• complette

Vad tycker ni om rasen Amstaff?

Jag har själv en hund av rasen Amstaff, för mig är det en underbar ras och det är mycket hund i litet format. 
    Men jag är lite nyfiken på om samhället börjar ändra sin attityd mot denna ras (och liknande raser) eller om det fortfarande är samma vansinneshat och förutfattade meningar om dem?

Alla åsikter är välkomna. 

Nyfiken
  • Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?
  • Pussakaninen
    Viccy88 skrev 2011-02-10 14:52:52 följande:
    Älskar amstaff de är så otroligt vackra.
    Är inte ägaren till en amstaff men till en rottweiler hane på 3 år :) ja älskar hundar med lite power i sig, i framtiden när sonen blivit äldre o vi kommit ut på "landet" så blir de en pitbull rednose lr blue nose för oss.
    Gå in på min blogg o kika på senaste bilderna på sonen och hundens mys stund :)
    Där har ja även skrivit min åsikt om va ja tycker om folk med fördommar.

www.meandmyheart.blogg.se
    Varför vill du ha en blandras ? Jag rekomenderar inte sveriges "pittbulls" pittbull är en blandras i sverige. Och jag har inget imot blandraser men amstaff är enn hund man inte ska blanda tycker jag.
  • Valkyriasmamma

Jag har en amstaff pitbull blandning själv och det är den underbaraste rasen som finns, älskar verkligen dom.. Min bits inte hon pussar ihjäl folk i sånt fall..
    Jag har inte mött någon mer kärleksfull hund än denna ras, dom är verkligen underbar..

• Viccy88

Det spelar ingen roll om det är en blandras eller inte, visst det finns fall där man inte ska blanda olika raser, det håller jag med om men de är fortfarande vi som gör hunden.
    Det finns de raser som kan vara mentalt sjuka men som sagt de är oftast människan som formar hunden.

De sägs ju att golden retriver är den farligaste familjehunden? och den som ska vara så genom snäll?
    hmm nä ingen hund för mig, jag vill ha en hund man kan arbeta med och med power i, så vill ja ha en blandras så är det ingen som hindrar mig.

• Pussakaninen

En grej som jag stör mig väldigt mycket på är att folk säger pittbull, vet ni ens vad det är ?

• bastardized
    Pussakaninen skrev 2011-02-10 15:24:54 följande:
    En grej som jag stör mig väldigt mycket på är att folk säger pittbull, vet ni ens vad det är ?
    Ett samlingsnamn över såkallade kamphundar troligtvis.
  • Pussakaninen
    bastardized skrev 2011-02-10 15:26:09 följande:
    Ett samlingsnamn över såkallade kamphundar troligtvis.
    Rätt!

Pittbull finns inte i sverige. rasen "pittbull" finns i usa, men om hunden inte är importerad från usa eller har släktingar därifrån så tycker jag man ska ge fan i att säga pittbull. Pittbull är ingen ras, det är en blandras. Det är ett "coolare" namn för en amstaff blandras.

Att säga att man ska köpa en red nose ex är precis som att säga att man ska köpa en amstaff blandras med röd näsa.
  • PreciousDivine
    Viccy88 skrev 2011-02-10 15:21:38 följande:
    Det spelar ingen roll om det är en blandras eller inte, visst det finns fall där man inte ska blanda olika raser, det håller jag med om men de är fortfarande vi som gör hunden.
    Det finns de raser som kan vara mentalt sjuka men som sagt de är oftast människan som formar hunden.

De sägs ju att golden retriver är den farligaste familjehunden? och den som ska vara så genom snäll?
    hmm nä ingen hund för mig, jag vill ha en hund man kan arbeta med och med power i, så vill ja ha en blandras så är det ingen som hindrar mig.
    Nej, det sägs inte att golden är den farligaste familjehunden. Dock har många uppfattningen att en golden tål vad som helst, alltifrån barn som drar i öronen eller som ska rida runt på hunden. Många skulle inte låta ungen behandla exempelvis en rottweiler på samma vis. Just därför blir golden "farlig", för att vi tror att den tolererar allt vilket givetvis ingen hund gör.
  • complette

Det som skrämmer mig är när folk medveten blandar t.ex. amstaff och schäfer, att man medvetet blandar en hund som har mycket kamplust och en hund som har mycket vakt i sig. Skrämmande. 

Nu finns det säkerligen folk därute som har liknande blandraser och deras hundar är säkert jättemysig men jag kollar bara på statistiken. 

• Gull Mamman

Jag tycker om amstaff hundar , de är så fina Glad Men tyvärr finns det ju mycket fördommar.
    Min svärmor hade en amstaff, så otroligt snäll Glad Men han fick avlivas på grund av dåliga höfter , väldigt sorgligt , Han blev bara 6år Rynkar på näsan 

Han var ju så glad jämt och man fick ofta en stor blöt puss haha !  

• Viccy88

Okej men då får ja väll säga jag ska köpa en amstaff mix med röd nos, nöjd?

Ok men de är jäkligt konstigt att våran rottweiler inte gör någonting när våran son på 4 mån petar han i ögonen samt låter kennelns dotter på 2 år trycka in handen i munnen och drar honom i öronen samt petar han i ögonen? Vrf skulle ja inte låta mitt barn göra samma sak som andra skulle låta sina barn göra på en golden?
    Är de bara för att han är en rottweiler?
    Han har aldrig visat något tecken på att han inte gillar de, när han tröttnar går han iväg!

Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?