• Webbredaktör

Diskriminerad efter föräldraledigheten?

Har du känt dig diskriminerad på arbetsmarknaden i samband med föräldraledighet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:44
    Svenska Dagbladet skriver idag om problemet.

"Hårdare lagstiftning för att öka skyddet för föräldralediga räckte inte hela vägen. Uppsägningarna har minskat rejält, men diskriminering kopplad till föräldraledighet är fortfarande ett stort problem, främst för nyblivna mammor."

www.svd.se/naringsliv/nyheter/kvinnor-i-klam-trots-skarpt-lag_5896807.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?
  • skrotis78

Min chef kontaktade mig nu under min föräldraledighet angående löneöversynen och lönesamtal på telefon. Jag fick knappt någon lönehöjning alls och hans motivering var: "Du är hemma och har det bra, och vi andra jobbar och sliter" (chefens egna ord). 
    Jag blev så jäkla irriterad. Jag jobbar inom offentlig verksamhet  och har alltid tidigare fått "normal" lönehöjning.
    Känns nästan som diskriminering, eller vad tycker ni?

• JanaLiiN
    Carisma95 skrev 2011-01-27 17:54:19 följande:
    Låter som fackklubben skulle behöva göra en lönekartläggning?
    Ja, det är mycket som skulle behöva åtgärdas på denna arbetsplats. Det är nu väldigt många olika fack (klubb? vet ej vad det är...) som är inblandade då det är en stor arbetsplats.
  • Runguska

Nej, tvärt om faktiskt. Dock har jag hela tiden varit uppriktig med att ett barn har vi och att vi snart gärna vill ha ett till. Berättade nästan direkt då jag blev gravid. Fick sedan sluta men på grund av konkurs och inte pga. graviditet. Börjar på nytt ställe nu i vecka 35 och hoppas vara välkommen tillbaka dit när jag varit föräldraledig. Jag menar, vill de ha mig för några veckor nu innan så borde de ju kunna vara positiva sen, men det visar sig. Glad att ha något att göra nu är jag!

• ajnas

Ja. När jag var föräldraledig återanställdes en man som tidigare varit anställd. Han fick i princip min tjänst - mitt skrivbord, min dator, mina arbetsuppgifter. Jag stod på tur att gå utbildning, men eftersom jag var föräldraledig fick den som blev anställd EFTER mig gå utbildningen. När jag sen skulle komma tillbaka, sa min chef att det inte fanns någon plats för mig bland mina vanliga arbetsuppgifter, att jag numera hade lägst utbildning och därför fick jag andra arbetsuppgifter som var en klar degradering.

Utöver detta fick jag i princip ingen löneförhöjning, för min chef tyckte inte att jag var tillräckligt effektiv. Detta var under en period när jag var gravid, hade en sjukdom som kunde vara skadlig för fostret och jag skulle eventuellt bli tvungen att göra abort i v23. En stor kris för mig, jag var sjukskriven deltid och även inlagd på sluten psykiatrisk vård under en period av graviditeten eftersom jag mådde så dåligt. Min chefs slutsats? Jag var långsam och ville inte jobba (det var vad han sa under lönesamtalet). Jävla idiot, jag blir så arg och ledsen när jag tänker på det.

Som tur var fick jag ett annat jobb i slutet av föräldraledigheten och slapp gå tillbaka till det där skitstället.

Semmelimaka kuckelikaka ärtan pärtan puff!
  • CallGirl

Min man blev troligtvis det. När firman han var anställd på fick säga upp personal var det han som fick gå trots längre erfarenhet m.m. än flera andra som anställdes efter honom. Eftersom att företaget var litet fick de frångå LAS. Vi sörjer dock inte för han fick ett nytt mer välbetalt arbete som han dessutom trivs bättre på

• Jossi

Jag ska gå tillbaka till min fasta tjänst den 1/3 efter att ha varit hemma i 1 år och 2 månader. Fick för några månader sedan beskedet att min tjänst skurits ned pga arbetsbrist så mina 100% har nu blivit 75%. Detta trots att en manlig kollega anställdes efter mig och jag borde ha fått hans 25% (vi har inte riktigt samma tjänst, men jag har länge utfört hans arbetsuppgifter). Min löneökning under denna period, som alltså baserades på arbetet jag utfört året innan jag gick hem, blev 330kr. Jag fick inget lönesamtal utan såg själv ökningen en vacker dag på min lönespec. Igår fick jag dessutom höra ryktesvägen att de vill anställa min vikarie, trots att det inte finns någon tjänst till henne (hon är inte i "riskzonen" att skaffa barn snart) och trots att jag borde få öka upp min tjänst med andra arbetsuppgifter om tillfälle skulle ges. Nä jag blir behandlad som skit.

• Tozzis

Har en vän som två veckor intnan hon skulle gå på föräldraledigt fick höra att hon hade ingen heltidstjänst att komma tillbaka till. Dessutom skulle henne tjänst utannonseras för att de ville ha nån med större kompetens men vill inte betala för det. Det innebär att hon har fått gå från kontorsjobb till ett tillverkningsjobb och åka 3 mil längre....

• Rulltrappa

Nja. Diskriminering har jag inte upplevt, däremot har mina chefer propagerat väldigt hårt för havandeskapspenning och att alla borde vara lediga minst 2 månader efter förlossning. Gärna med hjälp av skräckhistorier om prematura förlossningar och livmoderframfall.

Sen har jag sett en ganska liten förståelse för de föräldrar som har immunsvaga barn som gör att de måste stanna hemma mycket. Alla kanske inte har möjlighet att dela upp vabbandet millimeterrättvist inom familjen, men det verkar som sagt svårt att förstå för vissa.

• Rulltrappa

Däremot är ju föräldraledighet värdelöst om man försöker samla LAS-dagar eftersom man tydligen inte får räkna ihop dagarna hur litet arbetsuppehåll man än tar, men det är en annan historia.

• 78Johanna

Mitt gamla jobb lade in en varsling pga arbetsbrist som de så fint kallar det och plockade emot LAS ut tre småbarnsmammor som nyss kommit tillbaka från mammaledigheten... Facket inblandat eftersom de inte hade rätt att ta någon av oss och efter en bra deal tackade jag ja till att bli utköpt endast pga av att jag hittat ett nytt jobb och ändå kände mig så diskriminerad på denna arbetsplats (ett bemanningsföretag)  Trivdes superbra på den nya arbestplatsen och de var såå nöjda med mig till den dagen jag meddelade dem att jag var gravid. Chefens ord: Det passar inte så bra in på denna arbetsplats, vi trodde du var "färdig" med 2 barn så vi tog den RISKEN att anställa dig. Nu blir då alltså min visstidsanställning inte förlängd och det beror endast på att jag nu går hem mammaledig... Orkar inte ta en fight igen dels för att jag faktiskt skulle vilja komma tillbaka dit efter mammaledigheten. Facket var inte direkt hjälpsamma heller. Personen jag pratade med på facket sa bara - Du vill väl ändå inte vara kvar där om de beter sig på det viset...
    Det ironiska i det hela är att min man blev befodrad i samma veva som jag fick höra att jag inte fick förlängd anställning eftersom de måste ha in ersättare för mig som väljer att skaffa barn!!!!

Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?