• mumia

BF september 2011

velvet skrev 2011-07-02 18:07:01 följande:
    Är det bara jag som mår SÅ DÅLIGT av värmen? Känner mig om möjligt ännu mer svullen och illamående än tidigare... :(
    Visst börjar det kännas men peppar peppar än tycker jag det går bra. Jag tycker det är värre med viktuppgången, ungefär +15 kg och en mage som känns gigantisk trots bara v 28. Det kommer bli en lååång sommar

Män o alkohol - min dricker någon öl i stort sett dagligen, sista veckorna blir det dock alkoholförbud.
    NiWa skrev 2011-07-02 10:51:46 följande:

Är så himla ledsen... Inom loppet av ett par veckor så har TVÅ kvinnor i min närhet, i samma håla, drabbats av moderkaksavlossning. Vecka 34 och vecka 38. Deras änglar klarade sig inte. Det känns så hemskt, orättvist och jävligt!

Plus att jag givetvis blir nojig för egen del... Rynkar på näsan

Usch!! Skräms inte så där. Sånt där får bara inte hända. Såå tragiskt!
    Jolina är helt underbar!
  • mumia
    Miniapa skrev 2011-07-03 14:34:22 följande:
    Hej & hå! Städade badrummet nu och satte i nya batterier i vågen och...ställde mig på den...det skulle jag inte ha gjort! Nu väger jag lika mycket som jag gjorde när dottern föddes! Och jag har 10 veckor kvar! Det kommer bli en TUNG sommar :)
    Samma här instämmer med att det blir en tung och lååång sommar. Jag tycker det är jättejobbigt redan med denna tyngd. +15 hittills vilket kommer innebära minst +25 innan det här är klart

Och som JennyPenny sa...jag har också rört mig mycket mer denna gång så jag fattar inte varför jag ökar så jävla mycket!!

Var lite rädd inatt. Vaknade 03.25 och hade världens smärta i magen. Samma smärta som vid en kraftig värk, men jag hade ingen sammandragning samtidigt (ej hård) och det höll i sig i ca 10 minuter minst. När värken släppte började en del sammandragningar och krabaten sprattlade som i panik inne i magen. Var vaken en timma sen lugnade det ner sig och jag kunde somna om. Vad fan var detta? Jag var rädd jag skulle behöva åka in och kolla upp ett tag. Ska till BM på tisdag tack o lov.
    Jolina är helt underbar!
  • mumia
    velvet skrev 2011-07-07 10:33:39 följande:
    Vad skulle ni tycka om att er partner åker iväg en vecka nu? Jag har lite blandade känslor när det gäller det... Min kille tänker åka till sina föräldrars landställe på Gotland.
    Min åker till norrland o fiskar en vecka om två veckor. vad är det med det? varför åker du inte med till Gotland!?
    Jolina är helt underbar!
  • mumia
    Frelin skrev 2011-07-08 14:16:54 följande:
    Ska skicka ett brev  där jag begär att mitt ärende om graviditetspennig omprövas.
    Det stod att man skulle göra det.
    Sen ska jag även ringa dit på måndag och ifrågasätta det hela. Jag tänker då inte ge mig.
    Min chef vill ju inte ens ha mig på arbetet just för att jag inte kan utföra mina arbetsuppgifter.
    Även om jag skulle varit utan mina sammandragningar så skulle det inte funka.
    Eftersom jag jobbar på café där vi på sommaren mer eller mindre bra säljer glass på sommaren med konstant kö till dörren krävs det att vi är 4 st som bearbetar av kön HELA tiden.
    Vilket är sjukt stressigt och påfestrande. Men det roliga är att jag kommer inte åt glasen pga in mage.
    så jag kan inte skopa någon glass. Så jag vet inte hur FK anser att jag klarar av mitt jobb? :S
    Jag kan ju inte stå o säga till kunderna tyvärr jag kan inte skopa glass för jag e gravid o kommer inte åt den. För vad ska jag då göra på jobbet?
    Samtidigt kan jag ju då tilläga till kunden att jag har lite sammandragningar var 4e minut som gör att jag inte ens orkar prata med dom när jag har en sammandragning.
    Känns ju inte som ett optimalt arbete.
    Sen att det är 30 grader där inne och sjukt trångt så jag knappt kommer fram när vi är så många som jobbar underlättar ju inte. Samt att man står upp 9h om dagen utan en chans att sitta ner förutom 30 min rast. 
    Men FK är smarta dom som tycker jag kan arbeta så.

Det som stör mig mest är att jag har en väninna som har ett liknande arbete som jag men mindre krävande som gick GP utan problem. Varför ska det vara så jäklans ojämnt hos FK?

Någon som vet om man kan begära att en annan handlägare går igenom ens saker i tar beslut?

Ska ringa MVC på måndag iaf o be om läkartid. EFtersom dom inte har någon teletid förän då :(
    I värsta fall får jag hoppas att läkaren på SÖS kan sjukskriva mig retroaktivt.
    Min sjukskrivning går ut den 11e och jag ska till läkaren på UL för o kolla ev myom den 19e.
    Och ska då träffa en läkare. Så hoppas den kan sjukskriva mig i värsta fall.

