Boothwalker skrev 2011-01-30 15:30:00 följande:
Många har inget val om de vill bo i lägenhet eller inte. Jag har turen att bo i ett hus med rökförbud men jag tror de är få...
Jag har inget problem med att folk röker och huruvida det skadar dem själva eller inte. Men det stör mig när andra lider av det. För mig är det jobbigt när mina arbetskamrater är nyrökta och kommer in och sitter bredvid mig. Det kan resultera i huvudvärk resten av dan för mig eller så resulterar det bara i att jag får ont i halsen. Jag är inte superallergisk mot andras rökande men tillräckligt för att det ska vara obehagligt. Så vad ska jag göra åt det? Byta jobb? Det finns alltid nån som röker och det påverkar mig alltid...
Men problemet är just att vi får inte röka någonstans längre: Inte inne, inte på balkongen, inte på krogar (vilket jag iofs tycker är bra, inte minst med tanke på människor som druckit + brinnande saker inomhus), det har pratats om rökförbud även på uteserveringar. Vi får inte röka bland folk, men även om vi går undan så mycket vi bara kan så kommer det alltid någon och går förbi och ser arg ut.
Jag tar hänsyn - jag röker inte i närheten av barn, gravida, allergiska eller de jag vet inte tycker om det. Jag går undan om jag ska röka på stan, har jag varit på restaurang ställer jag mig en bra bit ifrån. Jag röker inte inne där det går in till grannarna via ventilationen, jag tänder inte ens en cigarett innan jag kommit en bit från yttedörren. Jag röker inte i busskurer, om det inte är såna med bara ett tak på stolpar, det regnar, jag är själv och ser på långt håll om någon kommer mot den.
Vi får inte slänga fimpar på marken, men vi får inte bära dem med oss för det luktar illa, det tycker till och med jag.
Var ska vi då få röka, om inte på balkongen?