Vit Lilja skrev 2011-01-31 11:16:29 följande:
Hej!
Jag har bara läst TS och vet ännu inte vilka sömnproblem ni andra har (men jag ska genast läsa igenom dom) men jag känner direkt att denna tråd måste vara något för mig.
Jag har enligt mig själv väldiga sömnproblem. Något jag haft i hela mitt liv (eller iaf så länge jag kan minnas). Det är ingenting som går i perioder eller från dag till dag utan det är alltid så. Väldigt tråkigt men känns skönt att jag inte är ensam. Det tar ca 4-5 timmar för mig att somna en bra natt, en dålig somnar jag inte alls. Sen ungefär 15 års ålder har jag en eller ett par gånger per år gått till läkare för att få hjälp men blir lika besviken varje gång, jag blir inte tagen på allvar. Till slut föreslog en av läkarna sömnterapi som jag skulle gå 1 gång/mån. Jag blev själaglad och tyckte det skulle bli underbart. Jag kan fortfarande än idag inte tänka mig att denna terapuet var sömnutbildad då varenda gång jag bara fick råden:
1) Drick inget kaffe innan du ska lägga dig
2) Ha det mörkt omkring dig och stäng av tv, dator och andra media i sovrummet
3) Gå på en promenad en timme eller två innan du går och lägger dig
DUUUH??! tack för dom oerhört bra tipsen, att jag inte tänkt på DET innan, det ska jag genast hem och prova. Jag kanske ska sluta dricka kaffe i sängen och att släcka lampan? Det var ett himla bra tips.
Efter ytterliggare ett par år fick jag Mirtazapin utskriven. Sov gjorde jag men mådde förskräckligt dagen efter. Illamående och kaskadspyor så det blev inget fast inslag på kvällarna direkt. När jag var gravid blev sömnproblemen katastrofala och jag fick utskrivet lergigan. Även om det inte funkar optimalt för mig då det tar ca 3 timmar att somna in och när man väl sover så är det i princip omöjligt att ta sig upp så är det på helgerna min absolut bästa vän. Jag har en bebis hemma som fortfarande äter ca 2-3 ggr per natt och kan därför inte ta lergigan på vardagarna (jag sover lätt 18 timmar med 4 lergigan och kan inte gå upp och ta hand om bebis vid 7,8tiden på morgonen).
Jag skulle gärna vilja hitta ett insomningsmedel där man somnar fort men det går snabbt ur kroppen, har ni några tips? Och hur sjutton får ni det utskrivet av läkare? Jag känner att jag får tjata mig röd i ansiktet för att något ska hända, men kanske ska tillägga att så klart vill jag allra helst somna själv på kvällarna.
Ska följa tråden med spänning :)
Jag har precis samma erfarenhet av läkarvården tyvärr. Terapi är alltid det första som föreslås, men har inte innehållit något annat än "försök varva ner" "tänk på att koffein finns i annat än kaffe" osv. Helt värdelöst.
Har du provat apotekets sömnskola? Alltså sömnreduktion? Det är nog iofs ingen ide när man har en bebis som ändå väcker en på natten. Men det hjälpte mig tidigare.
Jag tyckte att början av graviditeten var helt underbar, somnade som klubbad tidigt på kvällarna. Men det varade bara första trimestern. Sen har jag oxå tagit lergigan av och till, somnar in av dem men märker inget annat. Tar du alltid 4 lergigan? Kan du inte trappa ner dosen/få svagare styrka?
Ammar du? Har du fått godkänt av läkare att amma och ta lergigan? Jag tycker det är konstigt att det enligt FASS är ok att ta dem under graviditet, men att man ska konsultera läkare innan man tar dem vid amning. Så jag har inte vågat ta dem. Känns olustigt.
Jag har fått zopiklon. Somnar snabbt av dem och känner ingen bakiseffekt. Men åter - under amning är de inte ok.
Hur gammal är din lilla?