• snorkan

rädd att katten lägger sig på barnet!

Våran katt är jättesocial och vill jämt ligga och kela på oss, nu när våran 2 veckors bebis har kommit kan jag inte alls slappna av!

Jag har läst att katter har hoppat upp i barnvagnar, spjälsängar osv och lagt sig på barnet och ibland har det gått så illa att bebisen har kvävts!

Ni som har katt och små spädbarn.....var aldrig ni oroliga för detta?

Jag kan inte alls slappna av, och bara jag ska på toa så tar jag med mig katten eller så åker hon ut, men sambo är betydligt mer avslappnad och det oroar mig åxå ifall jag nu skulle få för mig att åka hemifrån en sväng 

• Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!
  • marcitron
    Villimey skrev 2011-01-07 17:46:55 följande:
    Älskar du din katt? Människor som inte förstår sig på katter brukar tycka att dem är lömska.

Lägg plastfolie(vanligt hushållsplast) i säng, vagn och andra ställen. Läste det i en annan fl-tråd.
    Aluminium folie har jag hört, det prasslar ju om katten går på det.
    Besök vår gravidblogg på -> www.litenbebis.se
  • Villimey
    marcitron skrev 2011-01-07 17:48:31 följande:
    Jag är också jätte orolig för detta. Har bf i mitteln av Juli så tills dess har vi säkert löst ev problem. Men det är sant att bebisar har kvävts av katter. Katten vill bara väl, den lägger sig oftast i närheten av bebisen av två anledningar.

1 Att där är varmt och skönt.
    2 Att den vill värma bebisen.

Detta är iallafall vad jag har hört.
    Sen finns det ju grejor man kan göra för att antingen hålla katten borta (tex staket) eller skrämma den som någon annan nämde med ballonger eller dylikt.
    Detta är vad du hört jaha. Jag har aldrig läst om ett fall där en bebis kvävts av en katt, eller fått huvudet avbitet eller någon annan vandringssägen. "Förr i tiden" kan jag tänka mig att man förklarade plötslig spädbarnsdöd med olika saker tex att en katt hade varit där. Köp ett andningslarm om ni är oroliga.
  • Meddelande borttaget
  • Villimey
    marcitron skrev 2011-01-07 17:53:12 följande:
    Aluminium folie har jag hört, det prasslar ju om katten går på det.
    Kan säkert också fungera, katter vill ha det mjukt så varken plast eller folie lär uppskattas eller ballonger.
  • Lenora
    Villimey skrev 2011-01-07 17:53:44 följande:
     Köp ett andningslarm om ni är oroliga.
    Vilken bra ide! 

Hittade ett fall i Sundsvall från 2009 där en bebis lämnats obevakad i en timme utomhus där föräldrarna sa att en katt hade kvävt barnet. Ett andningslarm hade räddat den bebisen om det var så det gick till.
  • First time
    sirivonessen skrev 2011-01-07 17:53:47 följande:
    Källa? 
    Det fanns en artikel om det i Aftonbladet, exakt när kommer jag inte ihåg. Men då var det en katt som hoppat upp i vagnen hos barnet när den stod ute och barnet hade kvävts...

Jag oroar mig också lite för det men hoppas att mina katter kommer att hålla sig undan bebisen när den kommit.
  • pluttskrutt

Vår katt visade tydligt att hon inte var glad när sonen kom hem från BB genom att fräsa åt honom. Hon sov inte inne i vår säng den natten, men sedan har det bara gått bra. Sonen är nu två år och katten har inte sovit en enda natt hos honom. Hon är väldigt kelig och sonen älskar att bära runt på henne (hon är ganska liten) men blir det för våldsamt så visar hon tydligt att hon inte gillar det. Det har hänt att hon daskat till honom med tassen eller nafsar honom i fingrarna, någon enstaka gång har han fått sig ett litet rivsår. Men hon har aldrig gjort något oprovoserat, bara markerat när det har blivit för våldsamt. Hon kan ligga och mysa med honom i soffan men sover helst hos mig på nätterna, för oss har det inte varit något som helst problem att ha katt. Han älskar henne och hon gillar (oftast) uppmärksamheten. 

Jag tror inte att man behöver oroa sig, men man kan ju alltid markera när katten är t ex i spjälsängen att där är det inte ok att vara. 

• pluttskrutt
    snorkan skrev 2011-01-07 17:44:26 följande:
    jag är hur som helst jätterädd att hon ska lägga sig på bebben, hon kliver ju rakt på honom och då har vi ju tagit bort henne.

så lägga sig på bebben är jag ganska säker på att hon skulle göra.

Tycker även hon ser lömsk ut, men det kanske jag inbillar mig däremot :) 
    Katter ser lömska ut, det är liksom deras grej.  
  • Helene70
    First time skrev 2011-01-07 17:58:57 följande:
    Det fanns en artikel om det i Aftonbladet, exakt när kommer jag inte ihåg. Men då var det en katt som hoppat upp i vagnen hos barnet när den stod ute och barnet hade kvävts...

Jag oroar mig också lite för det men hoppas att mina katter kommer att hålla sig undan bebisen när den kommit.
    Jag tror du tänker på denna artikel(?)
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6094778.ab
Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!