• Webbredaktör

Diskriminerad efter föräldraledigheten?

Har du känt dig diskriminerad på arbetsmarknaden i samband med föräldraledighet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:44
    Svenska Dagbladet skriver idag om problemet.

"Hårdare lagstiftning för att öka skyddet för föräldralediga räckte inte hela vägen. Uppsägningarna har minskat rejält, men diskriminering kopplad till föräldraledighet är fortfarande ett stort problem, främst för nyblivna mammor."

www.svd.se/naringsliv/nyheter/kvinnor-i-klam-trots-skarpt-lag_5896807.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?
  • Jozie

Svarade ja vid ett tillfälle fast när jag tänker efter så är det nog eg. två tillfällen.
    Första gången blev jag uppsagd när jag kom tillbaka efter föräldraledighet med motiveringen att min vikarie fått lära sig saker som jag inte kunde och därför var hon en större tillgång för företaget.
    Mitt fackombud tyckte att det inte stod rätt till men jag orkade inte gå vidare, their loss.

Andra gången var jag gravid i åttonde månaden och fick ett samtal från ams angående ett jobb, där jag var den enda i staden som hade någon slags kunskap i ryskaspråket, de var intresserade av att anställa mig men när de fick veta att jag var gravid så hörde de aldrig av sig, lite surt men jag förstår dem, jag hade juh knappt hunnit börja innan jag skulle gå på föräldraledighet.

En ängel går vid min sida...
  • Maruid

Ja, för mig handlade det om att jag gick på föräldraledighet och bara var tillbaka ett kort tag innan jag fick ta ut ledighet för allvarligt sjukt barn. De  månader jag var borta på grund av att barnet var sjuk så anställdes en vikarie för mina arbetsuppgifter. Min chef uttryckte dock i ett mail "självklart ska den vikarien inte ta ditt jobb, det är bara för att underlätta för oss tillfälligt".

Idag sitter vikarien kvar på min arbetsplats och jag är "uppsagd på grund av arbetsbrist till följd av eknomiska skäl". Facket säger att vi kan gå vidare med frågan men efter flera månader av bråk och trätor samt i efterdyningarna av att mitt barn dog orkar jag helt enkelt inte slåss med näbbar och klor för ett halvtidsjobb.

Dock kan man konstatera; hade jag inte fått barn och framförallt ett sjukt barn hade jag inte varit arbetslös idag.

• lollita

Jag har inte gått föräldraledighet ännu,själv är fackligrepresantant väntar på våran första barn...redan nu ser man sura miner,komenterar om att man är gravid,himlar med ögonen,talar om att "det blir svårt med ledigheter" för det är många som väntar barn. Om man vill äta tidigar lunch så  märker man att man blir avläst och sedan jaja om du måste så...det är mck som man genom¨går,även om man har mer kvinnliga kollegor så på nåt sätt känns som att man lämnar andra i "skiten" ursäkta orden. Men ingen har tackat mig för att jobbat över 250 timmar mer än min heltidstjänst,tagit mer arbetsuppgifter,drivit verksamheten...under flera år. Vi får se vad som händer när jag kommer vara borta,man kanske blir av med sitt tjänst.

• underverket 06

Har precis sökt nytt jobb o vill jobba deltid pga att jag har barn under 8 år, men chefen sade att jag inte var intressant för tjänsten för de behövde bara någon som kunde jobba heltid. Detta är inte ok enligt facket. Det är diskriminering. Ska prata med facket igen imorgon o sedan får jag se om/ hur jag går vidare med detta,

• Isola80

Kanske inte efter föräldraledigheten men innan. När jag berättade att jag var gravid fick jag mig en rejäl utskällning av en fd chef som fixat nytt fast jobb åt mig (på samma arbetsplats). Min nuvarnade chef ryckte mest på axlarna och ville lägga locket på. Min fd chef har sedan dess (2,5 år sedan) fortfarande inte hyfs att hälsa på mig.

Nu är jag gravid igen och tänker inte ta någon mera skit! Och efter denna föräldraledigheten ska jag ha nytt jobb.

• JanaLiiN

På min helt kvinnodominerade arbetsplats blir man klart fiskriminerad när man är föräldraledig. Man får ej den information man behöver om utbildningar etc som kommer att behövas och vara till grund för löneförhöjningar bland annat. Kan också tilläggas att de få män som jobbar där har betydligt högre löner än vi kvinnor, med samma meriter, samt får fler och större utbildningar betalda. Jag arbetar inom Landstinget.

• jag7

Ja, det hände mej precis. När jag skulle tillbaka efter min andra mammaledighet så hade mitt chefsjobb förvunnit, bara mitt chefs jobb hade dragits in inte de andra cheferna. Jag kontaktade facket och fick hjälp direkt. Men nu blev det så att jag fick ett annat superbra jobberbjudande som jag tog. Funderar ännu på att gå vidare med det. Blev konstigt behandlad när jag berättade att jag var gravid med. Då försökte dom sänka min lön och ändra arbetsuppgifter. Så fruktansvärt illa!

• JuliaåRonjasmammis

Inte jag, men däremot min man. Han hamnade ute i kylan efter sin föräldraledighet på 7 månader. Lite Vab på det när barnet började förskolan, och vips! så blev han sedd som något katten släpat in. Han gick miste om både kurser och högre tjänster (som han var väl kvalificerad för) under flera års tid.

Typkommentar från hans chefer vid vab och fl; "men, har inte du en fru eller sambo?". Eh jo, och?

Don't mess with my integrity!
  • Lalalong

Nej, det har jag inte. 
    I höstas skickade jag in en intresseanmälan på ett jobb... inte för att jag ville ha just det jobbet för tjänsten började omgående och jag skulle vara föräldraledig till nu. Men eftersom jag visste att förskolan skulle utökas och det skulle behövas personal inom de närmsta året så skickade jag in ändå mest för att dom skulle ha koll på mig till det var dags att söka på riktigt.
    Jag blev ändå kallad till intervju och jag blev tillsvidareanställd, men tog föräldraledigt direkt så det sattes in vikarie för mig under hösten.
    Jobbar min första dag på måndag.  Jag hade inga som helst föreställningar om att jag skulle bli anställd, jag ville ju inte jobba nu. Så jag blev riktigt positivt överraskad över hur _icke_ "diskrimenerad" jag blev (hade absolut inte kallat det diskriminering om jag inte fick jobbet). 

Däremot min man har råkat ut för trist attityd när han har skullat vara föräldraledig. Bläää för skitföretag!!!  

Klara 060504, Alva 100117
Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?