Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

Min chef ringde när jag var på väg in till jobbet imorse, jag behövde inte komma om jag inte ville eftersom vi var överbemannade. Jag vände bilen snabbt som attan haha... Alltså detta har aldrig hänt innan, vi brukar alltid vara alldeles för få sjuksköterskor :)

Jag har mått hyfsat hela helgen, har inte spytt på flera dagar, det har varit jätteskönt. Men nu i förmiddags så kom illamåendet tillbaka med full kraft och frukosten fick jag inte behålla. Så det går verkligen upp och ner.

Vi köpte ny bil igår, så nu har vi plats till 2 barn, 2 vagnar, hundar etc. Tjoohoo!

• Jennypenny83
    Skrutt74 skrev 2011-01-31 09:46:11 följande:
    Härligt att få ett sådant telefonsamtal. Ett sådant skulle jag också vilja få någon gång. Vi har så sprängfylld avdelning just nu där jag jobbar, så vi har tre stackars patienter som får ligga i korridoren. Njut nu av den extra lediga dagen!Glad
    Will do! Flört
    Usch, det är så synd om både patienter och personal med så stor belastning. Man ska verkligen tycka om yrket för att orka med.
  • Jennypenny83

Vi kommer nog göra som förra gången med ledigheten. Jag tar de första 9 månaderna, sambon de sista 3. Då hann jag sluta amma i lugn och ro och sambon och sonen kunde ha obegränsat antal timmar tillsammans, utan att vara beroende av mig på något tidpunkt. Jag ville ha en ganska lång ledighet, jag ville helamma och kunna sjunka in i föräldrarollen helt. Det är stort att överlämna ansvaret för sitt ett och allt till sågon annan, även om det bara är sambon. Det tog dessutom ca 3 månader innan jag var återställd rent fysiskt.
    Dambon sa också att han tyckte det var lättare/ roligare att ha sonen från 9 månaders åldern, eftersom de då är så medvetna, "kan leka" etc. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Ang. könsroller, så är jag en som gärna klär i blått och rosa efter kön. Men feks. har sonen en kärlek för dockvagnar, så det är ju självklart att han ska ha en sådan. Och jag gillar inte när det görs skillnad på typiska tjej och kill aktiviteter, där tycker jag individens intressen ska få bestämma.
    Min sambo jobbar på en förskola, de ska omstrukturera snart. Ett av förslagen var just att dela på tjejer och killar, och låta killarna göra mer fysiskt aktiva aktiviteter och tjejerna mer inneaktiviteter i lugn och ro. DET blev jag irriterad över, hade jag haft ett barn på det dagiset hade jag inte accepterat det.

VUL fredag morgon, spännande!!

• Jennypenny83
    Cornellia skrev 2011-02-02 22:19:51 följande:
    Men är det inte ett stort ansvar för din sambo att lämna barnet till dig?? Och är det inte lättare/roligare för dig att ha barnet när dom börjar bli lite medvetna?

Inget påhopp mot just dig, ni gör ju givetvis som ni vill, och jag ska inte på något sätt lägga mig i det.
    Det är mer allmänt denna tankegång jag reflekterar över. den är så vanlig, men samtidigt så konstig (i mitt tycke)

Givetvis vill min man oxå vara hemma med sitt nyfödda barn och kunna sjunka in i föräldrarollen, och givetvis vill jag oxå vara hemma när barnet börja "leka" osv.
    Det beror nog lite på hur man är som person. För i princip är jag absolut enig, rättigheterna ska vara lika. Men helt praktiskt hade jag haft svårt för att helamma och jobba samtidigt. Jo, jag kunde pumpat, men iså fall kunde jag lika gärna gett ersättning. Det var jag inte inställd på mentalt.  Jag menar bara på att den aktuella parrelationen måsta vara avgörande, inte principer. Så länge man kommer överens, så kan inte jag se att det inte är jämnställdhet.

man kan fortfarande få en jämnställd föräldraroll och förebygga en primär förälder. Det kräver bara att när den som jobbar kommer hem, tar över ansvaret för barnet. Vi har aldrig haft problem med att bara en kan trösta etc.
  • Jennypenny83

Känner igen mig i de flesta av er andras symptom, speciellt illamåendet. I genomsnitt spyr jag en gång om dagen, sedan är det "bara" illamående resten av dagen. Det är så drygt. Men jag har kunnat jobba hela veckan, har ordnat så jag först börjar kl 9.15, det gör en helt otrolig skillnad.

