• Webbredaktör

Diskriminerad efter föräldraledigheten?

Har du känt dig diskriminerad på arbetsmarknaden i samband med föräldraledighet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:44
    Svenska Dagbladet skriver idag om problemet.

"Hårdare lagstiftning för att öka skyddet för föräldralediga räckte inte hela vägen. Uppsägningarna har minskat rejält, men diskriminering kopplad till föräldraledighet är fortfarande ett stort problem, främst för nyblivna mammor."

www.svd.se/naringsliv/nyheter/kvinnor-i-klam-trots-skarpt-lag_5896807.svd

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?
  • Carisma95
    JanaLiiN skrev 2011-01-28 02:28:09 följande:
    Ja, det är mycket som skulle behöva åtgärdas på denna arbetsplats. Det är nu väldigt många olika fack (klubb? vet ej vad det är...) som är inblandade då det är en stor arbetsplats.
    Om det är en stor arbetsgivare bordet det väl finnas en fackklubb? Alltså en grupp inom företaget med anställda som samarbetar med facket, gentemot arbetsgivaren?

Alt. är ju naturligtvis att ta upp med just ditt fack att lönekartläggning behöver göras, men skulle tro att det är lättare att få igenom om man har en klubb på företaget.
    De granskar då och ser så inga "oskäliga" löneskillnader finns, om flera personer t.ex. har samma arbetsuppgifter. Är det en man och en kvinna med samma uppgifter och ungefär samma anställningstid, ska inga stora skillnader finnas!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Lisa87a

Jag fick inte förlängd anställning på min visstidsanställning trots att jag jobbat 1,5 år på samma ställe. Det var tänkt att jag skulle jobba hela sommaren (innan de fick reda på min graviditet) och folk hade anställts efter mig.
    Den första chefen sa att jag inte får förlängt. Han trodde inte att jag skulle orka och att det skulle vara SÅ skönt för mig att gå hemma. Hade inte visat några tecken på att jag inte orkat eller blivit störd i arbetet av kräkattackerna.
    Jag godtog inte det, då skickade de en annan hårdare chef på mig som kom med de dummaste ursäkterna. Att det inte var tänkt att jag skulle jobba m.m Hon ringde mig på jobbet och hotade med att ringa a-kassan och säga att hon ger mig en anställning på 20 tim/ vecka så jag inte skulle få den.

De körde med fula knep och målade in mig i ett hörn. Jag var i kontakt med både facket och DO, men efter ett tag hade jag inget val. Jag hade inga bevis, ord mot ord. Jag kunde tacka ja till 20tim i veckan, som möjligt hade dragit ner min föräldrapenning, eller så kunde jag välja att gå på a-kassa.

Efter hur de hade behandlat mig hade jag ingen lust att kämpa vidare för det företaget, så jag "valde" till slut a-kassan... då var min sgi säkrad, men t.o.m. 6 dagar innan BF hängde jag på arbetsförmedlingen. Patetiskt! Var i fjärde månaden när jag slutade jobba, och vem ville anställa en gravid tjej? Ingen.. Jobbade inom restaurang. Aldrig mer! När mitt barn får ett syskon ska jag ha fast anställning och jag ska jobba tills jag stupar! Punkt.

• smurfen08

Jag jobbar som projektledare och har precisk kommit tillbaka från föräldrarledighet. Är gravid igen (vecka 18) och min kollega (som också projektledare) är också gravid i vecka 16 men har inte sagt något till cheferna ännu. Det är tydligt vem de "favoriserar" framför oss när det gäller vem som får gå utbildningar och vara med på intervjuver med nya tilltänkta projektledare (vi ska ersätta två som slutat samt även mig i sommar)

Ska bli intressant och se hur det blir när hon "outar" sin graviditet.

• linolia

Riktigt skrämmande historier av vissa. Jag skulle som arbetsgivare inte tycka det var så himla roligt för själva arbetet/jobbet att höra att någon ska bli mamma eller pappa men jag skulle bli jätteglad för personen i fråga. Det är en del av livet och så himla inbakat i svenska systemet så att det inte bör vara något problem alls. I alla fall inte för stora företag. Mini-företag kan däremot få det riktigt tufft om någon är borta ett längre tag men det gäller även sjukskrivning...

