inte hade högre bilirubinvärden vid tre dygns ålder. Alltså behandlingskrävande gulsot. Så det behöver du inte oroa dig för
  • VeronicaNyberg
    Knitting Angel skrev 2011-06-22 13:12:20 följande:
    Var det inte att de som navlades av tidigt löpte ökad risk att drabbar av gulsot? Osäker men har för mig att jag läst att det var på det hållet. Glad
    Det vet jag faktiskt inte. Men det skulle inte förvåna mig om man trott att det var så också :-P
Svar på tråden BF september 2011