andraadvent skrev 2011-01-30 03:17:11 följande:
Hej
Jag hade för ett par år sedan problem med att somna och det var ett problem för mig. Tror att många inte accepterar sitt tillstånd trots att år kan gå vilket jag tror vållar ännu större problem, uppenbarligen får ju inte alla hjälp.
Jag har fortfarande svårt att somna på beställning efter vad klockan råkar vara men det ser jag inte längre som något direkt problem, jag ändrat min attityd gentemot det.
Visst har jag en tillvaro med mestadels dagtid inplanerat men det gör liksom inget om jag är så trött när klockan ringer att jag skulle kunna betala en femhundring för att få sova kvar, jag går ju upp iallafall för jag vet ju att jag måste.
Inom sju minuter, med lite starka lampor på och lite vatten i ansiktet så känns inte femhundringen för att sovit kvar inte lika lockande längre. Morgonen är sällan rolig ändå, hur pigg jag än må vara, Äta ostsmörgås och glo på nyhetsmorgon kräver inte fulla engagemanget direkt. Istället får jag försöka fokusera på det som var trevligt som jag gjorde kvällen innan.
Det är också lite saken, att alltid ha något som man gillar att sysselsätta sig med som finns tillgängligt dygnet runt. Jag hänger t.ex gärna här eller spelar poker på natten och tycker det är trevligt.
Sova på rasten på arbetet är väl ett annat tips i så fall. Du är fri under din rast, finns inget krav att alltid sitta och fika i personalrummet utan du kan gott gå undan någonstans och blunda några minuter och då ta igen lite av nattens ev förlorade sömn den gången du är riktigt trött. På högskolor finns vilorum man kan gå till annars funkar ju bilen om du har en sån, på ditt rum eller i värsta fall arbetets allmän soffa.
Även att våga sova någon gång ibland ett tag på eftermiddagen, inte för länge men ett tag så hjärnan får koppla av ett tag tror jag är nyttigt. Men här gäller precis som på morgonen diciplin! Så det inte blir för länge så man inte kan somna på natten om man verkligen måste vara pigg dagen efter.
Vara uppe på natten blir trist om man inte har någon direkt hobby att fylla tiden med. Att ha hobbies som funkar på natten är nummer ett, det tar bort rastlösheten av att vara uppe. Är man inne i något man gillar och är pigg så blir som som ett litet barn på nytt. Man vill inte gå och lägga sig även om man vet att man borde för att man inte ska bli trött, men det är ju skoj det man sysslar med. Det är iaf skönt att ha något backup när man inte kan sova som alltid finns där.
Fast det där låter som att bagatellisera tröttheten, "förhåll dig annorlunda" vad hjh'lper det när man måste upp? Jag kommer inte upp, det är en fysik omöjlighet liksom. Alla har inte raster, inte heller kan alla sova på dagen, jag kan inte.
Det är liksom inte 500 spänn det handlar om för mig, utan snarare att jag skulle betala en miljon minst för tt kunna gå upp. INget få rupp mig vid fel tid.