• mirakel10

ÄLVSBYHUS

Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..

• Svar på tråden ÄLVSBYHUS
  • LitetMorr

Vi byggde nytt med Älvsbyhus under hösten 2010 och vi är SÅ himla nöjda:). Vi trivs verkligen kanon och dessutom skrattar vi hela vägen till banken när räkningarna ska betalas:). Vår totalkostnad blev 1.8 m och då kostade tomten 450 000 kr. Vi gjorde ett antal tillval (bla extra fönster, större fönster, helglasade dörrar, andra innedörrar etc) och valde också att göra lite själva (kaklade stora badrummet, eget parkettgolv, egna luckor från IKEA då vi inte gillade vare sig standardluckorna eller tillvalsluckorna).

Många (särskilt de som inte byggt med älvsbyhus själva) klagar över en låg grundstandard. Själv tycker jag att det är bra att det finns ett alternativ för oss som inte har en obegränsad budget. Det är lätt att säga att det bara är att lägga till en halv miljon och då få ett bättre hus, men det är inte alltid de pengarna finns. Vad jag vet kommer ingen annan hustillverkare ens i närheten av älvsbyhus pris. Näst billigast blir väl smålandsvillan, men det blir ett antal hundratusen extra och man har fortfarande en krypgrund. Personligen gillar jag inte heller deras planlösningar. Trots att huset var så billigt tycker jag inte alls att det märks vare sig inomhus eller utomhus. Vi hade en mäklare här förra veckan för att värdera huset inför omläggningen av byggkrediten till bolån och vi fick en värdering på strax över 3 m.

Visst är det möjligt att vi om 30 år sitter med droppande tak, då det är plast i stället för råspont i taket, men vid det laget har barnen flyttat hemifrån och de har under sin uppväxt kunnat njuta av trädgård och hus:). Förhoppningsvis kommer huset att hålla bättre än så och vi är i varje fall i ett bättre läge än om vi hade lagt de 2 m vi hade till förfogande på att köpa ett befintligt hus. I göteborgsregionen får man bara en fallfärdig sommarstuga från 1960 för den summan och där hade det alldeles garanterat funnits med ett droppande tak från start:). Vid besiktningen hade vi i alla fall bara småfel och då tog vi ändå in en egen besiktningsman med bra rykte.

PS Enligt den byggingenjör som jobbar på kommunens byggalovsvdelning som vi pratade med är det ingen fara med de nya typerna av krypgrund, som innehåller avfuktare. Det finns tom vissa fördelar, som att det är mer flexibelt än platta på mark om man skulle vilja dra om rören.

• LitetMorr

Ojdå, styckeindelningarna verkar visst ha försvunnit. Hoppas det är läsbart i alla fall:).

• mg79

Har ingen egen erfarenhet av Älvsbyhus (mer än att jag tyvärr tycker de är lite tråkiga designmässigt..) , men SMÅLANDSVILLAN erbjuder lite mer "spännande" hus till ungefär samma pris. Vi är jättenöjda med vår smålandsvilla! Glad

• lövet2
    Plazma skrev 2011-01-28 08:36:07 följande:
    Nej nej nej nej inte dom.. Säger bara kolla PLUSS på SVTplay om dom.. VD är inte klok.. och dom fuskar och är korupta.. VARNING
    Vill kommentera här (eftersom maken jobbat åt olika husföretag, bl a Älvsbyhus). VD:n fick cancer och uttalade sig väldigt ogenomtänkt och korkat några gånger under behandlingstiden. Nu har han dock avgått och Älvsbyhus har en ny VD. Rätt ska vara rätt ...
  • lövet2
    älskarlivet81 skrev 2011-01-29 11:15:52 följande:
    Fast väljer du Älvsbyhus blir det väl med krypgrund? Det är stor risk för fuktskador då också...
    Inte större risk än om man bygger på platta. Det hänger på hur marken ser ut, hur lutningen är - och naturligtvis på hur seriöst företaget är som gör grunden. I Stockholmstrakten har de haft vissa problem med att grunderna monteras av lågavlönad och oproffessionell personal från Estland/Lettland/Litauen.
  • Rigmor Mortis
    LitetMorr skrev 2011-01-29 22:04:34 följande:

PS Enligt den byggingenjör som jobbar på kommunens byggalovsvdelning som vi pratade med är det ingen fara med de nya typerna av krypgrund, som innehåller avfuktare. Det finns tom vissa fördelar, som att det är mer flexibelt än platta på mark om man skulle vilja dra om rören.

Bara jag som ser det som en gigantisk varningssignal att man måste ha en avfuktare i grunden? 
  • Katjan

Jag skulle mkt hellre valt ett Blörklidenhus istället för ett Älvsbyhus. De har platta på mark och vattenburen golvvärme, kök ifrån ballinglöv samt att stommen på huset och taket är i en helt annan kvalite.
    Klinker och kakel i badrum samt klinker i tvättstuga.

Älvsbyhus har endast plast under takpannorna istället för råspont eller impregnerad board

bjorklidenhus.se  <--- där finns priserna på deras hus samt standard och tillvalslistor. Man får mycket för pengarna hos dem om man jämför med Älvsbyhus tycker jag. Många saker som är standard hos dem får man betala som tillval hos Älvsbyhus.