Men jag e såå bitter idag. jag undrar om FK tror att man frivilligt vill ha problem i graviditeten och njuter av att vara sjukskriven o inte klara av nånting. Eller om dom tror att man njuter av att gå på gravpenning o få mindre betalt än om man hade jobbat. Visst finns de lata människor. Men jag hade hellre jobbat o fått full lön om jag hade kunnat välja,
    Ja visst fan är det orättvist!! Skumt att det ska kunna spela så stor roll vad man har för handläggare. Jag har hört flera historier om olika personer med exakt lika jobb, samma intyg från chef osv men två olika handläggare som bedömde så den en fick beviljat och inte den andra.
    Jag fick ju inte heller min beviljad fast jag jobbar som ssk. Jag har skickat in begäran om omprövan och tar nästan som för givet att det är en annan handläggare som går igenom då. Tyvärr kommer jag nog inte hinna få svar innan jag lär återvända till jobbet efter semestern.
    Mliic skrev 2011-07-08 21:08:52 följande:
    Hej tjejer!
    Jag har under hela graviditeten ätit fetaost i sallader och så. Ikväll så blev jag bjuden på mat och åt mozarella och det har jag också ätit några få gånger under dom här 32 veckorna!
    Jag är inte den som nojar över mat utan äter med måtta.
    Men ikväll då så kollade jag runt lite på nätet om mozarella så var det viktigt att den var pastöriserad och jag kollade och det var den!
    fetaost har jag trott hela tiden att det bara är att ära, men sen såg jag någonstans på nätet (Google) att det inte var ok!
    Hur har ni gjort? Känns ju jätte dumt nu.. Både fetaost och mozarellan har varit pastöriserade ju!!
    Ja du..,är dom pastöriserade ska det väl vara Ok antar jag. Jag har nog gjort nå värre än dig skulle jag tro. Utan att tänka mig för åt jag gladeligen kalvost igår och idag. Om någon undrar vad kalvost är så är det den första mjölken från kon efter kalvning som späs lätt sen in i ugnen där den stelnar till en ostkaka typ. Det är alltså mjölk direkt från ko till ugn. Detta åt jag helt utan att tänka mig för Kan väl inte göra annat än att hoppas att det går bra antar jag?
    Jolina är helt underbar!
  • mumia
    She is Me skrev 2011-07-08 21:56:56 följande:
    Mumia den värms väl upp till 70 grader då är det ok, kalvadans brukar det kallas här.
    Ja kalvdans är ett annat namn. Jag har själv inte tilllagat den men ja jag antar att den upphettas till en bra bit över det. Tack för det lugnande beskedet
    Jolina är helt underbar!
  • mumia

Hej!
    Har "boat" lite Gubben skulle tömma källaren för att måla golvet så jag passade på att skura rent vagnen som stått och samlat damm något år. Och så förberedde jag babyskyddet så det är redo. Snacka om att vara ute i god tid...är ju 10 veckor kvar

Jolina är helt underbar!
  • mumia
    mymy skrev 2011-07-11 10:33:36 följande:
    Heregud vilka humörsvängningar jag kan ha ibland. Tycker SÅ synd om min älskling som får ta det.... Han sa härom dagen att alla säger att tjejen får humörsvängningar men att det var så jävligt trodde han inte. STACKARS HONOM! Jag försöker verkligen skärpa mig men till slut brister det bara. Det värsta är att jag kläcker ur mig nästan vad som helst. USCH! Mår SÅ dåligt över detta. Hoppas det går över sen, vilket det nog gör... men tänk om det INTE gör det.. vad gör man då när man inte står ut med sig själv ens..

Hur är det med er andra? Har ni humörsvängningar eller har ni klarat er?
    Jag har ju 3 barn sen innan och känner INTE igen detta alls....
    Tycker du ska vara glad om det går ut över gubben, han kan ju åtminstone förstå. Själv mår jag pyton då det faktisk händer rätt ofta att lilltösen får ta skiten Hur förklarar man för en 4-åring varför man beter sig som en idiot ibland?
    Jolina är helt underbar!
  • mumia
    Lattelower skrev 2011-07-11 19:19:27 följande:
    Tidigt blev det !!! I går kväll gick det lilla vattnet jag hade och verkarna satte genast igång. Väl inne på Huddinge blev det snitt och mitt i natten tittade vår lilla son ut. Pigg och stark. Drygt 1800 g och 40 cm lång. Vi mår alla bra han får mat i sond via näsan och hjälp att hålla värmen på värmesäng men annars klarar han sig fint.
    Åh....nästan avis! Grattis så mycket! Fan vad jag längtar nu
    Jolina är helt underbar!
  • mumia

Känns som jag villa ha skottpengar på försäkringskassan just nu! fick avslag även på omprövningen för graviditetspenning.
    Ger väl upp nu antar jag

Jolina är helt underbar!
  • mumia
    Liz skrev 2011-07-13 09:24:09 följande:
    det där med glukosbelastning förstår jag inte riktigt... vberkar vara många som får göra det och flera ggr under en och samma graviditet...

varför får inte jag göra det? nog för jag är gladför jag slipper... men vilka värden mäter dom det på?
    Här är det inte standard. Min syster som bor i skåne fick göra det för vår mor har typ2 diabetes, men det behövde inte jag här i västmanland.
    Denna gång ska jag dock göra en pga av att Jolina föddes "stor för tiden" som det heter (dvs stor vikt trots född bara 5 dagar efter BF)
    Jolina är helt underbar!
Svar på tråden BF september 2011