C'est la vie!

• LivL
    underverket 06 skrev 2011-01-27 16:00:31 följande:
    Har precis sökt nytt jobb o vill jobba deltid pga att jag har barn under 8 år, men chefen sade att jag inte var intressant för tjänsten för de behövde bara någon som kunde jobba heltid. Detta är inte ok enligt facket. Det är diskriminering. Ska prata med facket igen imorgon o sedan får jag se om/ hur jag går vidare med detta,
    Varför ska man anställa någon som bara kan jobba deltid när man behöver någon heltid??? Jag hade inte heller anställt dig. Don't make sense.
  • Ferrari72
    Webbredaktör skrev 2011-01-27 09:38:30 följande:
    Har du känt dig diskriminerad på arbetsmarknaden i samband med föräldraledighet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-27 10:44
    Svenska Dagbladet skriver idag om problemet.

"Hårdare lagstiftning för att öka skyddet för föräldralediga räckte inte hela vägen. Uppsägningarna har minskat rejält, men diskriminering kopplad till föräldraledighet är fortfarande ett stort problem, främst för nyblivna mammor."

www.svd.se/naringsliv/nyheter/kvinnor-i-klam-...
    Nej, men jag blev diskriminerad när jag var gravid och det var rent ut sagt för jävligt. I dagens Sverige händer det.
    Helt jävla otroligt!
  • bigmacoco

När jag var föräldraledig 2004/2005 varslades ett gäng obehöriga lärare på den skola jag jobbade på, och en dag ringde rektorn och meddelade mig att jag skulle bli uppsagd. I sak var det naturligtvis rätt, men hon tyckte att det räckte med det samtalet och sen "Tack och hej!".

Blev så förbannad och ledsen, ringde facket direkt och började sen kämpa om mina uppsägningsmånader. Hon gav sig inte utan strid utan det blev förhandlingar och 4-5 mån. senare tackade jag nej till en lärartjänst på högstadiet. Skolan är en friskola, och trots avsaknad av lärarutbildning stod det "lärare" på mitt anställningsavtal - vilket blev ett problem för henne.

Saken är ju den att man kanske i slutänden ändå tackar nej till en fortsatt tjänst på en arbetsplats där man inte känner sig välkommen... Men sånt här måste gå rätt till!!

Dessutom ansåg facket att jag gott och väl kunde arbetsbefrias under mina uppsägningsmånader, men icke. "Vi behöver all personal vi kan få!" = jag gick in och jobbade 2 mån och sen slutade jag. Snacka om förnedrande... Föräldrar och barn blev ju totalförvirrade.

Året är nu 2011 och många diskrimeras forfarande i lönndom verkar det som.

• Butterscotch

Nej, jag fick en bättre tjänst när jag kom tillbaka efter första föräldraledigheten (med högre lön). Dock har jag bara fått avtalsenlig löneförhöjning under själva föräldraledigheten, och det kan jag väl köpa. Jag har ju inte jobbat och således inte uppnått eller överskridit några mål.

Jag hoppas på en upprepning av historien när jag går tillbaka till jobbet efter föräldraledighet nummer 2

• ricken

Jag blev diskriminerad efter att jag kom tillbaka från obligatorisk militärtjänst då jag kom tillbaka hade mitt fasta jobb som bagare blivit ett paketeringsjobb på golvet. Känns som att det är bra att män inte diskrimineras med ob mt längre. Så det borde inte vara så för kvinnor/män heller när det gäller fl.

• Eisa
    LivL skrev 2011-01-28 20:49:10 följande:
    Varför ska man anställa någon som bara kan jobba deltid när man behöver någon heltid??? Jag hade inte heller anställt dig. Don't make sense.
    Om personen i fråga är skitbra för arbetsplatsen så varför inte?
Svar på tråden Diskriminerad efter föräldraledigheten?