• karolina106

Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?

Någon annan därute som kämpar med det eviga problemet att man inte kan stänga av hjärnan på kvällen? Kroppen vill sova och ögonen svider, men sömnen kommer inte. Sen tittar man på klockan och känner den välbekanta ångesten komma krypande i kroppen.

Känner mig så himla ensam i detta. Finns det någon annan därute? Som kan dela med sig av erfarenheter? Berätta vad som hjälpt/inte hjälpt osv.

En medmänniska mitt i natten helt enkelt.

• Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?
  • Suck och suck
    karolina106 skrev 2011-01-25 23:13:51 följande:
    Tack för tipset. Hur fick du tag på denna? Fått genom vården eller köpt själv?

Jag har oxå problem med tinnitus och ljudkänslighet. Även om det nog inte är orsaken till sömnproblemen så vore det skönt att kunna lindra.
    Jag köpte den för egna pengar på en hörselklinik, där de har en försäljningsshop för hörselmedel.. Kostade väl något runt femhundralappen.
    Såg här att Hörsam har den för 650:- www.horsam.se/index.php%F6rsam%20shop&url=webshop/products.php%3Fcat%3DTinnitus%26scat%3DTinnitusmaskerare&gclid=CJeL38-u1qYCFUjxzAodwBJ1wQ
  • Suck och suck

Det var faktiskt riktigt bra att ha den där relaxor-maskinen inatt. Sov gott!
    Ska tillägga att den bara har samma monotoma ljud hela tiden, så det är inte så att man kan ligga och lyssna på ett varierande spännande vågbrus, utan det är en sekvens som hela tiden upprepar sig (och blir tjatig! ) men det är tydligen det som är meningen. Det ska vara tråkigt, har de förklarat för mig. Man ska inte ligga och lyssna på det, utan man ska bli uttråkad, och ha det som en bakgrundsmatta bara.

• Rafael90
    karolina106 skrev 2011-01-25 23:15:14 följande:
    Beklagar Rynkar på näsan Har du mycket schemalagda föreläsningar eller får ni någon chans att planera er egen studietid?
    Alla våra föreläsningar är schemalagda, men det är inte så många varje vecka. Skoldag 10-19.30 på måndagar, 10-12 på tisdagar och 10-14 på torsdagar. Men det är ändå jobbigt att jag måste upp tidigt varje dag, går jag upp runt 11 när jag har en ledig dag kan jag inte somna på kvällen ändå. Lyckades faktiskt somna snabbt igår kväll eftersom jag fått så lite sömn, men jag vaknade efter 5 timmar och kunde inte somna om, och hade mardrömmar igen, såna där jobbiga som man får slita sig ur för att det är så svårt att vakna :(
  • LaFontaine
    karolina106 skrev 2011-01-25 23:05:41 följande:
    Välkommen =) Återkom gärna och berätta.
    Vi skulle kunna säga att det inte gick så bra. Gick och la mig vid elva och trots att jag var trött gick hjärnan på högvarv och pulsen slog. Blä! Somnade väl vid halv två och var en gnutta seg vid sex i morse. Nåväl, det är ju ändå mer sömn än många tidigare nätter. Vi får testa ikväll igen tror jag!
  • Muriel

Hur går det för er?
    Rafael90, jag pluggar också och just nu läser vi en kurs om forskningsmetodik. Jag har svårt för alla formler och sånt så jag skulle verkligen behöva vara fokuserad. Istället sitter jag på föreläsningarna och är så trött att ögonen skelar och texten på powerpointen flyter ihop. Förra veckan somnade jag på ett seminarium, men tror inte någon hann märka det.

• Rafael90
    Muriel skrev 2011-01-29 22:34:49 följande:
    Hur går det för er?
    Rafael90, jag pluggar också och just nu läser vi en kurs om forskningsmetodik. Jag har svårt för alla formler och sånt så jag skulle verkligen behöva vara fokuserad. Istället sitter jag på föreläsningarna och är så trött att ögonen skelar och texten på powerpointen flyter ihop. Förra veckan somnade jag på ett seminarium, men tror inte någon hann märka det.
    Det har varit många gånger som jag suttit och nickat till på föreläsningarna också. Det är konstigt, sover jag så länge som jag "behöver", alltså ungefär mellan klockan 06 till 15, då är jag hur pigg som helst, kan sitta på kvällsföreläsningen utan problem trots att den håller på till ganska sent. Men går jag upp i normal tid och åker till skolan runt 9 så är det sååå lätt att bara sväva iväg när man sitter där i en nersläckt föreläsningssal med mjuka stolar...

