• Catha82

För eller emot abort?

Vad tycker ni?
    Har någon här inne begått abort och sedan ångrat sig? Varför begick ni abort?
    Hur resonerar ni som är abortmotståndare?
    Låt höra '*ler*

OBS: inga personliga påhopp mot de som tycker annorlunda, acceptera att vi alla är olika.

• Svar på tråden För eller emot abort?
  • Tjohalia

Jag är varken för eller emot, tycker att det är varje människas val. Men tycker att det blir väldigt fel när någon gör abort för tex killens skull (fast kvinnan själv helst vill behålla) eller när det används som preventivmedel.
    Själv skulle jag nog ha väldigt svårt att göra en abort men det är bra att man har valmöjligheten.

• Leeloo

Men igen, är det verkligen som som tycker det är ok att använda abort som preventivmedel???

• Jennie med ie

Att använda det SOM p-medel är en omöjlighet då preventera ju betyder förebygga. Men däremot _istället för_, och ja det finns de som anvnder abort istället för p-medel, även om de är få, och tycker det är i sin ordning. Sen så är ju också en variant att man emnar att om abort är en okej handling att utföra så borde den vara okej oavsett vad som försigått den, oavsett hur den ofrivilliga graviditeten kom till. Konsekvent alltså.

• MallaMojs

frivillig graviditet men en ofrivillig abort...så ser jag på det som skett, här hos mig iaf! men så är man ju inte speciellt konsekvent när sånna här saker inträffar...

• Uncia

jag tycker det är bra att det finns rätt för fri abort. fler länder borde ha det. det kan ju röra sig om våldtäkt, incest, mamman mår psykiskt dåligt, eller att möjligheterna för ett barn inte finns.

men sen ska det ju inte vara som ett preventivmedel.

• polkagris

för fri abort. Nått annat skulle vara otänkbart. vilka konsekvenser det skulle bli....
    men jag tycker också såhär:
    att om man har blivit gravid av misstag och inte tror att det är lämpligt med barn jusst då tycker jag man ska ta sig en tankeställare. för finns det en endaste liten möjlighet att ta hand om det barnet så tycker jag att man ska ta den möjligheten.

blir så arg i bland när jag läser här på fl att någgon tagit abort, för att någon vecka senare vilja göra barn igen.

• Gisse the one and only

FÖR fri abort. Tror ingen gör abort med glädje, men de som gör flera och inte skyddar sig, de behöver hjälp.

Kanske skulle det finnas en maxgräns, typ, max tre aborter? ...

• jajja

Svår fråga.
    För ca ett år sedan var jag i detta dilemma.
    jag ville behålla min bebis ,maken ville inte.
    jag har alltid sagt att jag aldrig skulle göra en abort och jag står fast vid det.
    men jag vet faktiskt inte hur jag skulle agera om det var en bebis som blev till av en våldtäkt eller om det visar sig att barnet är väldigt skadat.

så jag har faktiskt inte nåt bra svar,jag är för/emot...

• ahlcec

Gislöv - Problemet är ju att, vad skulle hända om kvinnan blev gravid igen? Skulle man tvinga henne att behålla det?
    Jag tycker självklart det är sorgligt med kvinnor som gör abort efter abort, men jag tror de behöver hjälp (ja, som du skriver Gislöv ).

Å andra sidan, jag frågar återigen: Om jag gjort en abort är det okej, men om jag gör tre är det värre? För mig eller för fostren eller för sjukvården?

• Gisse the one and only

En kan vara ett "olycksfall i arbetet, så att säga" men om det upprepar sig, så tycker jag att för sjukvårdens och för fostrena, så är det förkastligt. Sen finns det alltid undantag, och det har bla med att göra med, svåra missbildningar osv.

Svar på tråden För eller emot abort?