• Lillajagmedstorahjärtat

Hur uttalar du Junie?

Funderar på att döpa dottern till det, men hur uttalar ni det till stavningen Junie?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-14 17:32
    Tack för alla svar!

Många som tydligen uttalar det med Dj i början, vilket jag aldrig tänkt att det kunde bli ;)

Vi vill att det ska uttalas som månaden (Juni) men tycker att det är snyggare med -e på slutet och dessutom är men inte uppkallad efter en månad som någon sa, men blir det en "Junie" så blir det en JUNI alltså utan -e för att undvika missförstånd ;)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur uttalar du Junie?
  • TessH

Jag är uppvuxen i usa så jag hade ju uttalat det som det också!

• Lady Namárië
    Fenna skrev 2011-02-14 00:08:42 följande:
    Uttalar du (och alla andra som skulle säga djuni) Jennie med dj också?

Jag tycker att Junie är fint, skulle säga Juni. 
    Ja, jag läser spontant Jennie med engelskt j-ljud i början.
    So say we all
  • straw2008

Vi har tänkt Juni till vår nästa dotter men att stava det "normalt" utan konstigheter.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • minya

som "djuni" av att just de där e:t i slutet känns engelskt (ja jag vet att de stavas june) men associationen i huvudet blir ändå engelskt för mig
    Av den stora anledningen min dotter heter Juli för jag ville ha svenskt uttal och inte Julie som genast hade blivit "Djuli" 

Dotter 07-07
  • Fenna
    Lady Namárië skrev 2011-02-14 07:41:07 följande:
    Ja, jag läser spontant Jennie med engelskt j-ljud i början.
    Lustigt, jag kanner manga svenska Jennie/Jenny och har aldrig traffat nagon som uttalar sitt namn med dj. Det maste vara nagot nytt.
  • Dixie

Men alla ni som uttalar Junie med engelska Dj - uttalar ni även Julia, Jennifer, John m.fl. även med Dj? 

Jag hänger inte alls med i det resonemanget - i Sverige uttalar man väl namn enligt svenska namnregler (om inte namnbäraren påpekar att deras namn ska uttalas på annat sätt) 

Då bör ju Marie och Sophie uttalas på franska, Mette bör uttalas på danska m.m. enligt ert resonemang......... 

Svar på tråden Hur uttalar du Junie?