• mirakel10

ÄLVSBYHUS

Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..

• Svar på tråden ÄLVSBYHUS
  • Carisma95
    Tiro skrev 2011-01-28 12:59:27 följande:
    Jag bor i ett Älvsbyhus och jag har bara bra erfarenhet av dem. Vi byggde på en egen tomt för tre år sedan. När vi besiktade huset så fanns det inget över huvudtaget som behövdes åtgärdas. Vi fick bra service från kontoret i Malmö. Då min man är hantverkare själv så tog vi bort deras kök och badrum och gjorde det själv. På det sättet fick vi en egen prägle på huset. Jag älskar verkligen mitt hus!
    Ingår fortfarande avfuktare till grunden som standard, eller har de bytt koncept helt vad gäller den biten..?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Plazma
    Tiro skrev 2011-01-28 12:59:27 följande:
    Jag bor i ett Älvsbyhus och jag har bara bra erfarenhet av dem. Vi byggde på en egen tomt för tre år sedan. När vi besiktade huset så fanns det inget över huvudtaget som behövdes åtgärdas. Vi fick bra service från kontoret i Malmö. Då min man är hantverkare själv så tog vi bort deras kök och badrum och gjorde det själv. På det sättet fick vi en egen prägle på huset. Jag älskar verkligen mitt hus!
    Vem besiktigade ert hus? Älvsbyhus själva?
  • Erics mamma

Så du får lite hjälp med kostnaderna.

Vårgårdahuset vi byggde -05, var modell Eklunden 1 1/2 plans hus fullt inrett, och kostade då 1.6 miljoner inkl grund. Idag vet jag att grunden inte är inräknad i toaltpriset som jag nu ligger runt 2 milj.

Standarden är parket i samtliga rum, två helkaklade badrum, inbyggd ung och micro och många köksluckor som alternativ från Vedum. Vi gjorde nästan inga extra tillval då vi tyckte standarden fuungerade bra. Bytta bara upp till större tvättmaskin och tumlare.

• Tiro
    Carisma95 skrev 2011-01-28 13:03:39 följande:
    Ingår fortfarande avfuktare till grunden som standard, eller har de bytt koncept helt vad gäller den biten..?
    Avfuktar i grunden.
    Plazma skrev 2011-01-28 13:19:07 följande:
    Vem besiktigade ert hus? Älvsbyhus själva?
    haha... nog är vi lite smartare än så. Har haft två olika som besiktat huset.
  • Rigmor Mortis

Jag hade alla gånger valt ett 60-talshus istället. Det har stått i 50 år och lär kunna stå i minst 50 till med korrekt vård. Jag är faktiskt inte säker på att ett Älvsbyhus håller så länge... 

• mirakel10

Hmmm, många olika svar! Själv känner jag mig lite trött på alla 60 talshus vi kollat på dvs fuktskador, radon mm..alltid är det nått! Personligen känner jag att det måste iaf vara bättre medett helt nytt..än det men det är jättebra att få olika exempel...nån som byggt smålandsvillan?

• Tiro
    Rigmor Mortis skrev 2011-01-29 11:04:15 följande:
    Jag hade alla gånger valt ett 60-talshus istället. Det har stått i 50 år och lär kunna stå i minst 50 till med korrekt vård. Jag är faktiskt inte säker på att ett Älvsbyhus håller så länge... 
    Ett härligt asbesthus där man får börja med att byta ut tak, fönster och sedan åka på en dränering....
  • älskarlivet81
    mirakel10 skrev 2011-01-29 11:14:34 följande:
    Hmmm, många olika svar! Själv känner jag mig lite trött på alla 60 talshus vi kollat på dvs fuktskador, radon mm..alltid är det nått! Personligen känner jag att det måste iaf vara bättre medett helt nytt..än det men det är jättebra att få olika exempel...nån som byggt smålandsvillan?
    Fast väljer du Älvsbyhus blir det väl med krypgrund? Det är stor risk för fuktskador då också...
  • Rigmor Mortis
    Tiro skrev 2011-01-29 11:15:10 följande:
    Ett härligt asbesthus där man får börja med att byta ut tak, fönster och sedan åka på en dränering....
    Ja om man köper ett hus där inget är gjort? Du vet att det finns hus där sådant är fixat redan va? Vi köpte ett där inget var gjort och nu med nytt tak och nya fönster är det i fantastiskt skick. Asbest finns inte (möjligen bakom kaklet i badrummet). Radon är kollat och näst intill obefintligt här.
Svar på tråden ÄLVSBYHUS