Gå igenom älvsbyhus material lista en gång med ngn kunnig inom bygge innan ni köper ett hus, samt läs om alla de familjer som har haft problem med sina hus. Kika på dokumentärerna om älvsbyhus oxå. Visst alla har inte haft problem med sina hus, men det är för många som har haft det tycker jag.

Att köpa ett hus är en stor investering för väldigt många människor så va kloka och ta reda på så mycket fakta som möjligt. Sitt ner och ränka på allt.   Lycka till med husprojektet.

• Carisma95
    LitetMorr skrev 2011-01-29 22:04:34 följande:

Vi byggde nytt med Älvsbyhus under hösten 2010 och vi är SÅ himla nöjda:). Vi trivs verkligen kanon och dessutom skrattar vi hela vägen till banken när räkningarna ska betalas:). Vår totalkostnad blev 1.8 m och då kostade tomten 450 000 kr. Vi gjorde ett antal tillval (bla extra fönster, större fönster, helglasade dörrar, andra innedörrar etc) och valde också att göra lite själva (kaklade stora badrummet, eget parkettgolv, egna luckor från IKEA då vi inte gillade vare sig standardluckorna eller tillvalsluckorna).

Många (särskilt de som inte byggt med älvsbyhus själva) klagar över en låg grundstandard. Själv tycker jag att det är bra att det finns ett alternativ för oss som inte har en obegränsad budget. Det är lätt att säga att det bara är att lägga till en halv miljon och då få ett bättre hus, men det är inte alltid de pengarna finns. Vad jag vet kommer ingen annan hustillverkare ens i närheten av älvsbyhus pris. Näst billigast blir väl smålandsvillan, men det blir ett antal hundratusen extra och man har fortfarande en krypgrund. Personligen gillar jag inte heller deras planlösningar. Trots att huset var så billigt tycker jag inte alls att det märks vare sig inomhus eller utomhus. Vi hade en mäklare här förra veckan för att värdera huset inför omläggningen av byggkrediten till bolån och vi fick en värdering på strax över 3 m.

Visst är det möjligt att vi om 30 år sitter med droppande tak, då det är plast i stället för råspont i taket, men vid det laget har barnen flyttat hemifrån och de har under sin uppväxt kunnat njuta av trädgård och hus:). Förhoppningsvis kommer huset att hålla bättre än så och vi är i varje fall i ett bättre läge än om vi hade lagt de 2 m vi hade till förfogande på att köpa ett befintligt hus. I göteborgsregionen får man bara en fallfärdig sommarstuga från 1960 för den summan och där hade det alldeles garanterat funnits med ett droppande tak från start:). Vid besiktningen hade vi i alla fall bara småfel och då tog vi ändå in en egen besiktningsman med bra rykte.

Det är klart att det är bra att det finns billigare alterntiv. Däremot vill jag bara påpeka att det är svårt att jämföra två hus när inte förutsättningarna/standarden är densamma!

Nu valde ni t.ex. till kaklat badrum. Vad kostade det?
    Hade ni valt ett annat hus med högre grundpris hade man inte behövt betala något extra för kaklat badrum.

Ju fler såna "tillägg" som man fixar i efterhand, desto mer närliggande kanske priserna blir (bara att det ena tar längre tid)...
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • kentafinell

Alla ni som skriver NEJ NEJ NEJ om älvsbyhus för att det varit på plus att dom har så många problem, Betänk då att Älvsbyhus är ett av dom företag som levererat överlägset flest hus de senaste 25 åren. Tänk oxå på att deras pris ligger något lägre. Är det då inte självklart att om man pressat kostnaden så kan man få några flera fel?
    Ta ett litet exempel att Älvsbyhus levererat 100 000 hus under en period. Av dessa är det allvarliga fel på 1%. Det blir 1000 hus med allvarliga fel.
    Om ex. FH levererat 5000 hus under samma period med samma andel allvarliga fel är det 50 hus...
    Hur kul är det för plus att ta upp att 50 hus är allvarlifr fel på om man kan skriva att ett annat företag har 1000 med allvarliga fel?
    Jag är uppväxt i ett älvsbyhus som vi byggde -88. Det enda felet som uppstått där var sommaren 05 då vattenledningen som gick till tryckstegringspumpen sprack. Fick riva upp golvet i köket för att tocka ut golvåsarna, sen var det fint igen.

• Carisma95
    kentafinell skrev 2011-01-30 11:01:00 följande:
    Alla ni som skriver NEJ NEJ NEJ om älvsbyhus för att det varit på plus att dom har så många problem, Betänk då att Älvsbyhus är ett av dom företag som levererat överlägset flest hus de senaste 25 åren. Tänk oxå på att deras pris ligger något lägre. Är det då inte självklart att om man pressat kostnaden så kan man få några flera fel?
    Så bara för att man köper en splirrans ny Skoda för 160.000 kr istället för en BMW för 530.000 kr så ska man räkna med lite fel....?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden ÄLVSBYHUS