• Webbredaktör

Diskriminerad efter föräldraledigheten?

Har du känt dig diskriminerad på arbetsmarknaden i samband med föräldraledighet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:44
    Svenska Dagbladet skriver idag om problemet.

"Hårdare lagstiftning för att öka skyddet för föräldralediga räckte inte hela vägen. Uppsägningarna har minskat rejält, men diskriminering kopplad till föräldraledighet är fortfarande ett stort problem, främst för nyblivna mammor."

www.svd.se/naringsliv/nyheter/kvinnor-i-klam-trots-skarpt-lag_5896807.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?
  • Carisma95

Nej, "faktiskt inte" (om man nu ska säga så)

JanaLiiN skrev 2011-01-27 16:14:18 följande:
    På min helt kvinnodominerade arbetsplats blir man klart fiskriminerad när man är föräldraledig. Man får ej den information man behöver om utbildningar etc som kommer att behövas och vara till grund för löneförhöjningar bland annat. Kan också tilläggas att de få män som jobbar där har betydligt högre löner än vi kvinnor, med samma meriter, samt får fler och större utbildningar betalda. Jag arbetar inom Landstinget.
    Låter som fackklubben skulle behöva göra en lönekartläggning?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • mapo51

Nej, inte mer än att de har varit dåliga på att informera mig om organisationsförändringar medans jag varit föräldraledig.

• Tygtiiger

Nej, sist jag var gravid blev jag rekryterad till ett nytt jobb och de anpassade arbetstiderna efter min föräldraledighet när barnet var fött. Och när jag ville komma tillbaka till mitt gamla så fick jag det också!

Däremot så har jag varit en riktigt rutten anställd i perioder när vår son var väldigt mycket sjuk, jag hade absolut inte velat anställa mig själv, men jag hade en förstående chef som visste att vi gjorde vad vi kunde och att det var övergående.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Kilsbergen

Nej. Jag jobbade som konsult innan fl. Halvvägs genom fl fick jag fast tjänst på företaget där jag konsultat och började jobba ett halvår senare. Tror att det hjälper att jobba för ett stort bolag.

• Sennaboo

Under ett besök på jobb under min föräldraledighet frågade min chef mig om jag tänkte skaffa fler barn. Jag sa att jag trodde det. Nån månad senare ringde han och sa att jag kom att bli uppsagd när jag kom tillbaka (pga nedskärningar). Har starka aningar om att det hade att göra med mitt svar. Dock brydde jag mig inte då jag inte trivdes. I höstas började jag söka jobb igen och tro det eller ej, snabbt hittade jag ett. Där såg de mina 3 barn under 4,5 år som positivt. De menade på att jag måste vara fantastisk på att ha koll på mycket samtidigt  

• PerG

Jag trodde hela tiden att min arbetsgivare såg lite snett på mig eftersom jag tog en relativt lång föräldraledighet (9 månader som under tiden förlängdes till 12 månader). Jag hade väl lite fördomar om fördomar mot pappor som tar lång föräldraledighet typ... ;)

Men när jag fick ett rejält lönepåslag mitt under föräldraledigheten så fattade jag att min långa bortavaro inte påverkade negativt. Dock ville de väldigt gärna att jag skulle komma tillbaka så fort som möjligt, men förstod att jag inte kunde/ville återvända helt i förtid... Det är en väldigt kunskapsintensiv bransch så jag antar att man inser värdet av sina anställda på ett annat sätt eftersom det är svårt (och kostar pengar) att byta ut en person. Man accepterar nog helt enkelt det för att det är viktigt att personalen trivs och vill stanna kvar.

Med andra föräldraledigheten som jag är i just nu (samma arbetsgivare) vet jag inte riktigt om de fortfarande är lika vänligt inställda, men vi ska ha lönesamtal snart så då får jag väl veta om jag fortfarande är önskvärd... ;)

• SvartKatt78

Nej. Blev anställd som höggravid och hann inte ens börja anställningen innan jag födde barn. Har inte varit missgynnad på något sätt sedan jag börjat jobba efter ledigheten heller.
    Har nu varit ledig ytterligare ett år med andra barnet och senaste löneförhöjningen (som vi fick medan jag var hemma) fick jag 8%, jämfört med medlet som låg på 4%.  

• MissMurrig

Ja. Blev uppsagd under min graviditet från ett jobb där jag bara vra behovsanställd. Men hade ändå jobbat iaf 20timmar/vecka och kunde mycket, men som behovsanställd måste man kunna jobba varannan helg minst, vilket är svårt om man är mammaledig tycker jag. Har sökt om att få komma tillbaka, men det "finns inte så mycket behov just nu", trots det har massa folk fått börja jobba där.
    På det jobbet jag har nu har flera fått gå upp i tid, och nya har kommit, trots att jag bett om att få mer timmar på kontrakt, har bara 24% nu, men jobbar mer, men då får jag bara "bhovstimmarna" som är på kvällar och helger...  

• Dixie

under min föräldraledighet fick alla anställda på mitt företag samma löneökning utan jag som inte fick någon löneökning alls - när jag frågade min chef fick jag som svar att det var ju för att jag var föräldraledig.......

detta anmälde jag till Jämo och fick rätt! förutom att chefen fick ge min löneökning upptäckte även Jämo att det inte fanns någon jämställdheltspolicy på företaget så det fick hon också fixa!

Jag är dock inte kvar på detta ställe..........................

• linolia

Jag har eget företag så det lär inte vara någon diskrimering där direkt

Min sambo kunde få en ny tjänst när vi precis visste att jag var gravid. Han ville berätta det innan dom skulle skriva på kontrakt osv och fick otroligt trevligt bemötande. Dom tyckte bara det var jättekul och började berätta om hur det fungerar hos dom med vab och att det inte är något problem. Att dom flesta tyckte det var roligare att ta ut pappaledigheten lite längre fram då man kunde göra roligare saker med barnet osv, men det var så klart upp till var och en. Han fick anställningen utan problem. Jag (och han) blev glad överraskade över attityden.

Dock måste jag också säga att alla förutom två stycken på företaget har barn, så alla vet ju hur det är (inklusive chefen).

Barnkära verkar dom vara i alla fall!

Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?