• stor grön drake

"anonyma" vagnmissbrukare

Här är en tråd för oss som fastnat rejält i träsket.
    Som söker blocket efter fynd fast föråden bågnar.
    Som får konstiga blickar från nära och kära
    Som bara måste studera andra på stans liiite nogrannare

Helt enkelt en tråd för oss vagnknarkare.
    Var och en väljer sin drog, må det så vara Bugaboo, Emmaljunga, Teutonia, Brio, Graco, Gesslein, Hartan, Britax, BabyJogger, OTH/UJ, ja, vilket märke som helst.
    Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-30 21:47
    på begäran, länken till bildtråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m60361395.html
  • Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare
  • Längtar

Jag hade valt nitron,den har jätte lång sittdel så den varar länge och sufflett som man kan dra långt fram

• ss24

Har nu kikat runt och spanat in en begagnad nitro city eftersom vi vill ha dottern vänd mot oss ett tag till (8 mdr, vi har nu en mkt tråkig crescent classic). Chassit är från 2009 (uttaget 2010), sittdel från 2010. Är det något speciellt man bör ha koll på vdg begagnad nitro och då speciellt med ett -09chassi? Några kända problem på -09 som sedan åtgärdats? Vore supertacksam för snabba svar.

• stor grön drake
    yodi skrev 2011-06-18 13:34:04 följande:

okej tjeer, jag är i stort behov av lite brain storming hjälp.

så snälla kom med lite synpunkter på dom båda vagnarna, sambon är inte till så mycket hjälp direkt

Men du...
    Om vagnen är sliten, gissar jag att dte är chassit du menar. Behåll då sittdelen, skrota skrot-chassit och köp en nitro. Jet sittdelen passar på, och vips så har du både nitro och "ozone"
  • yodi
    stor grön drake skrev 2011-06-18 17:14:53 följande:
    Men du...
    Om vagnen är sliten, gissar jag att dte är chassit du menar. Behåll då sittdelen, skrota skrot-chassit och köp en nitro. Jet sittdelen passar på, och vips så har du både nitro och "ozone"
    desvärre är det både chassit och sitdelen som börjar bli slitna men jag har funderat på att göra så .-)
  • stor grön drake
    yodi skrev 2011-06-18 20:06:01 följande:
    desvärre är det både chassit och sitdelen som börjar bli slitna men jag har funderat på att göra så .-)
    det är inte omöjligt att få tag på en jet-klädsel i bra skick begagnat, eftersom tydligen många har haft svårt med det där att ha den i liggläge vid fällning. Jag köpte ju en sån sittdel, och klädseln är i princip oanvänd vad man kan se (inte nu då, den har ståt i garaget över vintern och behöver tvättas rejält...
  • Uliise
    ss24 skrev 2011-06-18 16:56:51 följande:
    Har nu kikat runt och spanat in en begagnad nitro city eftersom vi vill ha dottern vänd mot oss ett tag till (8 mdr, vi har nu en mkt tråkig crescent classic). Chassit är från 2009 (uttaget 2010), sittdel från 2010. Är det något speciellt man bör ha koll på vdg begagnad nitro och då speciellt med ett -09chassi? Några kända problem på -09 som sedan åtgärdats? Vore supertacksam för snabba svar.
    Vad jag vet har det inte funnits specifika problem på vissa årgångar för Emmaljunga, vet att tex Bugaboo haft problem däremot vissa år.

Ska ni gå och kika på vagnen? Sunt förnuft och titta på däcken, tyget, "känslan" helt enkelt.

Förresten, vad tycker du om Cresent Classic? Har provkört den i butik och den var nog den klumpigaste och tyngsta vagn jag någonsin provat Skrikandes Om ni köper Nitron kommer det att bli en ENORM skillnad!
    Majken 100421
  • stor grön drake
    Uliise skrev 2011-06-18 23:22:54 följande:
    Förresten, vad tycker du om Cresent Classic? Har provkört den i butik och den var nog den klumpigaste och tyngsta vagn jag någonsin provat Skrikandes Om ni köper Nitron kommer det att bli en ENORM skillnad!
    En kompis köpte den, fast de villa ha CC egentligen, för att den var mycket billigare. Men när sonen var 10 månader sålde de den och köpte en CC iallafall, för det var ås extremt mycket problem, de fick vagnen reparerad flera gånger osv. Och nu är de så lyckliga med sin CC, specieltl som de väntar bebis igen, och cresenten var minst sagt bökig att fälla ihop om du haft barnet mot dig.
  • t0va
    stor grön drake skrev 2011-06-18 17:14:53 följande:
    Men du...
    Vi kör ju också med den kombinationen, fast jag funderar på att sälja cityjet-delen, sonen vill ju bara sova på mage eller sida nuförtiden och ska vi iväg och jag vill ha en lättare kombination så tar jag softyn istället. 

Är det dumt eller kommer jag få behov för den igen, den var ju oslagbar i början när vi gick från liggdel till sittdel, han kunde sitta upp i cityjeten redan vid 3månader och behövde inte ligga ner precis som han ville.  
  • ss24

Uliise: vi ska kika på vagnen imorgon och håller tummarna för att den är i så bra skick som det verkar! Vi har verkligen inte varit nöjda med vår crescent classic. Den var iofs bra att ta sig fram i snön med i vintras och vår dotter låg bra i den till en början, men växte snabbt ur liggdelen. Vi har jaft problem med suflett som inte stannar uppe, rostiga skruvar, en skruv som krupit ur chassit, fotstöd som "ramlar ner" om dottern tar spjärn mot det med fötterna när hon sitter i vagnen. Sufletten är låg i förhållande till sittdelen så hon skulle inte kunna ha den länge utan att slå i huvudet i solskärmen i fullt sittläge... Vagnen är ngt ranglig i handtaget i sidled... mm mm. Ingen vagn att rekommendera alltså. Vi hade hört gott om den innan vi köpte den, men det var en nitlott, därav jakten på ny  "förstavagn" redan. Håller dock inte med om att den är svår att fälla ihop. Gillar även varukorgen samt att den just kan ta sig fram överallt (även om vi kanske inte behöver det längre då vi inte har kvar hunden längre). En utläggning... Men så tycker vi  =). Överväger dock att behålla classicen ändå som "slit och släng vagn" och som sovvagn på dagis.

• stor grön drake
    ss24 skrev 2011-06-19 00:22:15 följande:
     Håller dock inte med om att den är svår att fälla ihop.
    Det är väll olika hur man uppfattar saken tror jag. De hade bara sittdel, och var pojken vänd mot henne måste hon fälla över handtaget, vilket betydde att hon måste vålda det över sufletten (varför i hela friden det var så tajt vet jag inte) till "framvänt" läge innan det gick att fälla vagnen.
    De hade samma problem som du med suflett och skruvar.
    t0va skrev 2011-06-18 23:37:58 följande:
    Vi kör ju också med den kombinationen, fast jag funderar på att sälja cityjet-delen, sonen vill ju bara sova på mage eller sida nuförtiden och ska vi iväg och jag vill ha en lättare kombination så tar jag softyn istället. 

Är det dumt eller kommer jag få behov för den igen, den var ju oslagbar i början när vi gick från liggdel till sittdel, han kunde sitta upp i cityjeten redan vid 3månader och behövde inte ligga ner precis som han ville.  
    Ska ni ha fler? Då kan den ju vara bra att ha. Sen kan den även vara ett bra "tillbehör" för att öka nitrons värde vid försäljning, precis som city korgen.
Svar på tråden "anonyma" vagnmissbrukare