• complette

Vad tycker ni om rasen Amstaff?

Jag har själv en hund av rasen Amstaff, för mig är det en underbar ras och det är mycket hund i litet format. 
    Men jag är lite nyfiken på om samhället börjar ändra sin attityd mot denna ras (och liknande raser) eller om det fortfarande är samma vansinneshat och förutfattade meningar om dem?

Alla åsikter är välkomna. 

Nyfiken
  • Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?
  • Hultan

Amstaff: Enligt mig en väldigt positiv hundras med massor av energi MEN som kräver en duktig ledare med stor hundvana. Annars blir det nästan aldrig en trygg och socialt tränad hund.

• Cassandra b

kul att se så många tycker om amstaff och pittbull!
    rednos är godkänd hundras i skk så det är då ingenblandras.
    alla hundar är blandraser om man ska hålla på så.
    alla är ju framavlade från vargen så....
    har en amstaff tik på 13 veckor OCH en renrasig pittbull med stamtavla som kommer i från SVERIGE!!!!
    men den kunniga tjejen som säger att det inte finns i sverige (ja då måste väl jag ljuga).
    jag tycker att det e skit samma vart hunden kommer ifrån eller om det är en blandras. det e vi som gör hundarna till det dom blir. och oftas så e det dom små hundarna som e värst! (jag har en affenpincher) så jag vet! men det e dom bästa familjehundarna och dom bästa hundarna till rätt ägare!  

• UnderbaraMix

American staffordshire terrier är en otroligt trevlig och karismatisk ras. "amstaff" som brukar vara en blandning av diverse hundar som alla är ett resultat av köksavel är tråkig då den oftast används som penisförlängare hos oseriösa ägare.

• Lexis
    UnderbaraMix skrev 2011-02-25 21:27:46 följande:
    American staffordshire terrier är en otroligt trevlig och karismatisk ras. "amstaff" som brukar vara en blandning av diverse hundar som alla är ett resultat av köksavel är tråkig då den oftast används som penisförlängare hos oseriösa ägare.
    Amstaff är förkortning på Amesrican Staffordshire Bullterrier. 
    Enstaff är förkortning av Engelish Staffordshire Bullterrier.  
    Så du har fel där.
    Pitbull är en blandning däremot och är en sk. "penisförlängare".  
  • Lexis
    Lexis skrev 2011-02-25 23:48:48 följande:
    Så du har fel där.
    Herregud vad jag stavade fel, haha! Men du förstod vad jag menade
  • kolapapper

inget fel på den hundrasen, oftast fel på den som håller i kopplet. Fina snälla trevliga hundar, men de kräver en normal ägare, som alla andra hundar. Dålig avel och ägare med fel i huvet leder till knasig hund oavsett ras.

• Lyndi
    Lexis skrev 2011-02-25 23:48:48 följande:
    Så du har fel där.
    Fel fel fel.
    Pitbull är ingen blandras. Amstaffen är en "gren" utav pitbullen där man avlat för utställning. Genetiskt är raserna samma.
    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Nape

Livrädd för amstaff, pittbull och vad nu alla dessa "kampraser" heter. Har blivit attackerad av en pitbull och efter det är jag rädd för de flesta raser. Förstår faktiskt inte varför folk vill ha dessa hundar?

Hunden som attackerade mig var också "värsta skitfin och suupergullig familjehund. Vi ba' typ alltid myser med h*n och han är sååå snäll mot barn och skulle typ aldrig göra nåt mot någon. Vi tror asså att det typ beror på ägaren, vi har uppfostrat vår hund som man ska och då är man stabil....."...........PANG så har jag en hund som försöker slita av mig strupen och ansiktet. Ingen förvarning, ingenting. Helt plötsligt var familjehunden helt galen.

Jag tycker alla dessa raser borde förbjudas.

• Lyndi
    Nape skrev 2011-02-26 10:26:42 följande:
    Jag tycker alla dessa raser borde förbjudas.
    Idiotiskt att förbjuda raser. Däremot att förbjuda vissa människor att skaffa hund öht är en annan sak...
    Hunden blir vad man gör den till.
    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • Lexis
    Lyndi skrev 2011-02-26 10:19:57 följande:
    Fel fel fel.
    Pitbull är ingen blandras. Amstaffen är en "gren" utav pitbullen där man avlat för utställning. Genetiskt är raserna samma.
    Mina förkortningar stämmer så där har jag inte fel, har både vänner och familj som föder upp Amstaff och Enstaff. 
    Det här är vad jag pratar om "Om stamtavla från godkänd kennelklubb (finns tre j*vla klubbar!) inte finns så klassas hunden oftast som en blandrashund av okänd härkomst." Och det finns 300 till 400 Pitbulls i Sverige MED stavtavla. Har du någonsin träffat en människa med stamtavla på sin pitbull? Ytterst tveksamt. I Sverige (FÖR VI PRATAR OM SVERGIE VÄL!?!?!) finns nästintill INGA pitbulls, inga renrasiga American Pitbull Terrier. Hade vi varit i USA däremot så hade det varit skillnad eftersom där föds dem upp RENRASIGA.  

Det är inte konstigt att alla dessa "pitbulls" har fått stämpeln som kamphund när folk avlar dem hejvilt i Sverige (tack så jävla mycket snorungar som vill ha status!) så dem är långt ifrån renrasiga. Jag har en amstaff med utmärkt psyke, hon har ett hjärta av guld och jag lämnar min son ensam med henne när jag ska hämta något i lägenheten utan problem. Men hon är en AMSTAFF dvs familjehund, sveriges "pitbull" är framavlad till kamp.  
Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?