• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Viktorsmamma
    Anonym (spargris) skrev 2011-01-01 15:05:24 följande:
    Jag köper de färdigblandade mjölmixerna, förvisso ngt dyrare än vanligt mjöl men man får ut två stora limpor för 20 kr!
    ska kolla på de.

jag gillar mer bröd som går att styckfrysa, då vi bara äter mjukbröd på morgonen, ibland äter jag tunnbröd/hårdbrödtill frukost då tar vi bara fram till sonen och sambon om inte han äter gröt el. fil&müssli.

funderade om de fanns nått tekakor recept som innehåller grövremjöl?
    de ja hittar är  bara med vetemjöl och är feg så vågar inte testa blanda i grövre om de skulle bli torrt eller så...
  • Storis

Litet baktips;

Frallor att baka ut till runda frallor eller kavla lite till tekakor.

50g smör/margarin
    5 dl vätska tex mjölk/fil/vatten (eller blanda)
    1 pkt jäst
    1,5 tsk salt
    Vetemjöl

Detta går nu att variera i oändlighet ;)
    tex:  ha i överbliven havregrynsgröt
    hälften grahamsmjöl, hälften vetemjöl
    sirap (ngn dl)
    brun farin(ngndl)
    finrivna morötter(blir gott tillsammans med brun farin och lite rågsikt tillsammans med vetemjöl)
    brödkryddor (finns i kryddpåse på kryddhyllan)

Ha alltid i minst hälften vetemjöl så blir de inte så smuliga, ngt slags fett tycker jag behövs också.
    Jäs ordentligt, baka ut och sätt i mitten av ugnen 225-250 grader i ca 7-10 min.

• Viktorsmamma
    Storis skrev 2011-01-01 15:54:36 följande:
    Litet baktips;

Frallor att baka ut till runda frallor eller kavla lite till tekakor.

50g smör/margarin
    5 dl vätska tex mjölk/fil/vatten (eller blanda)
    1 pkt jäst
    1,5 tsk salt
    Vetemjöl

Detta går nu att variera i oändlighet ;)
    tex:  ha i överbliven havregrynsgröt
    hälften grahamsmjöl, hälften vetemjöl
    sirap (ngn dl)
    brun farin(ngndl)
    finrivna morötter(blir gott tillsammans med brun farin och lite rågsikt tillsammans med vetemjöl)
    brödkryddor (finns i kryddpåse på kryddhyllan)

Ha alltid i minst hälften vetemjöl så blir de inte så smuliga, ngt slags fett tycker jag behövs också.
    Jäs ordentligt, baka ut och sätt i mitten av ugnen 225-250 grader i ca 7-10 min.
    tack
    sparar och ska testa ikväll el. imorgon.

vilekn vätska tycker  du är godast ì?
    har dåligt med mjölk hemma men har fil som går ut imorgon så bra att kunna använda upp den kanske
  • Fins Mamma

sparåret börjae som skit!

nätverkskabeln gick sönder och ingen hade över och ingen butik öppen =( så kilade ner till hemköp för att köpa comvig surf. 169+ en veckas surf 89..

men bonus för mig är att jag ej köpte något annat! bra va???

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Storis

Ta vilken vätska du vill men de blir lite "mjukare" med fil eller mjölk i. Det räcker att blanda i 1 dl fil så blir det bra. Men har du mkt fil som behövs göras åt så använd bara det.

Lycka till. De går bra att frysa och bara ta fram en i taget. Så måste vi göra här annars hinner de bli gamla.

• Anonym (spargris)
    Viktorsmamma skrev 2011-01-01 15:43:11 följande:
    ska kolla på de.

jag gillar mer bröd som går att styckfrysa, då vi bara äter mjukbröd på morgonen, ibland äter jag tunnbröd/hårdbrödtill frukost då tar vi bara fram till sonen och sambon om inte han äter gröt el. fil&müssli.

funderade om de fanns nått tekakor recept som innehåller grövremjöl?
    de ja hittar är  bara med vetemjöl och är feg så vågar inte testa blanda i grövre om de skulle bli torrt eller så...
    du kan höja ugnsvärmen och baka ut de som frallor istället, jag gjorde alltid grova frallor när jag var ensamstående. Tog fram en "bulle" när jag steg upp på morgonen och som tinade under tiden som jag fixade mig. Detta var innan micron var uppfunnenFlört
  • Anonym (Jag är med!!!)
    Viktorsmamma skrev 2011-01-01 14:17:53 följande:
    vi brukar nu göra grahamsbullar (finns i bonnierskokbok) och sk. sladdkakor kallar vi de, blir ca 30 stekpannestora "kakor" som jag blir mätt på mindre än 1, sambon äter 2. räcker länge men tar lång tid att göra om man bara äger 1 stekpanna då man torrsteker degen när den är kavlad.
    Åh, sladdkakor ska jag absolut pröva.
    Grahamsbullar bakar jag då och då efter min
    mormors recept
  • Anonym (Jag är med!!!)
    Fins Mamma skrev 2011-01-01 16:14:44 följande:
    sparåret börjae som skit!

nätverkskabeln gick sönder och ingen hade över och ingen butik öppen =( så kilade ner till hemköp för att köpa comvig surf. 169+ en veckas surf 89..

men bonus för mig är att jag ej köpte något annat! bra va???
    Superduktigt.
    Just sånt har man råd med när man sparar in på annatFlört

Annat nytt för i år är att börja äta havregrynsgröt
    till frukost igen. Så otroligt prisvärt, då man inte blir
    hungrig ens till lunchtid knappt.
  • Fins Mamma
    Anonym (Jag är med!!!) skrev 2011-01-01 16:49:09 följande:
    Superduktigt.
    Just sånt har man råd med när man sparar in på annatFlört

Annat nytt för i år är att börja äta havregrynsgröt
    till frukost igen. Så otroligt prisvärt, då man inte blir
    hungrig ens till lunchtid knappt.
    jag måste också fixa det.. kanske ska ta och gå o köpa mjölk imorrn så jag kan fixa lite såant på måndag...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (2barnsmamma)

Jag har letat framen hel del brödrecept på nätet, delar gärna med mig av dem. Har bara testat några utavdem ännu. Tyvärr får det bli när jag sparkar igång datorn, blir nog ikväll (surfar från telefonen just nu ) Jag för också över de små kronorna när jag loggar in på banken, jättebra! Sen såg jag på plus om att koka disktrasan för att förlänga användningstiden. Testat och funkar bra. Såg även på plus om rengöringsmedel och det bästa att skura köket med var vanligt yes diskmedel, de andra bar man typ bara hem vatten. Så numera har jag vanligt yes utspätt med vatten i sprayflaskan

Svar på tråden Köpstopp hela 2011