Förra graviditeten började jag med mammakläder runt v. 13-14, men det var väldigt psykologiskt. Jag vågade inte börja förrän jag var säker på att det fanns liv i magen. Min första gaviditet som ju blev ett MA, började jag med mammakläder omkring v. 10, jag passade verkligen inte mina byxor då. Det gjorde jag konstigt nog sist... Än så länge är jag långt ufrån att behöva börja med mammakläder, jag saknar dem inte heller direkt :P

Jag var på VUL igår och såg min lilla plutt. Äntligen har jag ett BF datum och vet vilken vecka jag är i! 8+3 idag och BF 14/9 :)

• Jennypenny83
    MelindaBjörk skrev 2011-02-14 15:17:05 följande:
    Någon mer som drömmer hemska drömmar? Obestämd
    Jag har drömt 3 gånger att jag börjat blöda och fått missfall. Har verkligen haft känslan av att det stämde också, jätte obehagligt. Det kommer oftast de dagar jag inte har mått speciellt illa, eller kännt andra tecken på graviditet.
    Men jag minns från min förra graviditet att jag drömde hur mycket som helst då också, både bra och obehagligt. Man har ju mycket rädsla, oro, tankar och fysiska förändringar, så egentligen är det nog inte så konstigt.
  • Jennypenny83

Låter spännande betula! Hoppas på familjeökning idag då :)

Jag är hemma från jobbet, stannar hemma imorgon också, sen får vi se hur vi kan lösa den kommande tiden. Jag vill inte gå hemma, men jag har ingen energi alls pga illamående, trötthet och kräkningar. Bara tanken om att vårda andra människor, när jag själv knappt kan ta hand om mig själv gör mig trött. Så idag är soffan bästa vännen :)

Ang. svamp så kan den komma lokalt, låter som något du ska behandlas för.

• Jennypenny83

Jippie, jag fick mina tider till NUPP/KUB och rutin-UL med posten idag! Den 4/3 och den 28/4 får vi se vår lill*. Hoppas allt ser lika bra ut som sist bara. I DK får alla erbjudande om dessa två typer UL, lider med er som får vänta helt til v. 18...

• Jennypenny83
    Allinug skrev 2011-02-22 11:19:48 följande:
    Tack tjejer för era kommentarer. Dock blöder jag mer nu och har ondare. Ska till gyn klockan 14. Gråter av och till på jobbet. Inte så kul. Tur att man har bra jobbarkompisar.
    Håller tummarna för att allt går bra för dig. Se till att ha någon nära, som du kan stödja dig till både under och efteråt om det skulle visa sig att graviditeten inte lyckas. Jag var helt förkrossad vid mitt MA (inga förvarningar alls), inget roligt alls att vara på ett sjukhus med en massa glada blivande föräldrar som går förbi, när man själv fått ett tråkigt besked.
    All lycka till!

Jag har också varit väldigt orolig i perioder, när illamåendet har lyst med sin frånvaro. Däremot dagar som idag, när jag mår riktigt dåligt, förbannar jag illamåendet. När blir man nöjd?
    Imorgon nollar jag igen, då 11 fulla veckor :) Tycker tiden går jättefort..
  • Jennypenny83

Har inte skrivit på hela veckan tror jag, jag har varit helt slut, så datorn fick en paus... Istället har jag somnat kl 21 senast.
    Men idag var en bra dag, jag var på KUB ultrljud :) Ursäktar den dåliga bildkvaliteten, men jag tog en bild av UL-bilden med mobilkameran. Allt var perfekt, väldigt låg risk för kromosomfel och hjärtat utvecklades som det skulle. Man kunde se 4 rum och hjärtklaffarna helt tydligt. En sprallig liten sak var det, med 10 fingrar och 10 tår, fördelade som dom ska :)
    Jag blev flyttad 5 dagar, så nytt BF är 9 semptember, istället för den 14.e Så jag är 13+0 idag!
    Dessutom har jag nu 2 veckors semester, ska bli helt underbart.
Svar på tråden BF september 2011