Har försökt tugga tuggumi och bita mig i tungan för att hålla mig vaken, skriva konstant, peta naglarna osv, allt för att hålla koncentrationen på något (och nej, föreläsningen brukar inte vara tillräckligt) för att jag inte ska somna. Ändå sitter jag där och rycker plötsligt till när mitt huvud nickar åt sidan. Sååå jobbigt :(

Min pojkvän berättade förresten om en tjej som somnade på hans föreläsning förra veckan, haha, det kan inte ha varit du? Tungan ute
  • andraadvent

Hej
    Jag hade för ett par år sedan problem med att somna och det var ett problem för mig. Tror att många inte accepterar sitt tillstånd trots att år kan gå vilket jag tror vållar ännu större problem, uppenbarligen får ju inte alla hjälp.

Jag har fortfarande svårt att somna på beställning efter vad klockan råkar vara men det ser jag inte längre som något direkt problem,  jag ändrat min attityd gentemot det. 

Visst har jag en tillvaro med mestadels dagtid inplanerat men det gör liksom inget om jag är så trött när klockan ringer att jag skulle kunna betala en femhundring för att få sova kvar, jag går ju upp iallafall för jag vet ju att jag måste.
    Inom sju minuter, med lite starka lampor på och lite vatten i ansiktet så känns inte femhundringen för att sovit kvar inte lika lockande längre. Morgonen är sällan rolig ändå, hur pigg jag än må vara, Äta ostsmörgås och glo på nyhetsmorgon kräver inte fulla engagemanget direkt. Istället får jag försöka fokusera på det som var trevligt som jag gjorde kvällen innan.

Det är också lite saken, att alltid ha något som man gillar att sysselsätta sig med som finns tillgängligt dygnet runt. Jag hänger t.ex gärna här eller spelar poker på natten och tycker det är trevligt.

Sova på rasten på arbetet är väl ett annat tips i så fall. Du är fri under din rast, finns inget krav att alltid sitta och fika i personalrummet utan du kan gott gå undan någonstans och blunda några minuter och då ta igen lite av nattens ev förlorade sömn den gången du är riktigt trött. På högskolor finns vilorum man kan gå till annars funkar ju bilen om du har en sån, på ditt rum eller i värsta fall arbetets allmän soffa. 
    Även att våga sova någon gång ibland ett tag på eftermiddagen, inte för länge men ett tag så hjärnan får koppla av ett tag tror jag är nyttigt. Men här gäller precis som på morgonen diciplin! Så det inte blir för länge så man inte kan somna på natten om man verkligen måste vara pigg dagen efter.

Vara uppe på natten blir trist om man inte har någon direkt hobby att fylla tiden med. Att ha hobbies som funkar på natten är nummer ett, det tar bort rastlösheten av att vara uppe. Är man inne i något man gillar och är pigg så blir som som ett litet barn på nytt. Man vill inte gå och lägga sig även om man vet att man borde för att man inte ska bli trött, men det är ju skoj det man sysslar med. Det är iaf skönt att ha något backup när man inte kan sova som alltid finns där.

• Muriel
    Rafael90 skrev 2011-01-30 02:04:11 följande:
    Det har varit många gånger som jag suttit och nickat till på föreläsningarna också. Det är konstigt, sover jag så länge som jag "behöver", alltså ungefär mellan klockan 06 till 15, då är jag hur pigg som helst, kan sitta på kvällsföreläsningen utan problem trots att den håller på till ganska sent. Men går jag upp i normal tid och åker till skolan runt 9 så är det sååå lätt att bara sväva iväg när man sitter där i en nersläckt föreläsningssal med mjuka stolar...

Har försökt tugga tuggumi och bita mig i tungan för att hålla mig vaken, skriva konstant, peta naglarna osv, allt för att hålla koncentrationen på något (och nej, föreläsningen brukar inte vara tillräckligt) för att jag inte ska somna. Ändå sitter jag där och rycker plötsligt till när mitt huvud nickar åt sidan. Sååå jobbigt :(

Min pojkvän berättade förresten om en tjej som somnade på hans föreläsning förra veckan, haha, det kan inte ha varit du? Tungan ute
    Ja, det där med knep för att hålla sig vaken har man ju utvecklat en del :) De dagar jag känner mig extra trött har jag faktiskt tagit med mig något som är lite vasst, typ  en tandpetare, som jag stuckit mig med då och då.

