• mirakel10

ÄLVSBYHUS

Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..

• Svar på tråden ÄLVSBYHUS
  • älskarlivet81

Var det inte Älvsbyhus som hamnade på någon svart lista för ett tag sedan? De hade väl jättemycket problem med sina hus?

• Plazma
    mirakel10 skrev 2011-01-28 08:34:39 följande:
    Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..
    Nej nej nej nej inte dom.. Säger bara kolla PLUSS på SVTplay om dom.. VD är inte klok.. och dom fuskar och är korupta.. VARNING
  • Erics mamma

Rekommenderar inte heller Älvsbyhus. De har krypgrund som standard vilket nuför tiden oftast ger upphov till problem.

Vi byggde hur 05 och när vi pratade med olika fabrikörer kunde inte *Älvsbyhus ge oss ett exakt pris. Allt berodde på olika fakorer som bara kunde bedömmas när vi väl byggde. Långa leveranstider var det också liksom låg standard. Detta kan iofs ändrats men värt att kolla upp. De är billiga av en anledning just för att de använder minsta godkännda dimmentioner i virket och annat material. Sedan igår inte allt i själva huspriset utankommet till.

I och med att din man skall fixa grunden räknad det av på andra husfabrikörers priser så be gärna omkalkyler därifrån med mararbetet avdraget ochannat ni vill göra själv.

Har själva ett Vårgårdahus och är jättnöjda!

• Cia o krabaten

Bor i ett område med relativt nybyggda hus, ett 20-tal runt 5år gamla.

Såklart är flera Älvsbyhus och de har det gått ok för, inga jättestora grejer som blivit fel.
    Däremot är standarden betydligt lägre än hos de som tex valde Hjältevadshus som på papper kanske är ngt dyrare, men det känns som bättre kvalitet rakt igenom.

Men det finns många aktörer på marknaden.
    Mitt tips är att inte skynda! Vi gjorde många förhastade beslut tyvärr.
    Gå in och lusläs på Byggahus.se
    Åk och titta på mååånga hus, både nya och andra för att komma på fiffiga lösningar. 
    Kom ihåg att ni kan ändra massor på ritningarna, man behöver inte acceptera färdigpaketet. 

• Miss Lau

Man får oftast vad man betalar för.

Om ni vill bygga nytt har flera av de andra leverantörerna egna "lågprismodeller" som har högre standard än Älvsbyhus. Kolla på dessa istället.

• Pickeli

Jag har tvärtemot alla andra BARA hört positivt om alla som "byggt" nytt med dem. Men jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet att bistå med.

Google it!
  • Carisma95

Vi byggde för 5 år sen och kikade då bl.a. på Älvsbyhus. Men som sagt ovan; de hade lägre standard (tänk dock på att standard och kvalitet inte är samma sak!), det gick inte att flytta väggar/våtutrymmen och det kändes inte värt pengarna (trots att deras hus var billiga).

Vi bestämde oss för att bygga Hjältevadshus och blev nöjda. Som sagt, det var något dyrare men då ingick betydligt mer som STANDARD i grundpriset! Man måste jämföra äpplen och äpplen, inte äpplen och päron..

Allt som allt med grundarbete, tomt, el, vatten, tillbehör m.m. m.m. gick vårt hus på ca 1.850.000 kr. (Detta var då ett 1,5-plans med isolerad övervåning).

Men luslös nätet (byggahus.se är kanonbra!) jämför vad som verkligen ingår i standardpriset och gå och kolla på visningshus för att se om det känns bra! Be hussäljarna om referenser så ni kan kolla med tidigare kunder om de är nöjda osv. osv.

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • mirakel10

åh va bra med många svar, men var lite osm väntat lite olika svar..! Vet oxå att det varit med på plus men det är väl ändå störst i Sverigare på att lev hus och blir ju fler fall som inte blir bra då oxå! Ang standard så e vi väl medvetna om att kök toa mm blir i sämre skick men ska man ha det finare känns det som att det genast blir 300-400 000 kr till och det tykker vi inte att det är värt..! Nån av er som har nån likvärdig husförsäljare osm kan sälja billigt och bra kanske tom bättre...

Håller på att söka en massa på internett men det är svårt..så många olika forum där visst är jättenöjd och andra inte..

• Carisma95
    mirakel10 skrev 2011-01-28 10:27:57 följande:
    åh va bra med många svar, men var lite osm väntat lite olika svar..! Vet oxå att det varit med på plus men det är väl ändå störst i Sverigare på att lev hus och blir ju fler fall som inte blir bra då oxå! Ang standard så e vi väl medvetna om att kök toa mm blir i sämre skick men ska man ha det finare känns det som att det genast blir 300-400 000 kr till och det tykker vi inte att det är värt..! Nån av er som har nån likvärdig husförsäljare osm kan sälja billigt och bra kanske tom bättre...

Håller på att söka en massa på internett men det är svårt..så många olika forum där visst är jättenöjd och andra inte..
    Men sen är ju frågan; hur länge kommer ni vilja ha enkla träluckor i köket och plastmatta i badrummet? Om det ändå är tänkt att ni ska byta det inom t.ex. en 5-årsperiod så är det kanske värt att välja en hustillverkare som har detta som standard? (Slippa arbetet i efterhand..)

Andra prisvärda är smålandsvillan (men även de har haft sämre rykte), Hjältevadshus. Tror även Trivselhus och Vårgårdahus (och säkert fler) har en serie med "lågbudgethus". Ni kan ju jämföra och se vad som skiljer.

Det är, som du säger, mycket att kolla upp men tänk på att nybygge (oftast) sker en gång i livet, så kolla upp allt noga och tänk igenom vad ni verkligen vill ha / inte kan vara utan.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Tiro

Jag bor i ett Älvsbyhus och jag har bara bra erfarenhet av dem. Vi byggde på en egen tomt för tre år sedan. När vi besiktade huset så fanns det inget över huvudtaget som behövdes åtgärdas. Vi fick bra service från kontoret i Malmö. Då min man är hantverkare själv så tog vi bort deras kök och badrum och gjorde det själv. På det sättet fick vi en egen prägle på huset. Jag älskar verkligen mitt hus!

Svar på tråden ÄLVSBYHUS