• Seven Costanza

Var säger man "dottern min", "sambon min" etc?

Här på FL ser jag ibland folk som skriver "dottern min hade kolik som liten", "sambon min spelar för mycket dataspel" o.s.v. Jag kommer från Skåne och här tror jag inte att någon säger/skriver så, alltså med det possessiva pronomenet efter personen/saken. Jag har tidigare bara hört det i Ronja Rövardotter där Lovis säger "dotra min" eller något liknande. Så, på vilka platser är det vanligt att använda denna konstruktion?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-03 17:56
    Jag menar alltså i vilka dialekter denna konstruktion förekommer? I skånskan förekommer den inte såvitt jag kunnat höra.

• Svar på tråden Var säger man "dottern min", "sambon min" etc?
  • Emeli

I Norge säger man så, och i de delar av Sverige som gränsar till Norge är det vanligt, t.ex. Värmland.

• Passionsfrukt
    Emeli skrev 2011-02-08 20:00:33 följande:
    I Norge säger man så, och i de delar av Sverige som gränsar till Norge är det vanligt, t.ex. Värmland.
    Österbottniska dialekter använder det också.
  • sarah

I Mattis borgen?

(¯`°?.¸ ♥ Mathilda & Emma i mitt hjärta ♥ ¸.?°´¯)
  • luckynumber

Det är en gamal pluralform från 1500-talet som har hängt med ex "vi äro", men man ser det än i uttryck som du nämner.

• sahara sahara

Jag är skåning och säger så ibland. Jag har inte funderat så mycket på om de är utbytbara eller om jag använder den ena konstruktionen i vissa fall och den andra i andra.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Onjisen

Bor 6 mil ovan Göteborg o jag säger så ;) Det har jag nog med mig från mina barndomssomrar i Småland då ;)

• Åsa
    luckynumber skrev 2011-03-22 21:32:24 följande:
    Det är en gamal pluralform från 1500-talet som har hängt med ex "vi äro", men man ser det än i uttryck som du nämner.
    Alltså visst finns det gamla verbformer som böjs efter subjekt (inte bara på 1500-talet; min mormor, född i slutet av 1800-talet personböjde då och då) men det har väl inget att göra med placeringen av det possessiva pronomenet _efter_ sitt huvudord som TS frågar efter?

Vad gäller trådämnet så känner jag ingen som gör så i dagligt tal och det har en ganska stark landsbygdsprägel i mina öron (och inte den landsbygd i de gamla danskbygderna jag har rötter i) men å andra sidan har säkerligen uttryckssättet - som alla dialektala drag - ett starkt samband med vardagliga privata sammanhang. Sådant som tämligen snabbt slipas av vid utflytt/studier/umgänge med icke ortsbor.
    Det är i sig fascinerande med den titt i andras privata "hemspråk" informella forum som FL kan ge.
  • luckynumber
    Åsa skrev 2011-03-23 13:33:57 följande:
    Alltså visst finns det gamla verbformer som böjs efter subjekt (inte bara på 1500-talet; min mormor, född i slutet av 1800-talet personböjde då och då) men det har väl inget att göra med placeringen av det possessiva pronomenet _efter_ sitt huvudord som TS frågar efter?
    äsch jag har haft prov i språkhistoria i veckan som handlade bla om detta så jag ville bara låta lite smart
  • Superninjan

kommer från jämtland, bor nu i västerbotten och man säger så på båda ställena

• che

I Norge säger man så och jag kan tänka mig att i angränsande områden att man säger så.
    Det är inte korrekt svenska, men jag tycker att det är lite charmigt :)

Stolt mamma till en liten tjej som kom 16 maj 2010
  • Michiyo

från jämtland och här används dit flitigt.. iaf hos dom som jag känner som är van jamskan.. "stårsan mi" "barne mett" finns oändliga sätt att utrycka sig på men "min" används ofta^^ så klart följde jag efter med samma meningsuppbyggnad men utan jamskan

• mamma till tre busungar

Vet inte. Jag säger så. Mitt ursprung? Mamma från värmland, pappa från Stockholm (med ursprung  Jämtland).

• brokig

Spontant vill jag säga norr om Dalälven men helt utan belägg, bara baserat på egna fördomar och generaliserande gränsdragningar. Jag bor precis söder om dalälven och då skippar man tydligen min och säger istället "sambon jobbar idag", "dottern är på sjukhuset" etc, medan jag tycker att "min sambo jobbar idag" och "min dotter är på sjukhuset" är det korrekta när man talar om dessa personer i allmänna drag med personer man känner mindre väl (annars känns förnamnet som det naturliga valet).

Svar på tråden Var säger man "dottern min", "sambon min" etc?