Haha, det beror på var och vad din pojkvän pluggar :)
  • Stealth
    andraadvent skrev 2011-01-30 03:17:11 följande:
    Hej
    Jag hade för ett par år sedan problem med att somna och det var ett problem för mig. Tror att många inte accepterar sitt tillstånd trots att år kan gå vilket jag tror vållar ännu större problem, uppenbarligen får ju inte alla hjälp.

Jag har fortfarande svårt att somna på beställning efter vad klockan råkar vara men det ser jag inte längre som något direkt problem,  jag ändrat min attityd gentemot det. 

Visst har jag en tillvaro med mestadels dagtid inplanerat men det gör liksom inget om jag är så trött när klockan ringer att jag skulle kunna betala en femhundring för att få sova kvar, jag går ju upp iallafall för jag vet ju att jag måste.
    Inom sju minuter, med lite starka lampor på och lite vatten i ansiktet så känns inte femhundringen för att sovit kvar inte lika lockande längre. Morgonen är sällan rolig ändå, hur pigg jag än må vara, Äta ostsmörgås och glo på nyhetsmorgon kräver inte fulla engagemanget direkt. Istället får jag försöka fokusera på det som var trevligt som jag gjorde kvällen innan.

Det är också lite saken, att alltid ha något som man gillar att sysselsätta sig med som finns tillgängligt dygnet runt. Jag hänger t.ex gärna här eller spelar poker på natten och tycker det är trevligt.

Sova på rasten på arbetet är väl ett annat tips i så fall. Du är fri under din rast, finns inget krav att alltid sitta och fika i personalrummet utan du kan gott gå undan någonstans och blunda några minuter och då ta igen lite av nattens ev förlorade sömn den gången du är riktigt trött. På högskolor finns vilorum man kan gå till annars funkar ju bilen om du har en sån, på ditt rum eller i värsta fall arbetets allmän soffa. 
    Även att våga sova någon gång ibland ett tag på eftermiddagen, inte för länge men ett tag så hjärnan får koppla av ett tag tror jag är nyttigt. Men här gäller precis som på morgonen diciplin! Så det inte blir för länge så man inte kan somna på natten om man verkligen måste vara pigg dagen efter.

Vara uppe på natten blir trist om man inte har någon direkt hobby att fylla tiden med. Att ha hobbies som funkar på natten är nummer ett, det tar bort rastlösheten av att vara uppe. Är man inne i något man gillar och är pigg så blir som som ett litet barn på nytt. Man vill inte gå och lägga sig även om man vet att man borde för att man inte ska bli trött, men det är ju skoj det man sysslar med. Det är iaf skönt att ha något backup när man inte kan sova som alltid finns där.

Fast det där låter som att bagatellisera tröttheten, "förhåll dig annorlunda" vad hjh'lper det när man måste upp? Jag kommer inte upp, det är en fysik omöjlighet liksom. Alla har inte raster, inte heller kan alla sova på dagen, jag kan inte.

Det är liksom inte 500 spänn det handlar om för mig, utan snarare att jag skulle betala en miljon minst för tt kunna gå upp. INget få rupp mig vid fel tid.

• Rafael90
    Muriel skrev 2011-01-30 18:47:43 följande:
    Ja, det där med knep för att hålla sig vaken har man ju utvecklat en del :) De dagar jag känner mig extra trött har jag faktiskt tagit med mig något som är lite vasst, typ  en tandpetare, som jag stuckit mig med då och då.

Haha, det beror på var och vad din pojkvän pluggar :)
    Han pluggar ekonomi i Uppsala :P

Jag har inte lyckats hitta nåt knep för att hålla mig vaken, jag nickar till även om jag biter mig i tungan eller nåt. Har hittat nån sorts nässpray fast i fast form på stift som luktar starkt av mint, som jag brukar sniffa på. Det hjälper lite grann men när jag vant mig vid lukten funkar inte det heller.
Svar på tråden Jag kan inte SOVA - stödtråd för oss med sömnproblem?