• mirakel10

ÄLVSBYHUS

Hej

Nån som har erfarenhet av älvsbyhus?! Vi funderar på att bygga och har hittat en tomt för 200 000, var och kollade på älvsbyhus igår och går i valet och kvalet om hur vi ska göra? Min man är graävmaskinsit och ska fixa grundjobbet och trädgården..och enl kalkylen kommer vi hamn runt 1,6 mille...! Är ju inget lyxhus men vi är inte i behov av det alls..har tittat på så många 60-tals hus så detta är nästan lyx för oss! Nån som har erfarenhet av nybbygnad? Verkar ju vara jättebra att man får jämka de första fem åren..gör ju lite i månaden...

Hör gärna av er med tips och råd..

• Svar på tråden ÄLVSBYHUS
  • kentafinell
    kixan skrev 2011-01-31 08:39:37 följande:
    Fast det där stämmer inte, det är nya energikrav på husen nu sen ett år tillbaka ungefär och även Älvsbyhus måste följa den standarden vilket innebär att även de har tjocka väggar och mycket isolering.
    Vårt nybyggda Älvsbyhus ska inte dra mer än 7500kWh per år i uppvärmning, jämfört med gamla hus häruppe (vi har kollat på en hel del, både Ä-hus och andra) som ofta ligger på runt 30.000 kWh per år.
    Ett hus (i norrland) som har el-värme(luftvärmepump, bergvärme, direkt el, vattenburen el) får ha en energiförbrukning på 95 kWh / m2 / år.
    Ett hus i samma klimatzon som har "annan" uppvärmning(fjärrvärme, ved) får ha en förbrukning på 150 kWh /m2 /år.
    Detta är brån BBR och ett nybyggt hus får således inte kosta skjortan i uppvärmning. 
  • tessum

Jag tycker att Älvsbyhusen är toppen! Men jag har nog inte varit in i så många hus som inte varit ett Älvsbyhus så jag har inte så mycket annat att jämföra med.

• mirakel10

hej va kul att så många diskuterar...!

Ni som har huset och till från luft värmepump hur funkar det?Lät ju som man skulle få en otroligt billig driftkostnad?? 1200KR/månad kan det stämma?!Enl dem var detta system lika effektivt som bergvärme..??!

Låg standard kan jag hålla med om att de var men vi är en vanlig enkel familj som inte behöver kaklat badrum mm..nu var det ju dessutom inte så bra med kakel länge?! Självklart vill man inte ha fukt i grunden men har sökt runt och efter att ha set hur många hus som de sålt varje år så är de ändå inte så många som är missnöjda..

• kixan
    mirakel10 skrev 2011-01-31 11:05:56 följande:
    hej va kul att så många diskuterar...!

Ni som har huset och till från luft värmepump hur funkar det?Lät ju som man skulle få en otroligt billig driftkostnad?? 1200KR/månad kan det stämma?!Enl dem var detta system lika effektivt som bergvärme..??!

Låg standard kan jag hålla med om att de var men vi är en vanlig enkel familj som inte behöver kaklat badrum mm..nu var det ju dessutom inte så bra med kakel länge?! Självklart vill man inte ha fukt i grunden men har sökt runt och efter att ha set hur många hus som de sålt varje år så är de ändå inte så många som är missnöjda..
    japp, billig driftkostnad. nu har vi ju inte bott ett år än (flyttade in i slutet på april), men hittills tror jag kalkylerna håller mer än väl. fast jag är lite off, är rätt ointresserad, det är mannen som är och pillar med pumpen och läser av elmätaren i tid och otid.. Skrattande
    A -03, F -05, V -10
  • mirakel10

oki!

Låter ju bra att sdet stämmer efter att ha kollat på gamla hus med bla direktverkade el så verkade det nästna för bra för att vara sant..men va ligger ni på vet du det eller är det  mannen som håller koll på det?? Själv skulle jag vilja ha ett relativ litet hus och kosta på det lite med tykker tyr e fint..va har ni för hus ni som har älvsbyhus och nått ni rekomenderar?

• kixan
    mirakel10 skrev 2011-01-31 12:39:53 följande:
    oki!

Låter ju bra att sdet stämmer efter att ha kollat på gamla hus med bla direktverkade el så verkade det nästna för bra för att vara sant..men va ligger ni på vet du det eller är det  mannen som håller koll på det?? Själv skulle jag vilja ha ett relativ litet hus och kosta på det lite med tykker tyr e fint..va har ni för hus ni som har älvsbyhus och nått ni rekomenderar?
    kan höra med gubben sen, när han kommer hem. vi har ett tyr med ett extra rum och lite annat ändrat också.
    A -03, F -05, V -10
  • mirakel10

ok ni har tyr! Va gav ni allt som allt för erat?Har du några tips?!Nått man kan göra självför att spara in?!

