• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • tvillingarna svensson

Då var det dax =) Prio ett blir att bli mer ekonomisk när det gäller maten, nu snittar vi 6000 i månaden på ica plus en massa utemat. Ska bli max 4-500 kr i veckan nu. Dessutom ska jag använda mig av det som finns hemma va gäller hygien, smink, städmedel mm
    När det är slut tänkte jag storhandla det på typ öb.

Inga nya kläder!

Och framför allt! Slut på småhandling (det svåraste)

Jag önskar oss alla lycka till =)

Ps delar med mig av ett tips jag fick i en annan tråd, varje gång man loggar in på internetbanken rundar man av lönekontona, ex man har 3457 kr kvar. Då rundar man av till 3400 & för över 57 kr på sparkontot. (det är ju pengar man sällan saknar) Detta gjorde jag ett tag både på mig & makens konto, det blev en del i slutändan =)

Underbara älskade Max & Lisa
  • Anonym (Jag är med!!!)
    tvillingarna svensson skrev 2011-01-01 11:10:09 följande:
    Då var det dax =) Prio ett blir att bli mer ekonomisk när det gäller maten, nu snittar vi 6000 i månaden på ica plus en massa utemat. Ska bli max 4-500 kr i veckan nu. Dessutom ska jag använda mig av det som finns hemma va gäller hygien, smink, städmedel mm
    När det är slut tänkte jag storhandla det på typ öb.

Inga nya kläder!

Och framför allt! Slut på småhandling (det svåraste)

Jag önskar oss alla lycka till =)

Ps delar med mig av ett tips jag fick i en annan tråd, varje gång man loggar in på internetbanken rundar man av lönekontona, ex man har 3457 kr kvar. Då rundar man av till 3400 & för över 57 kr på sparkontot. (det är ju pengar man sällan saknar) Detta gjorde jag ett tag både på mig & makens konto, det blev en del i slutändan =)
    Nordea har automatisk spargris.
    Varje gång jag använder mitt visakort
    dras 10 kr till mitt sparkonto.

Det blev rätt mycket pengar under julhandlingen.Förvånad
    Tror man kan välja hur mycket som ska dras varje gång.
  • Juhanna

Jag använder mig också av nordeas "spargris". Jag har så att det avrundas upp till närmsta tiotal, men många bäckar små.
    Jag brukar även lägga alla mina 10 kronor i en tom cola flaska, när den är full är det ju en hel del pengar.

• tvillingarna svensson
    Anonym (Jag är med!!!) skrev 2011-01-01 11:16:31 följande:
    Nordea har automatisk spargris.
    Varje gång jag använder mitt visakort
    dras 10 kr till mitt sparkonto.

Det blev rätt mycket pengar under julhandlingen.Förvånad
    Tror man kan välja hur mycket som ska dras varje gång.
    Vad smart, ska kolla upp om SEB har desamma =)
  • Viktorsmamma

Vet inte jag kan kalla mitt köptstopp, men vi ska dra ner på pengar i mat, bensin och andra utgifter.

ska skriva ner allt vi handlar i ett block, varenda liten skitsak from. idag ha koll på vart varje krona går.

vi ska börja storhandla på Willys 1 gång i månaden.
    sen bakar vi bröd nästan utan att köpa nått annat bröd, sonen  är lite kräsen så ibland köper vi 1-2gånger i månaden och fryser in de med så man tar fram varje morgon så inte något blir gammalt.

hålla koll på de man lagar så man inte behöver slänga onödig mat.

men de är svårt att hålla en budget då man bara har "handlarn" nära (6km bort) som är svindyrt, har 2.5mil till närmsta ica supermarket.

skulle gärna av er som vill ha tips på enkelt bröd att baka som är hyffsat billigt.

• tvillingarna svensson
    Juhanna skrev 2011-01-01 11:27:06 följande:
    Jag använder mig också av nordeas "spargris". Jag har så att det avrundas upp till närmsta tiotal, men många bäckar små.
    Jag brukar även lägga alla mina 10 kronor i en tom cola flaska, när den är full är det ju en hel del pengar.
    Ja att samla mynt är smart... Brukar bli en del när man samlat ett tag. Vi har en såndär plåtsparbössa som inte går att öppna, man måste ha konservöppnare & då är ju burken förstörd så man går ju inte & nallar för en 5 a
  • 6barnsmamman
    Anonym (spara 250 000) skrev 2010-12-30 22:14:08 följande:
    Någon som vet var man kan få tag i bra mösnter att sy kläder till barnen?
    Köp inte lösa mönster i tygbutiken bara, det blir jättedyrt!! Finns bra mönstertidningar att köpa i välsorterade mataffärer tex "ottobre", med mycket bra mönster på barnkläder, både lätta o mer avancerade. Tyger kan man köpa till bra pris från tex stoffochstil.se
  • Pineapple
    6barnsmamman skrev 2011-01-01 11:45:04 följande:
    Köp inte lösa mönster i tygbutiken bara, det blir jättedyrt!! Finns bra mönstertidningar att köpa i välsorterade mataffärer tex "ottobre", med mycket bra mönster på barnkläder, både lätta o mer avancerade. Tyger kan man köpa till bra pris från tex stoffochstil.se
    Jag tänkte bara ge ett tips här och det är att gå till biblioteket och se vad de har! De har ofta Allt om Handarbete eller andra mönsterböcker att låna gratis. :)

Ni är alla jätteduktiga!!!
  • Anonym (spargris)
    Juhanna skrev 2011-01-01 11:27:06 följande:
    tyvärr har jag ingen möjlighet till det eftersom mitt konto töms varje månad till räkningar och sen lever vi på vad min man drar in i butiken.
  • Anonym (Gneta)

Gulp! Blev ingen bra start för mig eftersom pengarna inte räckte till alla räkningar :S
    Jag som tänkt börja betala av lite mer på de dyrare kontoräkningarna men nu kunde jag knappt betala minimum :( Va trist! Det blir verkligen att tömma frysen nu för min del.
    Var på coop igår å spenderade 300 kr på nyårsmaten men thats it! Nu blir det frysen,
    blodpudding å extrapriser bara. Kul start på nya året!

Svar på tråden Köpstopp hela 2011