• snorkan

rädd att katten lägger sig på barnet!

Våran katt är jättesocial och vill jämt ligga och kela på oss, nu när våran 2 veckors bebis har kommit kan jag inte alls slappna av!

Jag har läst att katter har hoppat upp i barnvagnar, spjälsängar osv och lagt sig på barnet och ibland har det gått så illa att bebisen har kvävts!

Ni som har katt och små spädbarn.....var aldrig ni oroliga för detta?

Jag kan inte alls slappna av, och bara jag ska på toa så tar jag med mig katten eller så åker hon ut, men sambo är betydligt mer avslappnad och det oroar mig åxå ifall jag nu skulle få för mig att åka hemifrån en sväng 

• Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!
  • Matildaaaa

Om en nyfödd bebis ligger och sover och katten  hoppar upp och lägger sig på honom/henne så är det inte säkert att bebisen skriker, utan då kan den kvävas i sömnen. Det bästa är väl att inte ha katten och bebisen i samma rum. Sunt förnuft säger också att man aldrig lämnar en bebis utan uppsikt över huvud taget, tycker jag. Jag hörde en hundexpert på tv säga att barn och djur hör i princip inte ihop, att man inte ska låta dem vara ensamma förrän barnet är i skolåldern och det tror jag kan vara ganska bra vad det än gäller för typ av djur.

• snorkan
    Villimey skrev 2011-01-07 17:46:55 följande:
    Älskar du din katt? Människor som inte förstår sig på katter brukar tycka att dem är lömska.

Lägg plastfolie(vanligt hushållsplast) i säng, vagn och andra ställen. Läste det i en annan fl-tråd.
    Jo jag älskar  min katt....men just nu osäker på den eftersom jag älskar mitt barn mer och är orolig för mitt lilla barn
  • snorkan

Men aluminium folie och grejer? 

Jag fattar inte?......jo det är klart att jag gör, att det är obehagligt för katten att gå på, och att om man har ballonger i sängen att den blir skraj om det smäller till.

Men jag är ju orolig då bebisen ligger i vagnen/sängen....och då kan jag ju inte mosa ner massa folie där.

Min katt är förövrigt tjurigaste  på denna jord, hon kan hoppa upp på diskbänken 5 gånger i rad på en och samma kväll, fast man bara är några meter bredvid henne.  och då har vi provat med att bestraffa henne på olika sätt för att visa henne att det är fel.....men hon bara fortsätter ändå.
    ¨

• leolina1980
    snorkan skrev 2011-01-08 14:49:25 följande:

Min katt är förövrigt tjurigaste  på denna jord, hon kan hoppa upp på diskbänken 5 gånger i rad på en och samma kväll, fast man bara är några meter bredvid henne.  och då har vi provat med att bestraffa henne på olika sätt för att visa henne att det är fel.....men hon bara fortsätter ändå.
    ¨

Jo katter bryr sig inte om att vara husse och matte till lags, så vänta er inte att den ska bete sig som en hund och lyda er i allt..
  • GulTussilago

Vi har tre katter men jag har faktiskt aldrig varit orolig för det.

Är man orolig så kan man ju stänga dörren så katten inte kommer in, om barnet sover utan uppsikt från förälder

Personligen tror jag att hundar är mycket farligare för bebisar än vad katter är (men så är jag ju kattmänniska också )

• GulTussilago

Däremot vill jag inte att katterna ligger hos barnen pga alla fästingar!
    (och vill dessutom inte att barnen får med sej onödigt mycket kattpäls till dagis där det finns allergiker)

• jankie

Vi har en katt som vi fick på köpet med huset. Den lägger sig tyvärr i vagnen när dotter är och sover.
    Är livrädd att jag inte hinner se att han lagt sig där. Senast låg han där, hon livrädd. Tårar i ögonen.
    HAr försökt ge bort katten, men ingen vill ha den. Har ej hjärta att ta livet av den heller. Men gud vad jag HATAR kattjäveln.
    Men jag brukar lägga myggnätet på vagnen och då kan han inte lägga sig på henne.

Kan säga att jag inte har en "ledig" stund när hon sover. Måste hålla koll på vagnen hela tiden!

• snorkan
    leolina1980 skrev 2011-01-08 14:52:05 följande:
    Jo katter bryr sig inte om att vara husse och matte till lags, så vänta er inte att den ska bete sig som en hund och lyda er i allt..
    Nej det är inget jag går och tror och hoppas på....informerade bara om läget.
  • snorkan
    jankie skrev 2011-01-08 15:02:37 följande:
    Vi har en katt som vi fick på köpet med huset. Den lägger sig tyvärr i vagnen när dotter är och sover.
    Är livrädd att jag inte hinner se att han lagt sig där. Senast låg han där, hon livrädd. Tårar i ögonen.
    HAr försökt ge bort katten, men ingen vill ha den. Har ej hjärta att ta livet av den heller. Men gud vad jag HATAR kattjäveln.
    Men jag brukar lägga myggnätet på vagnen och då kan han inte lägga sig på henne.

Kan säga att jag inte har en "ledig" stund när hon sover. Måste hålla koll på vagnen hela tiden!
    Ja så känner jag åxå, att man liksom inte kan slappna av och måste hålla koll hela tiden....så tyvärr blir det mycket utevistelse för katten nu, men jag kan ju inte sitta och vaka hela tiden heller då får man ju något fel
  • Prodin

Jag jobbar på dagis i norge. Den 8e dec 2009 dog en pojke på 18 månader av att en katt lagt sig och kvävt honom i vagnen. Detta hände på dagiset.

Svar på tråden rädd att katten lägger sig på barnet!