• mirakel10

ÄLVSBYHUS

Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..

• Svar på tråden ÄLVSBYHUS
  • kentafinell
    Carisma95 skrev 2011-01-30 11:05:59 följande:
    Så bara för att man köper en splirrans ny Skoda för 160.000 kr istället för en BMW för 530.000 kr så ska man räkna med lite fel....?
    Ja, en skoda har inte samma kvalitet som en BMW. Men nu var det hus vi duskuterade...
    Vart tror du att man sparar in pengarna när man bygger ett billigt hus? Det är ju inte så att det är något fel på stommen eller sjläva materialen för det är det väldigt jämn kvalitet på. Det dom snålat in på är ofta mindre isolering( = tunnare väggar = tunnare reglar = mindre kostnad) och antalet man-timmar, vilket leder till att snickarna måste stressa för att hinna i tid vilket aldrig är bra...

Kvalitet kostar helt enkelt.
  • älskarlivet81
    lövet2 skrev 2011-01-29 22:18:55 följande:
    Inte större risk än om man bygger på platta. Det hänger på hur marken ser ut, hur lutningen är - och naturligtvis på hur seriöst företaget är som gör grunden. I Stockholmstrakten har de haft vissa problem med att grunderna monteras av lågavlönad och oproffessionell personal från Estland/Lettland/Litauen.
    Vi var och kollade på massvis hus innan vi köpte och ALLA hus som hade krypgrund hade fukt i sig.. Vi pratade med kunnigt folk också och de sa också att har man krypgrund är det större risk för fukt.
  • Carisma95
    kentafinell skrev 2011-01-30 13:20:36 följande:
    Ja, en skoda har inte samma kvalitet som en BMW. Men nu var det hus vi duskuterade...
    Vart tror du att man sparar in pengarna när man bygger ett billigt hus? Det är ju inte så att det är något fel på stommen eller sjläva materialen för det är det väldigt jämn kvalitet på. Det dom snålat in på är ofta mindre isolering( = tunnare väggar = tunnare reglar = mindre kostnad) och antalet man-timmar, vilket leder till att snickarna måste stressa för att hinna i tid vilket aldrig är bra...

Kvalitet kostar helt enkelt.
    Ja, och som jag påpekade tidigare i tråden är just att man ska hålla isär lägre standard och lägre kvalitet! Vid billigare husköp är det lägre STANDARD (inte kvalitet!)

Däremot lät det ovan som att man skulle räkna med fler fel vid köp av billigare varor (i detta fall hus) och där anser jag att det i så fall brister i kvaliteten, inte standarden!
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • LitetMorr
    Carisma95 skrev 2011-01-30 10:30:02 följande:
    Det är klart att det är bra att det finns billigare alterntiv. Däremot vill jag bara påpeka att det är svårt att jämföra två hus när inte förutsättningarna/standarden är densamma!

Nu valde ni t.ex. till kaklat badrum. Vad kostade det?
    Hade ni valt ett annat hus med högre grundpris hade man inte behövt betala något extra för kaklat badrum.

Ju fler såna "tillägg" som man fixar i efterhand, desto mer närliggande kanske priserna blir (bara att det ena tar längre tid)...
    Det går inte att välja till kaklat badrum, utan man får istället be att få badrummet levererat "rent" mot ett prisavdrag. Vi ordnade sedan kaklingen själva med hjälp av svågrar som är hantverkare och som gjorde arbetet gratis. Materialet kostade 20 000 kr, så det blev ju ganska billigt:).
  • Carisma95
    LitetMorr skrev 2011-01-30 21:05:18 följande:
    Det går inte att välja till kaklat badrum, utan man får istället be att få badrummet levererat "rent" mot ett prisavdrag. Vi ordnade sedan kaklingen själva med hjälp av svågrar som är hantverkare och som gjorde arbetet gratis. Materialet kostade 20 000 kr, så det blev ju ganska billigt:).
    Ok, då hade ni en möjlighet.
    Men om vi nu ska prata generellt, för människor som väljer bort plastmatta/våtrumsmatta och ber en hantverkare fixa allt (arbetskostnad och material); frågan är om man tjänar på det jämför med ett hus där det ingår som standard..?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • kentafinell
    Carisma95 skrev 2011-01-30 18:27:12 följande:
    Ja, och som jag påpekade tidigare i tråden är just att man ska hålla isär lägre standard och lägre kvalitet! Vid billigare husköp är det lägre STANDARD (inte kvalitet!)

Däremot lät det ovan som att man skulle räkna med fler fel vid köp av billigare varor (i detta fall hus) och där anser jag att det i så fall brister i kvaliteten, inte standarden!
    Ja, jag kanske tog upp lite för mkt i min jämförelse. Men att en byggare som är riktigt stressad gör ett sämre jobb och därmed levererar lägre kvalitet är ju rena fakta.
  • SaJo81

min sambos farmor och farfar köpte hus från älvsbyhus, om ni inte såg det när det gick som dokumentär på tv förra vintern så fick dom ett hus som var vattenskadat efter en månad typ och helt obeboeligt dom hann aldrig ens flytta in!, efter en låååååång tvist i rätten fick dom "pengarna tillbaka" (inte pengarna för tomten det obrukbara huset nu står på) många fler var med i den dokumentären och klagade över älvsbyhus, tex en familj hade fått ett hus med 135hål i taket....-dom fick vad dom betalt för! sa vd:n i tv!
    sambons farföräldrar har berättat ordentliga skräckhistorier så jag rekommenderar INTE

• Plazma
    lövet2 skrev 2011-01-29 22:14:39 följande:
    Vill kommentera här (eftersom maken jobbat åt olika husföretag, bl a Älvsbyhus). VD:n fick cancer och uttalade sig väldigt ogenomtänkt och korkat några gånger under behandlingstiden. Nu har han dock avgått och Älvsbyhus har en ny VD. Rätt ska vara rätt ...
    Ledsen men man får inte göra så som dom jobbar med Fejakade besiktningsmän och har man Canser så får man sätta in någon annan då som kan prata för sig. Varesig han hade canser eller ej så får man inte tejpa plasen mellan tak och Isolering den ska vara i helt stycke.. Ej heller ha Besikningsmän från från Älvsbyhus och besiktiga sina egna objekt... Dom är säkert jätte bra... men jag skulle akta mig
  • ruby84

Tänk snåla in. Då blir det mindre isolering Lika med dyrare el!!!!

• kixan
    ruby84 skrev 2011-01-31 08:27:08 följande:
    Tänk snåla in. Då blir det mindre isolering Lika med dyrare el!!!!
    Fast det där stämmer inte, det är nya energikrav på husen nu sen ett år tillbaka ungefär och även Älvsbyhus måste följa den standarden vilket innebär att även de har tjocka väggar och mycket isolering.
    Vårt nybyggda Älvsbyhus ska inte dra mer än 7500kWh per år i uppvärmning, jämfört med gamla hus häruppe (vi har kollat på en hel del, både Ä-hus och andra) som ofta ligger på runt 30.000 kWh per år.
    A -03, F -05, V -10
Svar på tråden ÄLVSBYHUS