• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Fins Mamma
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-31 11:25:28 följande:
    Jag är också ensam ikväll. Jag funderar på att kanske bara en kaka eller nått. Lite lyx ska vi väl ha?

Middagen blev billig iaf; pasta med ädelsås. JAg hade mjölk som höll på att gå ut och jag fick mögelost i en ostbricka i julgåva. Perfekt!
    jags ka ju sitta och plugga så behöver ngt som går fort, behöver köpa ost och lite nytt bröd men annars tror jag jag klarar mig. men läsk vill jag ha..
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    Anonym (Bealin) skrev 2010-12-31 00:28:08 följande:
    Ah, smartphones kanske är ett riktigare begrepp
    jaja...

soom sagt, fin är den iallafall... och snygga bidler tar den
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma

satt och räknade ut elen och internet/telefon kostnaderna idag. tänkte sätta över den summan varje månad på ett konto som det ska dras från.. så ska nog fixa ett konto till det idag., 750 varje månad ska över dit och så hopaps jag att jag kan sänka mina kostnader så jag har lite kvar på dert kontot också i slutet av året...

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (Bealin)
    Fins Mamma skrev 2010-12-31 11:24:08 följande:
    jag såg den 4 gånger på bio så tror jag kan handlingen and me loved it!!!
    Ok, då gör du i alla fall inget grisen i säcken-köp

Nej, jag förstår verkligen inte vad hela hysterin kring Avatar handlar om. Inget man inte sett förr, och sämre dessutom.
  • Anonym (Kay)

Här vill jag vara med   Här har vi dragit åt svångremmen rejält, vår buffert har minskat drastiskt iom studier, bilköp och badrumsrenovering och eftersom vi bor i hus, har fyra ungar och två bilar så finns det ju hål att stoppa i....

Jag trodde att maten var en stor bov hos oss eftersom vi köper vad vi vill och inte planerar särskilt långt i förväg, men nu när vi kollar kvittona så ligger vi på 4-5000/mån och det är ju jättebra med tanke på att det ingår mat, hygien, tvätt, blöjor och ofta även nån liten leksak i present eller en packe strumpor/trosor etc.
    Däremot är inte godis och hämtmat medräknat och den summan ligger nog på ca 2000/mån....

• Anonym (spargris)

Här är det nyårsfest på gång med ett litet gäng släktingar på besök!
    Menyn blir:

avocado med räkor och kallrökt lax
    ryggfile med potatisgratäng
    chokladmousse med grädde och chokladrör med kräm

{#emotions_dlg.flower} Gott nytt sparsamt år till Er alla önskar Spargrisen!

• Anonym (Spara)

Och gott nytt sparår åt er andra!

Jag är så nära att köpa ett rör ballerina att snaska på ikväll. Jag är nog inte sugen, men jag är så ledsen över att jag blir ensam ikväll.......Som om jag skulle vara mindre ensam med kakorna som sällskap....

• Fins Mamma
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-31 17:26:32 följande:
    Och gott nytt sparår åt er andra!

Jag är så nära att köpa ett rör ballerina att snaska på ikväll. Jag är nog inte sugen, men jag är så ledsen över att jag blir ensam ikväll.......Som om jag skulle vara mindre ensam med kakorna som sällskap....
    jag var och handlade för 264 på coop och för 199 på åhléns, just ja, fikade för 36 kr också med mitt älsakde barn..

så idag spenderade jag på tok för mycket... men men.. har minst 1700 kvar till den 16de (ja alltså jag har mer men enligt mina beräkningar så ska jag klara mig på detta...  får 4689 på tisdag och sedan  1140 i slutet av nsäta vecka o så har jag 3200 på sparkontot) men tänkte inte använda detta utan väntar tills underhåll...)
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym

TS jag ska inte spara (lever redan sparsamt) men jag är på jakt efter matsedel och då kom din planering väl till pass!
    Du skrev att du ville ha fler förslag:
    Ugnspannkaka med fläsk
    Fläskkotletter med potatisgratäng
    Tonfisksallad
    Flygande jacob
    Tacos
    Ugnsbakad falukorv med potatismos
    Laxsoppa
    Nudlar, kyckling och wokade grönsaker
    Blodpudding
    Biffar och potatis
    Ravioli
    Pasta carbonara

• Anonym (Spara)

Dagens inköp:
    bröd, mjölk och frukt á 42 kr. Helt ok än så länge. Jag börjar känna mig mogen att bestämma mig för att max 50 kr om dagen ska räcka för oss. Det blir 1500 i månaden till mat och hygienartiklar vilket är mindre än vi är vana vid, men det blir nog ok.

I vanliga fall lägger vi 2000, så då finns det 500 kr att ta av om det skulle behövas (tex tandläkare, mediciner osv)

Svar på tråden Köpstopp hela 2011