• Millan83

Rökning

Ska se om jag lyckas formulera en tråd där jag inte blir påhoppad, utan får intressanta och uppriktiga svar! Ämnet är känsligt, men jag tycker det är intressant!

Jag undrar hur folk egentligen förhåller sig till rökning! Med rökning menar jag i denna tråd lagliga cigg, tobak.

Välj det som stämmer mest in på dig! Några alternativ går in i varandra, men välj det som känns närmast. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rökning
  • Guldrosen

I vårt upplysta samhälle borde det inte vara tufft eller hippt att röka. Det borde i stället anses något korkat att röka. Ungdommar som börjar röka idag borde inte tycka att de är tuffa och smarta. Det bevisar ju bara att de inte är så smarta. Inte så pålästa om man säger så. Så tänker jag även om vuxna som röker. Att det är lite korkat att förgifta sig varje dag. Men det är ju vad jag tänker. Jag är ingen rökare och har heller inte varit det.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • fucktard
    Boothwalker skrev 2011-01-30 18:20:14 följande:
    Jag förstår din känsla. Skulle det inte påverka andra (och mig personligen) negativt att folk rökte skulle jag skita i det totalt. Vill de riskera sin hälsa så fine. Du verkar ha en förhållandevis sund inställning till rökning. Men alla verkar inte ha det. Det är så många som har en nonchalant inställning och liksom inte bryr sig. Men det ger inte rätt att håna nån eller reta.

Ah. Hur funkar elektroniska cigaretter? Hjälper de?
    Ja, visst finns det många som inte bryr sig det minsta, det vet jag. Bara ett sånt exempel som att inte röka när någon äter - det är det många som inte bryr sig om. Mig stör inte röklukten, men jag tycker det är fruktansvärt ohyfsat att tända en cigarett när någon sitter och äter.

De är helt fria från nikotin och gift. Det är en plugg, som ett filter, som smakar tobak. De jag har låser i änden, precis som en glöd, och de till och med låter som när man tar ett bloss. Smaken frisätts med vattenånga, förmodligen från vattnet i luften (är inte helt säker), och det blir att smaka tobak. Finns även de som smakar körsbär och liknande, som kan vara bra för att bryta vanan. De lukat så gott som ingenting står det i bruksanvisningen, men själv måste jag säga att det inte luktar något. Min ickerökande sambo sa iaf att han inte kände någon doft, även när jag satt inomhus alldeles brevid honom och till och med blåste röken i ansiktet på honom.

Då jag har använt dem har det känns bra, jag har dock varit lite dålig på det. Jag började läsa anatomi och fysiologi i samma veva, vilket är en jättetuff kurs. Jag vågade helt enkelt inte riskera att vara röksugen och tappa fokus. Dålig ursäkt - ja, men tyvärr är det så det fungerar. På torsdag är kursen slut för min den (hoppas jag), så då ska jag göra ett allvarligt försök och se hur det blir.
    Guldrosen skrev 2011-01-30 18:31:32 följande:
    I vårt upplysta samhälle borde det inte vara tufft eller hippt att röka. Det borde i stället anses något korkat att röka. Ungdommar som börjar röka idag borde inte tycka att de är tuffa och smarta. Det bevisar ju bara att de inte är så smarta. Inte så pålästa om man säger så. Så tänker jag även om vuxna som röker. Att det är lite korkat att förgifta sig varje dag. Men det är ju vad jag tänker. Jag är ingen rökare och har heller inte varit det.
    Det är korkat, men det behöver inte betyda att alla rökare är korkade. Jag vet precis hur rökningen kommer att skada mig, och jag visste det redan när jag började. Det kan nog ingen ha missat idag. Det var bara för långt bort för att jag skulle känna att det rörde mig.

Enkel jämförelse - alla vet att alkohol skadar, utöver de små mängder som anses nyttiga för hjärtat. Dock dricker många ändå, för att "det är gott" eller för att "vara sociala". För att inte tala om maten vi äter idag - alla vet att många tillsatser skulle kunna vara skadliga, men vi äter dem ändå. Korkat, ja, men det behöver inte betyda att vi alla är dumma i huvudet. Det är bara för långt bort för att drabba oss.

Hur många tänker "Oj, jag kanske inte borde dricka den här vinflaskan" när de går ut från systemet med påsen och ser A-lagarna sitta på sina bänkar? Det är lika svårt att ta in att människan med lungcancer eller KOL en dag skulle kunna vara jag.
  • Boothwalker
    fucktard skrev 2011-01-30 20:14:06 följande:
    Ja, visst finns det många som inte bryr sig det minsta, det vet jag. Bara ett sånt exempel som att inte röka när någon äter - det är det många som inte bryr sig om. Mig stör inte röklukten, men jag tycker det är fruktansvärt ohyfsat att tända en cigarett när någon sitter och äter.

De är helt fria från nikotin och gift. Det är en plugg, som ett filter, som smakar tobak. De jag har låser i änden, precis som en glöd, och de till och med låter som när man tar ett bloss. Smaken frisätts med vattenånga, förmodligen från vattnet i luften (är inte helt säker), och det blir att smaka tobak. Finns även de som smakar körsbär och liknande, som kan vara bra för att bryta vanan. De lukat så gott som ingenting står det i bruksanvisningen, men själv måste jag säga att det inte luktar något. Min ickerökande sambo sa iaf att han inte kände någon doft, även när jag satt inomhus alldeles brevid honom och till och med blåste röken i ansiktet på honom.

