• Catha82

För eller emot abort?

Vad tycker ni?
    Har någon här inne begått abort och sedan ångrat sig? Varför begick ni abort?
    Hur resonerar ni som är abortmotståndare?
    Låt höra '*ler*

OBS: inga personliga påhopp mot de som tycker annorlunda, acceptera att vi alla är olika.

• Svar på tråden För eller emot abort?
  • Leeloo

Men rent juridiskt är det inte mord, då abort är lagligt, det är inte mord.

• Ejnie

För fri abortlag - men inte för fri abort i alla lägen (t.ex. är tidsgränser viktiga)

• Pamela

Leeloo:

"Men rent juridiskt är det inte mord, då abort är lagligt, det är inte mord."

Tyvarr maste jag saga att detta ar den trakigaste attityden hos manga som foresprakar abort. Bara for att det ar lagligt gor det inte nodvandigtvis ok. Abort borde handla om etik och inte enbart dra ett streck efter den juridiska aspekten.

• Jennie med ie

Fast, pamela, det ÄR ju sant att abort inte är mord eftersom mord är ett juridiskt begrepp som inte innefattar embryon och foster. Det är liksom bara ett faktum..... Det är inte detsamma som att lagligt = okej.

• Leeloo

Jag förespråkar inte abort, jag tycker det är bra att ha rätten till abort. Stor skillnad enligt mig.
    Jag opponerar mig mot att kalla abort för mord, eftersom det inte är det, sen kan man diskutera etik i hundra år, men mord är det inte. Man kan tycka att det är _som_ att mörda. Men mord är det inte, hur man än vrider och vänder på det.

• MallaMojs

Som många andra så är jag aningen kluven i frågan om abort.

Utan rätten till fri abort skulle jag nu vara gravid i sjunde månaden, med en sjuk liten pojke, som inte skulle överlevt utanför magen. Visst kan man diskutera i all oändlighet om vi skulle låtit bli å chansa, väntat och sett på mina provsvar att den procentuella chansen till ett friskt barn inte är värt risken...

Så, visst är jag evigt "tacksam" till fri abort...för annars hade livet varit än mer bäcksvart nu!

Samtidigt så är jag mot det faktum att folk slarvar och använder abort som preventivmedel, typ ooops trodde inte jag skulle bli gravid...igen!

Men...som sagt, det är ju en sååå svår och komplicerad fråga...!!! Och jag vill gärna tro att människan vet att hon har ett ansvar och ett fritt val, i ALLT!!!

• Kiwis mamma

Abort är enligt mig en rättighet. Flickor/kvinnor som blivit våldtagna eller gjort misstag ska ha möjligheten att välja om de vill behålla barnet eller ej.

Är dock helt emot missbruk av abort. Det finns ju människor som genomgår abort efter abort och mer eller mindra använder det istället för preventivmedel. Detta är inte acceptabelt.

Abort bör endast tas till som en sista utväg. Förebyggande metoder måste så klart användas!

• annhan

Är FÖR fri abort! Tycker att vi har en väldigt bra abortlag i Sverige.

• Leeloo

Är det verkligen nån som tycker att abort bör få användas som preventivmedel?? Tycker alla skriver att det får inte användas som p-medel hit och dit, men är det verkligen nån som tycker det är ok?

Svar på tråden För eller emot abort?