• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • AngelWithoutWings
    Fenna skrev 2011-02-14 08:49:48 följande:
    Lustigt, jag kanner manga svenska Jennie/Jenny och har aldrig traffat nagon som uttalar sitt namn med dj. Det maste vara nagot nytt.
    Håller med ! 2 Jenny och 1 Jennie och ja har aldrig hört nått annat än som det stavas.

Förresten så tycker ja Junie stavningen är mycket finare och ja säger det på samma sätt som ja säger Juni.
    Blir nog lättare att inte blanda ihop med stavningen och ja tycker det ser finare ut :)
  • nea82
    Kokomo skrev 2011-02-14 00:09:19 följande:
    Djuuni
    Jag med! Som en engelsk version..
  • nea82
    Dixie skrev 2011-02-14 09:01:58 följande:
    Men alla ni som uttalar Junie med engelska Dj - uttalar ni även Julia, Jennifer, John m.fl. även med Dj? 

Jag hänger inte alls med i det resonemanget - i Sverige uttalar man väl namn enligt svenska namnregler (om inte namnbäraren påpekar att deras namn ska uttalas på annat sätt) 

Då bör ju Marie och Sophie uttalas på franska, Mette bör uttalas på danska m.m. enligt ert resonemang......... 
    Kan bara svara för min egen del.. Men när jag såg namnet så blev det just Junie med Dj  för att det namnet slutade med e. Juni hade jag uttalat just Juni men nu blev det mer Dj. Ingen aning om varför men det kändes mer som ett engelskt namn.
  • Decembra

Djuuni

٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Decembra
    nea82 skrev 2011-02-14 09:26:04 följande:
    Kan bara svara för min egen del.. Men när jag såg namnet så blev det just Junie med Dj  för att det namnet slutade med e. Juni hade jag uttalat just Juni men nu blev det mer Dj. Ingen aning om varför men det kändes mer som ett engelskt namn.
    dito
    ٩(-̮̮̃-̃)۶ Mamma till två gossar, -06 & -08 ٩(-̮̮̃-̃)۶
  • Lussekatten87

Hade det stått Juni hade jag självklart uttalat det som månaden Juni. Men iom att det är ett E på slutet ,Junie, får jag det till en mer engelsk klang: DJUNI som flera andra här också.

• skrållan0808

Jag skulle uttala det som Juni. Har en dotter som heter Julie, uttalas Juli. Anledningen till e på slutet är att det ser mer ut som ett namn, folk associerar det inte automatiskt med månaden...typ... Fast nu i efterhand skulle jag hellre stava det utan e, eftersom det blir svårt för folk att veta hur det ska uttalas, ibland skriver jag det faktiskt utan e för att underlätta. Vill absolut inte att det ska uttalas som "Fröken Julie".

• Miss Lau
    Men alla ni som uttalar Junie med engelska Dj - uttalar ni även Julia, Jennifer, John m.fl. även med Dj? 

Jag hänger inte alls med i det resonemanget - i Sverige uttalar man väl namn enligt svenska namnregler (om inte namnbäraren påpekar att deras namn ska uttalas på annat sätt) 

Då bör ju Marie och Sophie uttalas på franska, Mette bör uttalas på danska m.m. enligt ert resonemang......... 
    För egen del tar jag förgivet att man stavar Juni om det är så man vill att barnets namn ska uttalas. Har man valt stavningen Junie tar jag för givet att det beror på att man vill att folk ska uttala det annorlunda. Julia utalar jag Julia helt enkelt för att det är den stavningen som används i Sverige.
  • Millicent

Jenny, Jennifer, Julia et c är etablerade namn i Sverige. Liksom Marie, Sofie. Mette är lätt att säga med svenska ljud då det låter lika på norska och i princip lika på danska. Junie och Julie är inte säskilt etablerade och då är det lätt att associera till franska eller engelska. John tänker jag primärt som Djohn just för att det inte är så särskilt vanligt i Sverige. Det är heller inte givet att det är svenska uttalsregler som gäller på namn som är inspirerade av eller kommer från andra länder. Heter man Brian I Sverige så utalas det... Brii-an? Kevin skulle ju bli Kee-vin, eller Shee-vin. Varför skulle tex E i slutet på Junie, Emelie vara stumt? Det är inte så svenskt. Är de vanliga har folk en referensram för hur de ska säga. Är de ovanliga blir det utifrån vad folk tror och hur de associerar.
Svar på tråden Hur uttalar du Junie?