CeciliaMaria82 skrev 2011-06-25 18:22:42 följande:
jag och min sambo bor på landet, vi kommer att få barn nu i september. Vi kan bara inte komma överrens om vilken vagn/märke vi ska köpa, han vill ha en emmaljunga eller Kronan medans jag vill ha en Bugaboo Cameleon, vad skulle ni ha sattsat på? Vi bor i hus utan trappor och med en saab 9-3. Ska köra den på grus, i skogen, assfalt, snö, is, tja allt som hör höst/vinterunderlag till!
Nej jag hade inte valt en Bugaboo om jag bodde på landet.
Jag har själv två Emmaljungor, en med fyra fasta (City cross) och en med svängbara (Nitro) som är av samma typ som Cameleon. Och även om det går att köra med Nitron på grusiga vägar så är det drygt.
Det går trögt och blir himla skumpigt för barnet. Om min dotter sover och vi går på en grusig väg får jag trycka ner handtaget så att jag bara kör med de stora bakre hjulen eftersom det blir så skumpigt med de småa framhjulen, vill inte riskera att väcka henne. Att köra över rötter osv på stigar är helt omöjligt!
Däremot går den helt ok att köra på fina skogstigar där underlaget består av sågspån, bark eller liknande. Gräs och annan plan mark eller tex grusvägar som är
helt plana, alltså som består av mest sand och jord som har packats hårt hårt går också bra att köra på.
Med City crossen är det en helt annan sak, där kommer man fram på grusvägar utan att skumpa sönder barnet, och så blir det mycket skönare för en själv också att köra en vagn som inte fastnar på minsta rot eller sten!