• ews
    Carisma95 skrev 2011-01-30 10:30:02 följande:
    Det är klart att det är bra att det finns billigare alterntiv. Däremot vill jag bara påpeka att det är svårt att jämföra två hus när inte förutsättningarna/standarden är densamma!

Nu valde ni t.ex. till kaklat badrum. Vad kostade det?
    Hade ni valt ett annat hus med högre grundpris hade man inte behövt betala något extra för kaklat badrum.

Ju fler såna "tillägg" som man fixar i efterhand, desto mer närliggande kanske priserna blir (bara att det ena tar längre tid)...

Måste bara  säga en sak här. Det är sant de du och många andra säger (läst i andra forum också), att i många av de dyrare husen "med högre standard" så ingår tex kaklat badrum och/eller finare köksluckor osv..

Men å andra sidan.. Av ALLA hus tillverkare jag har gått igenom, så har ingen av dem haft direkt något snyggt kakel(aldrig något jag själv hade valt om man säger så), så då äre ju mycket smartare att ta ett hus som är billigt, som passar ens ekomomi bra, och att du sen kan fixa ett snyggt kaklat badrum i exakt den stil som du vill ha. HELLRE det säger jag då bara !! :) Då kan ja välja något unikt finare kakel som ingen annan har, om jag så känner för det...

Vi ska bygga ett av älvsbyhus, och det är för att det ger oss möjlighet att ha råd att leva gott, och känna att man har råd med eventuella räntehöjningar ochsåvidare, Och för att man ska kunna ha råd o göra saker med huset om man sedan vill och känner för det. Folk säger ju att man oftast vet exakt hur man vill ha det först när man väl flyttat in och hunnit "bo in sig"..och då kan de nog va bra att ta ett enklare billigare hus ifall det är något du sen vill ändra på..

• Butterscotch
    Mysanochmimer skrev 2011-02-02 11:35:46 följande:
    vi har en kalkyl hemma på ett REGIN, nu blir det inget bygge eftersom vi köpte ett befintligt hus istället, men där låg totalkostnaden på ca 2,5 mkr (men då är tomtpriset endast 110 000 kr och det beror juh på vart man bygger).
    Oj. Kollade in huset på Älvsbyhus sida, och där står "Priset för Regin inflyttningsklart inkl. grund och leverans: 1.584.900". Det pris ni fick och priset på webben skiljer sig alltså åt med över 50%. Hur mycket tillval måste man göra då?
  • Ancilla
    LitetMorr skrev 2011-01-29 22:04:34 följande:

Vi byggde nytt med Älvsbyhus under hösten 2010 och vi är SÅ himla nöjda:). Vi trivs verkligen kanon och dessutom skrattar vi hela vägen till banken när räkningarna ska betalas:). Vår totalkostnad blev 1.8 m och då kostade tomten 450 000 kr. Vi gjorde ett antal tillval (bla extra fönster, större fönster, helglasade dörrar, andra innedörrar etc) och valde också att göra lite själva (kaklade stora badrummet, eget parkettgolv, egna luckor från IKEA då vi inte gillade vare sig standardluckorna eller tillvalsluckorna).

Många (särskilt de som inte byggt med älvsbyhus själva) klagar över en låg grundstandard. Själv tycker jag att det är bra att det finns ett alternativ för oss som inte har en obegränsad budget. Det är lätt att säga att det bara är att lägga till en halv miljon och då få ett bättre hus, men det är inte alltid de pengarna finns. Vad jag vet kommer ingen annan hustillverkare ens i närheten av älvsbyhus pris. Näst billigast blir väl smålandsvillan, men det blir ett antal hundratusen extra och man har fortfarande en krypgrund. Personligen gillar jag inte heller deras planlösningar. Trots att huset var så billigt tycker jag inte alls att det märks vare sig inomhus eller utomhus. Vi hade en mäklare här förra veckan för att värdera huset inför omläggningen av byggkrediten till bolån och vi fick en värdering på strax över 3 m.