Då jag har använt dem har det känns bra, jag har dock varit lite dålig på det. Jag började läsa anatomi och fysiologi i samma veva, vilket är en jättetuff kurs. Jag vågade helt enkelt inte riskera att vara röksugen och tappa fokus. Dålig ursäkt - ja, men tyvärr är det så det fungerar. På torsdag är kursen slut för min den (hoppas jag), så då ska jag göra ett allvarligt försök och se hur det blir.
    Ah. Låter intressant. Lycka till!
    Det är rätt så enkelt att balansera när man håller i nån. Annars är det svårare... - Mowgli 5 år
  • Guldrosen
    fucktard skrev 2011-01-30 20:14:06 följande:
    Det är korkat, men det behöver inte betyda att alla rökare är korkade. Jag vet precis hur rökningen kommer att skada mig, och jag visste det redan när jag började. Det kan nog ingen ha missat idag. Det var bara för långt bort för att jag skulle känna att det rörde mig.

Enkel jämförelse - alla vet att alkohol skadar, utöver de små mängder som anses nyttiga för hjärtat. Dock dricker många ändå, för att "det är gott" eller för att "vara sociala". För att inte tala om maten vi äter idag - alla vet att många tillsatser skulle kunna vara skadliga, men vi äter dem ändå. Korkat, ja, men det behöver inte betyda att vi alla är dumma i huvudet. Det är bara för långt bort för att drabba oss.

Hur många tänker "Oj, jag kanske inte borde dricka den här vinflaskan" när de går ut från systemet med påsen och ser A-lagarna sitta på sina bänkar? Det är lika svårt att ta in att människan med lungcancer eller KOL en dag skulle kunna vara jag.
    Jag tycker att det är skillnad på att medvetet förgifta sig flerar gånger per dag och ta ett glas vin per helg. Jag vill inte på något sätt säga att vin är nyttigt för det. Det är ju inte hälsosamt att dricka vin flera gånger per dag.

Man är inte dum i huvudet bara för man röker. Men jag tycker inte att det så väldigt smart att röka.
    Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Eisa

Jag har aldrig ens provat röka. Är rädd för att hosta. Vet även att det är dåligt att röka.

Kunskapen om KOL är jätteliten bland rökare, kan jag uppleva. Folk tror att lungcancer är den största hälsorisken med att röka "och det händer ju ändå inte så många". De förstår inte att långt fler får KOL och hjärtsjukdomar av rökning. De förstår ej heller att KOL är en sjukt vidrig sjukdom. Lungcancer behöver inte innebära att man kvävs till döds, men KOL gör det alltid.

• Javah

Jag är periodare. Rökte inte under graviditeter+ amningar (totalt 3år)  Sen har jag varvat, slutar röka, är rökfri i 3-4månader, börjar röka igen och så börjar det om. Jag röker aldrig när jag är ute med barnen, eller om jag är ute bland folk. Jag skäms. Det är kvällarna som är problemet. Jag har fått för mig att ciggen hjälper mig fokucera. Fast jag egentligen vet att det är pausen i sig och inte ciggen som får mig att varva ned.

Funderar på om jag har periodar-problemet i blodet då många i min släkt har varit period-alkisar.
    Men nu jävlar är det slutrökt för nu har jag börjat få problem med andingen, vaknade i natt av att jag inte kunde andas ut... och det har kommit och gått det senaste halvåret. Min mamma har KOL och det är ju "ärftligt".

• Balahir
    3 barns mamma84 skrev 2011-01-30 16:41:25 följande:
    Cigaretterna är mina vänner, sjukt nog. Jag röker när jag är stressad, och blir lugnare. Jag röker när jag är arg, och blir även då lugnare. Efter maten smakar det underbart, och jag kommer inte igång utan en cigarett och en kopp kaffe på morgonen, och det är det som gör det så svårt att bryta.

EXAKT DU HAR MIN ORD !!
  • Miss Cee
    3. Jag HAR rökt men slutat.

Anledningen var att jag var tonåring och behövde något form av destruktiv "outlet" för att hantera livet och det som kändes jobbigt just då. Cigaretter var ett tämligen harmlöst sätt att göra uppror, jag kunde ha valt ngåot mycket värre.
    Givetvis visste jag att dte inte var bra, men av alternativen så kändes det som det bästa alternativet.

Jag slutade när jag tagit mig igenom de "jobbiga åren" och inte behövde dem längre. Jag hade alltid inställningen att jag skulle sluta, definitivt innan jag skaffade barn. Och när ett bra tillfälle dök upp så slutade jag.
  • Caranlachiel

Jag röker inte och har aldrig varit intresserad av det heller. Dock har det hänt att jag smakat nån gång, och jag tycker inte det är äckligt eller jobbigt på nåt sätt - så rent teoretiskt skulle jag lätt kunna börja. Men jag är för smart för det.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • Liten Karin

Har rökt och slutat. Stör mig på rökare när de röker på ställen där det uppenbarligen stör andra. Busskurer, precis utanför entréer etc. Jag visste nog redan när jag började att jag skulle sluta. Det lyckades på tredje försöket. Har lovat mig själv att jag ska få börja igen när jag blir 65 om jag fortfarande vill det då. Önskar verkligen att jag aldrig hade börjat på riktigt för då hade jag kanske fortfarande kunnat ta en cigarett då och då.

• Mandel

Begriper mig inte alls på hur man kan röka.
    För det första är det dyrt sedan är det farligt för hälsan och som grädde på moset så luktar man skit, blir rynkig och får gula fingrar.
    Tjoho! Bara fördelar med rökning...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • JosefineK

Jag har ròkt men slutat dà jag blev gravid. Det gàr inte en timme utan att jag kànner suget (àr nu i vecka 28) sà jag àr ràdd fòr att jag kommer bòrja sà snart bebisen àr fòdd och fàrdigammad...

Svar på tråden Rökning