• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • snillis

Djuni - eftersom det har en engelsk stavning.

• norgesessan

Blir på engelska för mig också...
    Hade jag inte velat att mitt barn skulle heta Djunii så hade jag stavat det Juni.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lady Namárië
    stor grön drake skrev 2011-02-13 22:57:52 följande:
    Djunie (med sammaD-ljud och halvtysta ie som i Julie)
    Samma här.
    So say we all
  • Buseyra
    oOMayaOo skrev 2011-02-13 16:42:13 följande:
    Annat: Djunii
    Skål Samma här
  • Olof 48
    snillis skrev 2011-02-13 22:45:54 följande:
    Djuni - eftersom det har en engelsk stavning.
    Engelsk stavning?

Heter June på engelska.
  • jennifer88
    stor grön drake skrev 2011-02-13 22:57:52 följande:
    Djunie (med sammaD-ljud och halvtysta ie som i Julie)
    Samma här.. =)
  • Olof 48

Tror ni barnet kommer uppskatta att heta ett så 'orginellt' namn för övrigt? Vet att det är populärt att hitta på egna, udda namn, men jag tycker inte det är rätt... Stackars barn...

• Fenna
    Millicent skrev 2011-02-13 20:23:16 följande:
    Därför att JAG assicierar e på slutet med att det inte är ett svenskt namn och det som ligger närmast till hands för MIG att tänka på är engelskt uttal då. Heter någon Gareth så skulle jag inte säga Gaa'ret heller. Och jag säger Kevin med kort e istället för Sheevin som man ju också skulle kunna tänka sig. När någon heter Lily så tänker jag Lilli i huvudet med engelskt uttal tills jag hört föräldrarnas uttal. Allt pga tanken att samtliga av dessa namn har anglosaxisk härkomst eller inspiration.

Jag vet en person som heter Stephen men det ska uttalas Steffen, inget jag kunde komma på själv utan jag tänkte omedelbart Steven.
    Uttalar du (och alla andra som skulle säga djuni) Jennie med dj också?

Jag tycker att Junie är fint, skulle säga Juni. 
Svar på tråden Hur uttalar du Junie?