• ellenerika

Till en katt - Vad behöver jag?

hejsan!

Jag funderar på att skaffa mig en katt. Och det ja undrar nu är vad man behöver/måste ha till en katt? Jag har aldrig haft egna djur så jag vet inte så jätte mycket. Och innan jag skaffar mig en vill jag ju självklart veta vad det innebär och vad man behöver ha för att katten ska må så bra som möjligt.

Så, Vad behöver man? :)

Tack.

• Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?
  • nemo1

Det är för att jag tycker det visar hur lite du bryr dig om dina katter.

• hjohanna
    nemo1 skrev 2011-02-09 18:16:51 följande:
    Vad du tycker behöver ju dock inte vara sanningen...
    Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • mammas4killar

Jag har 2 små mimmisar...(katter), dom är 7 respektive 10 månader, hankatten kastrerade vi för en månad sen, då ingick det vaccinering och öronmärkning i priset(650) behöver man ju inte vara miljonär för, ska även kastrera honkatten snart. tycker att öronmärkning är a och o, samt vaccinering

• nemo1

Jättebra, kastrera honan så fort som möjligt också då även honor kan börja kissmarkera när dom blir könsmogna.

• Ramborg

Jag har bara en katt, likaså mina svärföräldrar (deras fjärde katt just nu). De verkar inte lida av att vara ensamma. De får gå ut när de vill.

• Ramborg

Vi köpte:

Halsband
    Kattlåda
    Bur att åka bil i
    Borste
    Sele för vi ville inte släppa ut henne ensam förrän hon blev äldre
    Lite leksaker (men hon gillade papperstussen på snöre bäst)
    Mat
    Kattsand
    Spade för att städa lådan med
    Kattgodis

Hm, det var väl det. Jag har också köpt särskilda matskålar för jag tycker det är ofräscht att använda samma porslin som vi, trots diskmaskinen. Tydligen är glas eller porslin bättre för dem än plast, läste jag någonstans. Jag har köpt klösbräda men hon bryr sig inte om den, antar att hon klöser det hon behöver när hon är ute.

• semlorna
    nemo1 skrev 2011-02-09 18:16:51 följande:
    Vad hård du är i dina antaganden. Du får knappast folk att lyssna på dig när du använder piskan sådär.

Jag tycker absolut katter ska vara försäkrade OM man inte har råd att betala 30 000 direkt ur fickan. Innan hade jag ett stort kattkonto som lätt hade täckt alla kostnade som kunde uppkomma. Nu hade jag försäkring ändå och den har lönat sig men det är inte en nödvändighet. Vet flera ansvarsfulla kattägare som har ett stort kattkonto som dom för över pengar på månadsvis istället för att försäkra.
  • leolina1980
    hjohanna skrev 2011-02-09 18:05:09 följande:
    Om dina katter lever i tolv år så har du alltså lagt 21000 på försäkringar till dom.. Oddsen att alla tre blir sjuka under en livstid är ju inte så hög, så där har vi ju pengar iaf till en katts sjukdom
    Oddsen att alla tre blir sjuka under en livstid är inte så låga som du tror. Om dom inte inte råkar ut för någon olycka, och ja olyckor kan hända i hemmet, så finns det många sjukdomar som hör ålderdomen till. Hur ska du ha råd med behandling och undersökning när kissorna blir äldre? Och om dom är utekatter och blir påkörda kan det bra hända att 30.000 inte räcker. Även om det skulle räcka så vem har 30.000 att lägga ut bara sådär? I hemmet kan hända allt möjligt, dom kan äta giftiga växter, få elstötar, bränna sig, äta konstiga grejer som fastnar i magen osv. Min ena kisse måste en gång opereras pga en tråd eller plastpåsebit han hade ätit som fastnade i nedre magmunnen. Om du har råd när sjukdomen eller olyckan är framme är det väl okej att inte ha försäkring men om du inte har att plötsligt lägga ut tiotusentals kronor så lönar det sig nog med försäkring.
Svar på tråden Till en katt - Vad behöver jag?