• Millan83

Rökning

Ska se om jag lyckas formulera en tråd där jag inte blir påhoppad, utan får intressanta och uppriktiga svar! Ämnet är känsligt, men jag tycker det är intressant!

Jag undrar hur folk egentligen förhåller sig till rökning! Med rökning menar jag i denna tråd lagliga cigg, tobak.

Välj det som stämmer mest in på dig! Några alternativ går in i varandra, men välj det som känns närmast. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rökning
  • Matillin

Makkapakka- Med att inte se några nackdelar, menar han då att han inte tror rökningen är skadlig för honom fysiskt? Det är ju bara annars att Googla skadliga effekter av rökning och årings ut listan till han. Jag har aldrig rökt och kommer aldrig göra. Hoppas att skiten blir förbjuden i Finland så även Sverige kan införa ett förbud.

• Boothwalker

Jag röker inte men mår dåligt av att andra röker. Men vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Hur dåligt ska jag behöva må för att tvinga andra att sluta. Kan jag be mina arbetskamrater att låta bli att vara i samma rum som mig efter att de har rökt för att jag ibland får ont i huvudet och halsen och ibland får svårare att andas?

Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Pyris

Jag röker och vet att det är dåligt för mig, inte just nu, men kan bli.
    Har även slutat och det var också dåligt för mig

Vill sluta, men just nu orkar jag inte ta tag i det. 

• DenNamnbitne

Jag röker INTE
    Har ALDRIG gjort det
    Förstår inte varför man vill FÖRSTÖRA sig själv
    Kommer hellet ALDRIG göra det

• Matillin
    Pyris skrev 2011-01-29 09:43:10 följande:
    Jag röker och vet att det är dåligt för mig, inte just nu, men kan bli.
    Har även slutat och det var också dåligt för mig

Vill sluta, men just nu orkar jag inte ta tag i det. 
    Hur menar du inte skadligt just nu?
    Varje cigg du tar skadar dig även om du inte visar några symtom nu.
    Rökare har sämre syreupptagning, sämre lungkapacitet och kondition.
    Så fort man slutar förbättras alla värden i kroppen rätt snabbt.
    Ju fortare du slutar med rökningen ju mindre skada kommer din kropp ta och ju fortare och lättar kommer den återhämta sig när du väl slutar.
  • Pyris
    Matillin skrev 2011-01-29 10:55:34 följande:
    Hur menar du inte skadligt just nu?
    Varje cigg du tar skadar dig även om du inte visar några symtom nu.
    Rökare har sämre syreupptagning, sämre lungkapacitet och kondition.
    Så fort man slutar förbättras alla värden i kroppen rätt snabbt.
    Ju fortare du slutar med rökningen ju mindre skada kommer din kropp ta och ju fortare och lättar kommer den återhämta sig när du väl slutar.
    Jag har varken sämre syreupptagning, sämre lungkapacitet eller sämre kondition för att jag röker. Inte än.. men så klart att det troligtvis kommer att komma förr eller senare.
  • Matillin
    Pyris skrev 2011-01-29 11:02:14 följande:
    Jag har varken sämre syreupptagning, sämre lungkapacitet eller sämre kondition för att jag röker. Inte än.. men så klart att det troligtvis kommer att komma förr eller senare.
    Då är du unik om jag inte fått fel information?
    Jag har läst att rökning gör att lungorna inte funkar lika bra som om man inte skulle ha rökt.
    Det låter ju inte helt otroligt då man drar ner massa gifter och tjära i lungorna??
    Syreupptagningen blir direkt bättre så fort man har slutat.
    Det betyder inte att du inte kan ha bra konditon eller att man har svårt att andas, bara att den skulle varit bättre om man inte rökt.
    Alla gifter i cigaretterna sätter ju sig dessutom i hela din kropp, dina blodkärl, vilket på långt sikt är väldigt skadligt. Ger ökad risk för hjärtproblem, stroke, cancer och all möjlig skit.

Jag som är diabetiker har ökad risk för sånt iom min sjukdom, skulle jag börja röka skulle jag mång-dubbla risken!
  • Matillin

Ja inte ökad risk för cancer när man har diabetes med däremot hjärtproblem eftersom sockret sätter sig i blodkärlen på samma vis som all skit från cigaretter sätter sig fast i blodkärlen.

• Pyris
    Matillin skrev 2011-01-29 11:08:21 följande:
    Då är du unik om jag inte fått fel information?
    Jag har läst att rökning gör att lungorna inte funkar lika bra som om man inte skulle ha rökt.
    Det låter ju inte helt otroligt då man drar ner massa gifter och tjära i lungorna??
    Syreupptagningen blir direkt bättre så fort man har slutat.
    Det betyder inte att du inte kan ha bra konditon eller att man har svårt att andas, bara att den skulle varit bättre om man inte rökt.
    Alla gifter i cigaretterna sätter ju sig dessutom i hela din kropp, dina blodkärl, vilket på långt sikt är väldigt skadligt. Ger ökad risk för hjärtproblem, stroke, cancer och all möjlig skit.

Jag som är diabetiker har ökad risk för sånt iom min sjukdom, skulle jag börja röka skulle jag mång-dubbla risken!
    Fast jag har varit och gjort en koll på min kropp i och med rökningen och det var inget fel någonstans. Kanske är jag unik, vad vet jag.
    Men jag skriver ju hela tiden att i det långa loppet så kan min kropp bli skadad pga min rökning. Förhoppningsvis så har slutat innan det når dit.
  • Matillin
    Pyris skrev 2011-01-29 11:10:58 följande:
    Fast jag har varit och gjort en koll på min kropp i och med rökningen och det var inget fel någonstans. Kanske är jag unik, vad vet jag.
    Men jag skriver ju hela tiden att i det långa loppet så kan min kropp bli skadad pga min rökning. Förhoppningsvis så har slutat innan det når dit.
    Ja det låter ju bra, jag trodde attt hälsan alltid vart nedsänkt om man rökte oavsett om man rökt 1 år eller 10?
    Det är bra att du planerar att sluta hur som helst.
Svar på tråden Rökning