• snorkan

rädd att katten lägger sig på barnet!

Våran katt är jättesocial och vill jämt ligga och kela på oss, nu när våran 2 veckors bebis har kommit kan jag inte alls slappna av!

Jag har läst att katter har hoppat upp i barnvagnar, spjälsängar osv och lagt sig på barnet och ibland har det gått så illa att bebisen har kvävts!

Ni som har katt och små spädbarn.....var aldrig ni oroliga för detta?

Jag kan inte alls slappna av, och bara jag ska på toa så tar jag med mig katten eller så åker hon ut, men sambo är betydligt mer avslappnad och det oroar mig åxå ifall jag nu skulle få för mig att åka hemifrån en sväng 

• Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!
  • Meddelande borttaget
  • leolina1980

Har aldrig hört om ett fall där en katt skulle ha kvävt en bebis, det är nog mest en myt. Som någon annan skrev tidigare så hoppar nog katten bort genast bebisen börjar skrika. Och att katten skulle vara lömsk är nog bara inbillning.

• First time

Katter är ju definitivt inte lömska, bara lite egensinniga ibland
    Tror att det ofta är en kommentar man får av folk som inte har katt själv.

• Belleles

Vi ställde upp spjälsängen ganska långt innan minstingen föddes och ganska snabbt var katterna uppe i sängen. Men jag vande dom redan då att dom inte fick vara där och nu är det inga problem. Ibland kan jag hitta dom där men aldrig när han är där.
    Den ena katten är ju dock hans vapendragare så hon brukar lägga sig  brevid honom när han ligger hos mig men å andra sidan fyller han 11 månader snart och den andra katten springer all världens väg när han kommer farande.

• våratlillaliv

Mina katter var mest rädd för Elias när vi kom hem ifrån bb, dom är fortfarande där och nosar lite på fötterna och så, men dom lägger sig aldrig nära honom. Jag var också väldigt orolig för det där när vi precis kommit hem ifrån BB, vi löste det så att vi skaffa babyvakt och hade dörren till sovrummet stängd helt enkelt.

• mie02

Ang andningslarm som säkerhet mot katter så är jag tveksam om det funkar. Är rädd att larmet ej löser ut efterssom det kan registrera kattens andning istället för barnets (iaf den varianten som ligger under barnet). Vårt andningslarm är mkt känsligt och registrerar tex min andning om jag är nära sängen.

• Aardy

Vi har två katter och en sjuveckorsbebis och jag hade samma funderingar som du tidigare. En är supersocial och sover alltid med oss och på oss. De brukade dessutom båda ligga i barnvagnen månaderna innan födseln. Sedan bebisen legat i den så är de inte alls intresserade av att ligga i där längre, och då har vi ändå en skitfluffig och gosig voksipåse i nu också som de normalt skulle fullkomligt älska att ligga på/i. Den ena katten kan lägga sig nära honom ibland, men jag är inte orolig längre. De första nätter låste jag ut dem men nu är de välkomna i sovrummet igen.

• Meddelande borttaget
  • First time
    sirivonessen skrev 2011-01-08 11:56:50 följande:
    Tyvärr har denna artikel orsakat en panik kring katter här på FL. Det finns massa trådar om detta ämne. Men jag bara undrar hur det kommer sig att hundägare aldrig oroas. Det är ju nämligen dokumenterat i tidningsartiklar och rättegångsprotokoll att hundar både skadat och dödat barn. Till och med "familjehundar" som Labrador och Golden. 
    Det där tänkte jag också på faktiskt. Hundar är mina ögon mer "lömska" än katter för oftast är dom ju supersociala men blir dom provocerade så kan dom ju orsaka mer skador än vad en katt antagligen skulle lyckas med...
    Jag tror inte att hundar bara hugger utan vidare, utan att det måste finnas något bakomliggande. Antingen som händer just då eller som hänt tidigare och satt sina spår hos hunden.
Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!