LitetMorr skrev 2011-01-29 22:04:34 följande:
Vi byggde nytt med Älvsbyhus under hösten 2010 och vi är SÅ himla nöjda:). Vi trivs verkligen kanon och dessutom skrattar vi hela vägen till banken när räkningarna ska betalas:). Vår totalkostnad blev 1.8 m och då kostade tomten 450 000 kr. Vi gjorde ett antal tillval (bla extra fönster, större fönster, helglasade dörrar, andra innedörrar etc) och valde också att göra lite själva (kaklade stora badrummet, eget parkettgolv, egna luckor från IKEA då vi inte gillade vare sig standardluckorna eller tillvalsluckorna).
Många (särskilt de som inte byggt med älvsbyhus själva) klagar över en låg grundstandard. Själv tycker jag att det är bra att det finns ett alternativ för oss som inte har en obegränsad budget. Det är lätt att säga att det bara är att lägga till en halv miljon och då få ett bättre hus, men det är inte alltid de pengarna finns. Vad jag vet kommer ingen annan hustillverkare ens i närheten av älvsbyhus pris. Näst billigast blir väl smålandsvillan, men det blir ett antal hundratusen extra och man har fortfarande en krypgrund. Personligen gillar jag inte heller deras planlösningar. Trots att huset var så billigt tycker jag inte alls att det märks vare sig inomhus eller utomhus. Vi hade en mäklare här förra veckan för att värdera huset inför omläggningen av byggkrediten till bolån och vi fick en värdering på strax över 3 m.
Visst är det möjligt att vi om 30 år sitter med droppande tak, då det är plast i stället för råspont i taket, men vid det laget har barnen flyttat hemifrån och de har under sin uppväxt kunnat njuta av trädgård och hus:). Förhoppningsvis kommer huset att hålla bättre än så och vi är i varje fall i ett bättre läge än om vi hade lagt de 2 m vi hade till förfogande på att köpa ett befintligt hus. I göteborgsregionen får man bara en fallfärdig sommarstuga från 1960 för den summan och där hade det alldeles garanterat funnits med ett droppande tak från start:). Vid besiktningen hade vi i alla fall bara småfel och då tog vi ändå in en egen besiktningsman med bra rykte.
PS Enligt den byggingenjör som jobbar på kommunens byggalovsvdelning som vi pratade med är det ingen fara med de nya typerna av krypgrund, som innehåller avfuktare. Det finns tom vissa fördelar, som att det är mer flexibelt än platta på mark om man skulle vilja dra om rören.
Hej. Har läst ditt inlägg och har några frågor. Vi står i valet och kvalet att bygga hus eller köpa ett gammalt. Har varit o träffat Älvsbyhus 2 gånger och fått bra kontakt. Du skriver att ni bad att få badrummet "rent" och kaklade sedan själva. Jag läste nån annanstans att Älvsbyhus bygger med längt mellan reglarna så att man först måste stadga upp golvet ( vet ej vad det kallas) innan man kunde kakla och lägga klinker. Stämmer det?
Hur mycket avdrag fick ni för att de lämnade badrummet tomt? Passar alla IKEA-luckor till Älvsbyhus stommar?
Vad fick ni för avdrag för att inte ta köksdörrarna?
Är ni nöjda att ni valde större fönster och helglasade dörrar? (antar att det är altandörrar du menar?)
Har ni inrett övervåningen? Vad kostade det?
Vilket av deras hus är det ni byggt?
Jätteroligt att läsa om någon som är så nöjd med sitt bygge.
Ancilla från Göteborgstrakten