Lyndi skrev 2011-02-26 10:19:57 följande:
Fel fel fel.
Pitbull är ingen blandras. Amstaffen är en "gren" utav pitbullen där man avlat för utställning. Genetiskt är raserna samma.
Mina förkortningar stämmer så där har jag inte fel, har både vänner och familj som föder upp Amstaff och Enstaff.
Det här är vad jag pratar om "Om stamtavla från godkänd kennelklubb (finns tre j*vla klubbar!) inte finns så klassas hunden oftast som en
blandrashund av okänd härkomst." Och det finns 300 till 400 Pitbulls i Sverige MED stavtavla. Har du någonsin träffat en människa med stamtavla på sin pitbull? Ytterst tveksamt. I Sverige
(FÖR VI PRATAR OM SVERGIE VÄL!?!?!) finns nästintill INGA pitbulls, inga renrasiga American Pitbull Terrier. Hade vi varit i USA däremot så hade det varit skillnad eftersom där föds dem upp RENRASIGA.
Det är inte konstigt att alla dessa "pitbulls" har fått stämpeln som kamphund när folk avlar dem hejvilt i Sverige (tack så jävla mycket snorungar som vill ha status!) så dem är långt ifrån renrasiga. Jag har en amstaff med utmärkt psyke, hon har ett hjärta av guld och jag lämnar min son ensam med henne när jag ska hämta något i lägenheten utan problem. Men hon är en AMSTAFF dvs familjehund, sveriges "pitbull" är framavlad till kamp.