• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Fins Mamma
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-31 21:08:17 följande:
    Dagens inköp:
    bröd, mjölk och frukt á 42 kr. Helt ok än så länge. Jag börjar känna mig mogen att bestämma mig för att max 50 kr om dagen ska räcka för oss. Det blir 1500 i månaden till mat och hygienartiklar vilket är mindre än vi är vana vid, men det blir nog ok.

I vanliga fall lägger vi 2000, så då finns det 500 kr att ta av om det skulle behövas (tex tandläkare, mediciner osv)
    jag har suttit o kollat o tror att 3000 per månad borde räcka till mat o hygien för oss. ska lägga av med det där med läsken. och laga emr mat... först i januari här tänkte jag försöka äta ur frys odyl... kolla hur myclet som finns däri... kanske kalrar mig utan mer handling än bröd o youghrt odyl?
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (Spara)
    Fins Mamma skrev 2010-12-31 22:13:43 följande:
    jag har suttit o kollat o tror att 3000 per månad borde räcka till mat o hygien för oss. ska lägga av med det där med läsken. och laga emr mat... först i januari här tänkte jag försöka äta ur frys odyl... kolla hur myclet som finns däri... kanske kalrar mig utan mer handling än bröd o youghrt odyl?
    Äta ur frys och skafferi låter som ett bra första steg! Då sparar du lite kortsiktigt samtidigt som du får bättre överblick när inte är så fullt.

Det där med läsken börjar låta nyårslöfte Flört

Jag funderar på att baka lite bröd och slänga i frysen så vi sparar någon krona extra. Jag får se om jag hittar motivationen....
  • Fins Mamma

om ni har som jag nu budgeterat 3000 i månaden i mat odyl, vad gör ni med de som blir över om det blir det?

sparar ni eller låter ni det gå till nästa månads budget så ni kan köpa något lite roligare mat då? förstår ni hur jag menar?

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Fins Mamma
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-31 22:18:25 följande:
    Äta ur frys och skafferi låter som ett bra första steg! Då sparar du lite kortsiktigt samtidigt som du får bättre överblick när inte är så fullt.

Det där med läsken börjar låta nyårslöfte Flört

Jag funderar på att baka lite bröd och slänga i frysen så vi sparar någon krona extra. Jag får se om jag hittar motivationen....
    inget nyårslöfte... se bild.

~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • Anonym (Spara)
    Fins Mamma skrev 2010-12-31 22:26:59 följande:
    inget nyårslöfte... se bild.

Hahaha! Good point Skål
  • FruW

Gott nytt år folk!

Nu är det dags, -11 är här, dags att se över det ekonomiska och förhoppningsvis kommer vi alla här känna att vi når våra mål! =)

Tänkte på det med handling som några av er skrivit om.. Om ni har möjlighet att baka eget bröd tjänar man masor av pengar på det, jämfört med att köpa brödet. O så brukar det bli godare och lukta ljuvligt =)

Kram från mig

• Anonym (spargris)
    Anonym skrev 2010-12-31 20:41:56 följande:
    TS jag ska inte spara (lever redan sparsamt) men jag är på jakt efter matsedel och då kom din planering väl till pass!
    Du skrev att du ville ha fler förslag:
    Ugnspannkaka med fläsk
    Fläskkotletter med potatisgratäng
    Tonfisksallad
    Flygande jacob
    Tacos
    Ugnsbakad falukorv med potatismos
    Laxsoppa
    Nudlar, kyckling och wokade grönsaker
    Blodpudding
    Biffar och potatis
    Ravioli
    Pasta carbonara
    Tack för alla tips men vi äter inte fläskkött!!Solig men där fanns ju flera goda saker utan fläskkött!!
  • Anonym (spargris)

Gomorron och god fortsättning på det nya året! Nu kör vi så det ryker!!! Jag har gjort 2 veckors matlista, budget översiktschema för mat och hygien i excel och en lista där jag för in vad jag spenderar våra 500 kr på!!

Såå kul att vi är så många som ska följas åt!

• change2011

nu på det nya året sätter jag igång! har bestämt mig för att köpa det jag behöver vad gäller mat o hygienprodukter o annat som man måste ha. största förändringen för mig blir att halvera matkontot (ni skulle avlida om jag sa vad jag lägger på ätbara saker idag...!).

jag kollade på konsumentverkets sida o tydligen ska man klara sig på 1640:- per månad uträknat efter en matsedel som heter nåt som jag har glömt, jag begriper dock inte hur man ska få allt det där för 1640 nåväl, jag ska inte följa den listan, bara undrar hur de har räknat.

vad det gäller andra utgifter så ska jag faktiskt inte ändra så mycket. jag skulle kunna dra ner på internet o tv-kanaler o spotify osv och därmed få några hundra mer i månaden. men det är inte de utgifterna som gör att jag har problem. mitt problem är småshopping av oviktiga saker, massa cola o tuggummi när jag väntar på t-banan, take away-kaffe i parti o minut och uteluncher + fika nästan varje dag.

nu ska jag fila på budgeten! good luck, alla! 

• Anonym (Jag är med!!!)

Har inte läst hela tråden.
    Men vill slå ett slag för www.smartbudget.se
    Kostnadsfritt (en förutsättning kanskeFlört), lägg in
    dina inkomster och utgifter och den räknar ut summan varefter,
     så himla bra sida.

Jag har kört köpstopp i perioder,då jag skrivit upp ALLT
    jag köpt och jag måste säga att
    det är "skrämmande" hur mycket pengar man gör av på skit,
    när man ser det i klartext.
    Under mina köpstopp har jag sparat mycket pengar.

Ledordet för mig har varit eftertänksamhet.
    Med det menar jag att verkligen begrunda varje sak
    jag köper. Oftast upptäcker man ju efter köpet att det
    inte var särskilt nödvändigt att ha just den saken.

Jag tullar inte på mat och hygienartiklar (de sorter vi
    brukar använda) men köper inte heller det dyraste.

Nu börjar jag from idag, med full frys och fullt kylskåpGlad

Svar på tråden Köpstopp hela 2011