• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • Miss Lau

TS- Hur hade ni tänkt att namnet ska uttalas? Som månaden Juni eller på något annat sätt?

• Vissla

Uppenbart med den stavningen att det är tänkt att utalas på engelska, är det en kuggfråga eftersom det alternativet inte finns med?

• Dalva

Jag skulle också uttala det som månaden juni. Hur vill ni uttala det?

skrållan0808 skrev 2011-02-14 10:15:33 följande:
    Jag skulle uttala det som Juni. Har en dotter som heter Julie, uttalas Juli. Anledningen till e på slutet är att det ser mer ut som ett namn, folk associerar det inte automatiskt med månaden...typ... Fast nu i efterhand skulle jag hellre stava det utan e, eftersom det blir svårt för folk att veta hur det ska uttalas, ibland skriver jag det faktiskt utan e för att underlätta. Vill absolut inte att det ska uttalas som "Fröken Julie".
    Jag har också en dotter som heter Julie [juli] och blir så otroligt irriterad över att folk envisas med att uttala det på engelska - även när de hör hur jag uttalar det. Vi har bekanta som fortfarande uttalar det på engelska. Grrrr!  Vi stavar det med -e på slutet för att pappan är dansk och där är det ett vanligt namn (som uttalas "Jolie"). Förstår inte varför folk inte tänker på att det också är ett vanligt namn i Norge och Danmark (och Frankrike), utan bara associerar det med engelska Julie.
  • Kokomo
    Dalva skrev 2011-02-14 14:10:28 följande:
    Jag skulle också uttala det som månaden juni. Hur vill ni uttala det?Jag har också en dotter som heter Julie [juli] och blir så otroligt irriterad över att folk envisas med att uttala det på engelska - även när de hör hur jag uttalar det. Vi har bekanta som fortfarande uttalar det på engelska. Grrrr!  Vi stavar det med -e på slutet för att pappan är dansk och där är det ett vanligt namn (som uttalas "Jolie"). Förstår inte varför folk inte tänker på att det också är ett vanligt namn i Norge och Danmark (och Frankrike), utan bara associerar det med engelska Julie.
    Men varför valde ni att stava det Julie om ni vill att det ska uttalas Juli (och alltså inte Djuulie eller Jolie)?
  • Cloudy

Juni.

Varför använda krångligare stavningar än vad som behövs? Jag tycker att Juni är ett fint namn men det blir bara töntigt med stavningen Junie.

• tahira

Hm. Jag skulle nog tro att det uttalades Djuni, men säga Juni första gången och se om jag blev rättad.

Vår son heter Spike och där är det ju tvärtom, det "ska" uttalas Spajk, men när vi bodde i Sverige hände det att vissa (framförallt medelålders, både äldre och yngre hade Spike-referenser) testade med Spike (liknande Loke) först och sedan rättade sig själva när vi eller han själv sa namnet som det skulle vara.

• minya
    skrållan0808 skrev 2011-02-14 10:15:33 följande:
    Jag skulle uttala det som Juni. Har en dotter som heter Julie, uttalas Juli. Anledningen till e på slutet är att det ser mer ut som ett namn, folk associerar det inte automatiskt med månaden...typ... Fast nu i efterhand skulle jag hellre stava det utan e, eftersom det blir svårt för folk att veta hur det ska uttalas, ibland skriver jag det faktiskt utan e för att underlätta. Vill absolut inte att det ska uttalas som "Fröken Julie".
    vi har nog aldrig haft problem med att folk assosierar de med månaden även om vi kör utan e. Då är vi väldigt "publika" personer som är ute mycket bland folk, men ingen har hittills tänkt på månaden (eller uttalat det "fel").
    En enda uttalar henne "djoli" och de är farmor haha "för hon vill att de ska låta mer unikt" som hon själv säger trots min eviga talrättelse till henne har ja nu gett upp en person i sverige som säger fel kan ja leva med
    Dotter 07-07
Svar på tråden Hur uttalar du Junie?