Visst är det möjligt att vi om 30 år sitter med droppande tak, då det är plast i stället för råspont i taket, men vid det laget har barnen flyttat hemifrån och de har under sin uppväxt kunnat njuta av trädgård och hus:). Förhoppningsvis kommer huset att hålla bättre än så och vi är i varje fall i ett bättre läge än om vi hade lagt de 2 m vi hade till förfogande på att köpa ett befintligt hus. I göteborgsregionen får man bara en fallfärdig sommarstuga från 1960 för den summan och där hade det alldeles garanterat funnits med ett droppande tak från start:). Vid besiktningen hade vi i alla fall bara småfel och då tog vi ändå in en egen besiktningsman med bra rykte.

PS Enligt den byggingenjör som jobbar på kommunens byggalovsvdelning som vi pratade med är det ingen fara med de nya typerna av krypgrund, som innehåller avfuktare. Det finns tom vissa fördelar, som att det är mer flexibelt än platta på mark om man skulle vilja dra om rören.

Hej. Har läst ditt inlägg och har några frågor. Vi står i valet och kvalet att bygga hus eller köpa ett gammalt. Har varit o träffat Älvsbyhus 2 gånger och fått bra kontakt. Du skriver att ni bad att få badrummet "rent" och kaklade sedan själva. Jag läste nån annanstans att Älvsbyhus bygger med längt mellan reglarna så att man först måste stadga upp golvet ( vet ej vad det kallas) innan man kunde kakla och lägga klinker. Stämmer det?
    Hur mycket avdrag fick ni för att de lämnade badrummet tomt?  Passar alla IKEA-luckor till Älvsbyhus stommar?

Vad fick ni för avdrag för att inte ta köksdörrarna?

Är ni nöjda att ni valde större fönster och helglasade dörrar? (antar att det är altandörrar du menar?)
    Har ni inrett övervåningen? Vad kostade det?
    Vilket av deras hus är det ni byggt? 
    Jätteroligt att läsa om någon som är så nöjd med sitt bygge.  

Ancilla från Göteborgstrakten  

• Ancilla

Jag undrar om någon låtit en firma inreda övervåningen på ett älvsbyhus och kan berätta vad det kostade?

Ancilla

• ews

Ancilla - jag har läst runt mkt då vi förut var inne på att skaffa en 1 ½ plans villa.. Men vi fick välja ett mindre hus, en enplanare till slut för att det skulle passa våran ekonomi bättre m.m. Egentligen vill ja ha en stor enplansvilla men det är på tok för kostsamt för oss.

De flesta som gjort övervåningen har väl fått punga ut minst 250.000 innan allt är klart, och då tror jag inte man har lyxat till det direkt heller.

De otrygga tycker jag med inredningsbar övervåning är att man inte vet exakt vad allt kommer att landa på innan man är någorlunda färdig, har märkt att det här med husbygge ständigt kommer med nya överraskningar och de är fan svårt att få med alla,alla kostnader då man sitter och räknar.
    Så därför kör vi på lite säkrare kort.. och valde ett litet vinkelhus som dom har. 

Tänkte ge ett litet svar på de andra du undrade ovan också : Jag har då hört att ikeas köksluckor ska passa till deras kök. Så antar att alla passar?
    Hihi, kan man var missnöjd om man väljer det? (större fönster, helglasad balkong dörr- Givet val för oss! Fönster och ljus är viktigt)

• josero

Gammal tråd, men om det är någon som vill ha fler synpunkter/mer info ang. Älvsbyhus så kommer här några.

Mina förutsättningar: Vi byggde ett 1½-plans hus (Höner) med Älvsbyhus i närheten av Göteborg hösten 2010 och har hittills lämnat övervåningen oinredd.

* Det som jag känner är bland det allra viktigaste i varje husbygge är att ha bra snickare som man litar på. Vi hade jättebra snickare och skulle inte tveka att anlita dem igen ifall behovet skulle uppstå.

* Någon frågade om uppvärmningskostnader; vår panna (alltså bara uppvärmning, övrig hushållsel tillkommer såklart) har dragit ca 11 000 kWh på 19 månader (två vintrar, en sommar) så kan ni själva stoppa in ert elpris och räkna ut kostnaden.

* De uppskattningar jag sett ang. pris på inredning av övervåningar stannar sällan före 300 000. Vet en granne som lagt ungefär den summan och då inte påbörjat badrummet.

* Jag har inte siffrorna framför mig, men vi betalade ca 1,4 Mkr för huset inklusive de tillval som vi kunde göra hos ÄH, dvs andra innerdörrar och fönster, trägolv i hela huset, uppgraderade vitvaror och ett par saker till. Sedan tillkommer såklart kakling av badrum, div elektrikerarbeten (fler uttag, andra armaturer till utomhusbelysningen osv.), målning av huset m.m.

Svar på tråden ÄLVSBYHUS