Inlägg från: ZillyChili |Visa alla inlägg
  • ZillyChili

Bildtråd för oss med BF i aug 2011

Dyrt... jo tack!
    Köpe sempers milda havrevälling igår, men icke!!!
    Ska prova blanda ut med ersättning ikväll, skam den som ger sig liksom! Vill ju också att han ska börja sova hela nätter!
    Just nu har vi två paket ersättning och två paket välling hemma.... men vi kan kanske kan få i honom ersättningen, den är inte riktigt lika hopplös som vällingen... för annars har vi grejer för över 200 kr som han bojkottar =) 

• ZillyChili

Edvin har aldrig provat burkmat... Men det jag lagar åt honom älskar han.
    Hittills har han provat
    potatis, morot, ärtor, majs, grönsaksblandning av blomkål, broccoli och morot, palsternacka 
    Köttfärsröra, kycklingpuré och torsk
    Mango-banan, kiwo-banan, äpple, kiwi- banan- päron och banan.
    Ren banan klöks han riktigt mycket av, därför har jag blandat i banan i de andra pureerna så att han får vänja sig vid smaken, och då har det gått bra.
    Köttfärsröran älskar han, men var först lite skeptisk vid bitarna, men nu går det hur bra som helst också. Stinker dock vitlök efteråt =)

Det är ju bara att prova sig fram, man märker ju om det är något de inte tål.

Gick precis och la Edvin i sängen i bara pyjamas... GLÖMDE BLÖJAN! Vilken tur att jag märkte det, annars hade jag varit mindre lycklig på mig själv inatt =) Sinnesförvirrad eller vadå?         

• ZillyChili

Så olika från barn till barn. Jag vet flera barn som absolut inte vill äta hemmagjord mat men älskar barnmat och så tvärtom.
    Det är inte alla det passar så då är det bra med burkarna, de är ju precis lika bra =)
    Men eftersom Edvin gillar hemmagjord mat så fortsätter jag med det, vem vet, han kanske gillar burkmat ännu mer och ratar min mat =) Då hade jag fått prestationsångest för jag älskar att laga mat till honom, haha!   

• ZillyChili

När Edvin var 5 ¼ månad så var han 69 lång och vägde 7700 gram
    Vid 6 ¼ var ham 71 lång och vägde 8780 gram. Tog ett jätteskutt med vikten =) 

• ZillyChili

Idag åt Edvin hemmalagad köttfärssås och oj vilken succe! Och oj vad svårt det var att få honom att sluta äta.
    Någon mer än jag som har ett barn utan botten på magsäcken? Känns som om det inte finns någon hejd på mängden han kan äta! 

• ZillyChili

Finns det något hon tycker om?
    Edvin gillade inte banan innan så jag blandade ut det med mango eller kiwi som han gillar, så att han vande sig successivt vid smaken. Nu äter han ren banan med glädje, innan klöktes han tills han kräkte =)

Annars är det väl bara stämningen vid bordet... är han osäker så tittar han på mig och då ler jag och tar en tugga... bara ser glad ut... då är han inte lika skeptisk längre   

• ZillyChili

Du behöver inte oroa dig för det, hon kommer börja äta det när hon är redo. =) Det är så olika det där!
    Nej, jag serverade köttfärsen ihop med potatis =) Udda kombination men Edvin gillade det.
    Köttfärs mixar jag inte utan bara finfördelar med en gaffel. Edvin klarar det här med bita i bra.  

• ZillyChili

Stekt kött kan vara svårt för dem att hantera, har inte provat det med edvin ännu, men återkom gärna med hur det går!! Så roligt att prova sig fram med de små.
    Även när de inte gillar det, Edvin ser hur söt ut som helst då så jag kan inte låta bli att skratta, haha 

• ZillyChili

Haha, men tänk på att Edvin inte är kräsen =)

Jag finrev två små morötter, finhackade en liten gul lök.
    Stekte detta i smör. Hällde i en burk krossade tomater (fast jag hade inte det hemma så jag finhackade vanliga tomater och tog vatten) Sen blandade jag i köttfärsen. Pressade i en vitlök och hällde ner lite oregano samt liiite svartpeppar. Ca 1 msk tomatpuré också..
    Småputtrade tills köttfärsen var klar.   
    Nästa gång tar jag nog basilika och ser vad han tycker om det, personligen så gillar inte jag oregano.

Men det sägs ju att barn tycker om när maten smakar, så smaka av och se så det inte bara blir en simmig smörja =)   

• ZillyChili

Hahaha! Jag fattade inte vad he betydde utan trodde det var skrivfel, haha!
    Underbart med dialekter! Vad betyder det då? 

• ZillyChili

Emelie... ser positivt ut.... finns en tråd här på familjeliv där de analyserar gravtest. Den heter något med spökstreck.
    Fråga dem, de är duktiga! Men eftersom det är brett och rosa så tror jag att det är pos.
    Kolla och säg vad det visade!  

• ZillyChili

Vi kör med påse =)
    Många som inte gillar men jag älskar det =) Får gubben ta hand om sitt kladd själv!
    Jag vill ha syskon ganska tätt (men absolut inte NU) så tyckte inte det var någon mening att börja med p-piller för det kan ju ta ett tag innan kroppen återställt sig från dem.   

• ZillyChili
    AMD83 skrev 2012-02-18 14:34:17 följande:

Ska också ha bf i augusti...ser sååå fram emot detta...vårt första barn helt underbart :)

några fler som ska föda i augusti?

Vi hade bf i augusti förra året =)
  • ZillyChili

Har ni sänkt botten på spjälsängen än? Edvin försökte resa sig både idag och igår så den ska sänkas innan han går och lägger sig idag!
    Har han verkligen blivit så stor? Gosse lille... 

• ZillyChili

Ligger säkert något i det, men jag vill inte vakna av att Edvin står i sängen och tittar på mig som min kompis unge gjorde. Han var då 7,5 månad men vet inte om han kunde sätta sig upp själv. Han var ganska sen med att sitta har jag för mig, men kan blanda ihop honom med något annat barn =)

Nu är han så stadig så jag behöver ändå inte ha den så långt upp =) Var ju värre när de var små och "lealösa" 

• ZillyChili

Visst ser man dem sött när tänderna börjar titta fram, men kanske inte om man ammar

Edvin har inte fått några tänder, men han har definitivt tandbeteendet, ha ha

De kommer så småningom

• ZillyChili

Edvin vinkar hela dagarna, men tror knappast att det är medvetet från hans sida =)

Inga tendenser till att krypa alls här, lyckades ta sig lite bakåt igår annars snurrar han bara runt som en klocka och sparkar hej vilt med benen.

• ZillyChili

Haha, Edvin har minsann inte en enda tand!! Men tuggar lika bra för det =)
    Däremot sjuk, IGEN!
    Krupp har han också stackaren... Hoppas vi inte åker på det vartenda förkylning nu!

Mor och son bild:

Svar på tråden Bildtråd för oss med BF i aug 2011