• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Anonym (Spara)
    CountryLiving skrev 2010-12-30 10:23:20 följande:
    Ni som har barn: vad är rimligt att ha i en "barnbuffert"??? Beror ju såklart på vad man kan tänka sig att köpa nytt/begagnat/ärva mm och om man vill ha mycket prylar till sitt kommande barn eller välja att satsa på det mest nödvändiga. Har hört att ca 30 000 kr är bra att ha?!
    Det beror otrolig mycket på vilka konsumtionsplaner man har.

Kolla upp de stora kostnaderna:
    Vagn Spjälsäng Ev skötbord Babyskydd Sitter Kläder, filtar, leksaker Hur mycket/kan ni ärva/låna?
    Vad vill ni ha nytt och vad kan ni köpa begagnat?

Tänk även på minskad inkomst under f-ledighet, ev sjukskrivning, handläggningstid samt att man gäran har lite högre kostnader när man går hemma och dräller. Det blir gärna mycket fika, tidningar och utflykter.....

30 000 låter mycket och tryggt Skrattande

Tänk också på att inte köpa allt i förväg. Vi har aldrig använt skötbord, och vi köpte inte spjälsäng före barnet var över året. Innan dess samsov vi. Sitter har vi inte heller köpt, vi klarade oss bra utan.
  • Parniara

Vi har köpt:
    Vagn, säng och bilstol. Skötplats tänkte vi ha i tvättstugan på bänken över maskinerna. Första året behöver väl barnet inte så mycket varken i kläder eller leksaker och det samt blöjor borde väl barnbidraget täcka?

Vi ska ta tag i försäkringsbiten då jag tror vi har en del att spara där. Vi är ju goda kunder med
    hus, bil, båt, katt och livförsäkringar så det borde gå att pruta. Betalar nu ca 2500 per månad bara i försäkringar.

• Anonym (Bealin)
    Parniara skrev 2010-12-30 12:25:15 följande:
    Vi har köpt:
    Vagn, säng och bilstol. Skötplats tänkte vi ha i tvättstugan på bänken över maskinerna. Första året behöver väl barnet inte så mycket varken i kläder eller leksaker och det samt blöjor borde väl barnbidraget täcka?

Vi ska ta tag i försäkringsbiten då jag tror vi har en del att spara där. Vi är ju goda kunder med
    hus, bil, båt, katt och livförsäkringar så det borde gå att pruta. Betalar nu ca 2500 per månad bara i försäkringar.
    Funderat på tygblöjor? Viss grundinvestering, men sedan bra mycket billigare än engångs. Bättre för miljön dessutom. Går även att sälja begagnade om det inte skulle funka, eller spara till syskon = gratis blöjor för det barnet. Man kan även kombinera tygblöjor med engångsblöjor om det passar bäst (tex tyg på dagen, engångs på natten), men det drar ju ner kostnaden lite i alla fall.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Bealin) skrev 2010-12-30 12:36:24 följande:
    Funderat på tygblöjor? Viss grundinvestering, men sedan bra mycket billigare än engångs. Bättre för miljön dessutom. Går även att sälja begagnade om det inte skulle funka, eller spara till syskon = gratis blöjor för det barnet.
    ...eller köpa begangnat Solig

Vi gick över till imsevimse och är nu smått fanatiska. Vårt barn vakande 12 och 04 för att hen var blöt i baken med engångs, och nu med tyg + flanellinlägg får liten sova 12 timmar ostört.
  • Anonym (Spara)
    Vi har köpt:
    Leksaker klarar man sig med presenter eller ca 50 kr i månder om man vil ha något specifikt. (tycker jag)
    kläder går ät en hel del. framförallt pyamaser. Önska er pyamanser i present, sovpåsar kan de ha länge....
  • Anonym (spargris)
    Vi har köpt:

Oj så dyra försäkringar. Vi betalar 211 kr i månaden i hemförsäkring och personförsäkring för oss alla 6. Sen kostar helförsäkring på bilen 555 kr /månad. Ï vår månadskostnad till HSB är 23 kr avsatt till en extra bostadsrättsförsäkring som täcker vattenskador och liknande.
  • Juhanna

Idag har jag lagt upp en barnvagn som bara stått och samlat damm sen i somras på blocket. Så förhoppningsvis blir jag av med den så snart som möjligt och får då ett par tusen extra att sätta in på sparkontot.
    Har även mer barngrejer om ska läggas upp inom en snar framtid.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
  • Anonym (Viljan)

Jag funderar på om ja ska sälja mina 2 Emmaljunga, den ena Duo Edge med alla tillbehör och den andra en crossroad om ja inte minns fel och sen köpa en Avanti Moving Light istället, borde väl fungera som sovvan på dagis den med ?

Skulle man få in lite extra iallafall och kunna lägga in på "betalarspar"kontot :)

• Anonym (spargris)
    Anonym (Viljan) skrev 2010-12-30 13:49:48 följande:

Jag funderar på om ja ska sälja mina 2 Emmaljunga, den ena Duo Edge med alla tillbehör och den andra en crossroad om ja inte minns fel och sen köpa en Avanti Moving Light istället, borde väl fungera som sovvan på dagis den med ?

Skulle man få in lite extra iallafall och kunna lägga in på "betalarspar"kontot :)

Låter jättebra, jag ska sälja vår spjälsäng och vår babybilstol på Blocket.
  • Juhanna

Har redan hittat en köpare på vagnen, hon kommer och köper den på måndag. Skrattande
    Ska väl orka gå igenom alla urvuxna barnkläder nu i helgen också.

Har också babybilstol som ska säljas och ett skötbord.

♥ Svea 0705 Majken 0909 ♥ skogul.blogg.se
Svar på tråden Köpstopp hela 2011