• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Juni: som månaden
    Junie: Juniii med betoning på i.

• La Lola

Juni som månaden....

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Miss Lau

Har aldrig stött på det tidigare men jag skulle nog gissa på att det uttala Djuni.

Namnet Juni (som månaden) är däremot en favorit!

• Indillia

Juni med starkare betoning på u:et.

• Dixie
    Millicent skrev 2011-02-13 18:52:52 följande:
    Jag skulle uttala det Djuni.
    Varför då? J på engelska uttalas Dj - men inte på svenska.....
  • Millicent
    Dixie skrev 2011-02-13 20:08:52 följande:
    Varför då? J på engelska uttalas Dj - men inte på svenska.....
    Därför att JAG assicierar e på slutet med att det inte är ett svenskt namn och det som ligger närmast till hands för MIG att tänka på är engelskt uttal då. Heter någon Gareth så skulle jag inte säga Gaa'ret heller. Och jag säger Kevin med kort e istället för Sheevin som man ju också skulle kunna tänka sig. När någon heter Lily så tänker jag Lilli i huvudet med engelskt uttal tills jag hört föräldrarnas uttal. Allt pga tanken att samtliga av dessa namn har anglosaxisk härkomst eller inspiration.

Jag vet en person som heter Stephen men det ska uttalas Steffen, inget jag kunde komma på själv utan jag tänkte omedelbart Steven.
Svar på tråden Hur uttalar du Junie?