• bakeacake

Ber ni om lov för att klippa barnet?

Ni som har barn med nån ni inte lever tillsammans med och har delad vårdnad....

När det är dags för barnet att gå till frisören. Ringer ni till den andra vårdnadshavaren och ber om tillstånd då?

www.sofiabrandon.wordpress.com - Hertiginnan av Bålsta...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ber ni om lov för att klippa barnet?
  • Linda1976
    bakeacake skrev 2011-02-13 23:03:23 följande:
    Så hur skulle du reagera om han gjorde det utan att fråga dig?
    Bli lite förvånad Vi går till samma frisör allihop, så ibland borde jag nog boka tid även till exet när han blir för långhårig Vi har liksom inga konflikter om dottern eller om nåt annat heller för den delen. Tvärtom, han är en av mina bästa vänner och vi vill varandra och dottern väl. Så om han bokat tid, så skulle jag nog snarare tro att han varit och klippt sig och vår frisör sagt "ska du inte komma hit med Alice nån dag?".
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • oOMayaOo
    bakeacake skrev 2011-02-13 23:00:40 följande:
    Och om h*n skulle säga nej skulle du inte göra det?
    Ja, man måste ju vara överens. Om jag anser det vara väldigt viktigt får jag försöka övertala helt enkelt.
  • Kajee

Ser inte det som det viktigaste att vara överens om. Hår växer. Om han låter dottern tatuera sig utan att diskutera det med mig däremot skulle jag bli arg.

?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • La Lola
    bakeacake skrev 2011-02-13 22:57:53 följande:
    Då kan man ju undra varför man då blir förbannad som mamma för att pappan klippt barnet utan att fråga. (eller rakat av håret)

Nu menar ja ju inte att du blir det..
    I vårat fall är det inte alls konstigt att jag inte frågar den sk pappan.
    Men jag svarade bara rätt o slätt på din fråga.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • pluvdo

Nej.

Pappan har inte träffat sonen sen i september ändå (han bor långt bort och har väldigt ont om pengar) och även om de (förhoppningsvis) kommer få en bättre relation när sonen är något större så kan jag inte tänka mig att pappan skulle kräva att jag kollar med honom ifall jag kan klippa sonen. Det är ju jag som gör allt annat med honom och tar alla beslut gällande liksom... vad han skall ha på sig och sådant. Varför skulle då pappan bestämma vad jag gör med sonens hår?

Gällande den andra forumtråden, så... jag kan väl inte riktigt förstå varför den där pappan rakade huvudet på sin son. Det är jävligt fult med rakat, för det första, och för det andra så är det så kallt ute nu så det känns som att man behöver den extra värmen som hår ger. Jag hade förstått det bättre om pappan bestämt sig för att snagga sonen på sommaren.

Värre tyckte jag i så fall att det en annan kvinna skrev i den tråden var: att hennes dotters pappa bestämt sig för att låta farmodern klippa håret på flickan när flickan hade sparat till långt hår. Hon var ju ändå fyra år gammal, så då tyckte jag han borde frågat henne vad hon tyckte om att klippas istället för att bara bestämma själv.

• Tonx

Jag får säga "Nja" på den frågan. Vi tar stora tjejen till frisören varannan gång. När de är hos pappa så är det hans flickvän som tar henne till frisören. Tjejen får bestämma själv hur hon vill ha håret. Han ser inte när hon behöver klippas så jag säger helt enkelt att nu är det dags att klippa och då fixar han det.

Lillan är det jag som klipper, hon har kort hår för det är fortfarande sådär bebistovigt i nacken. Jag klipper henne hur jag vill och meddelar inte pappan innan.

Men alltså, vi pratar väl inte om frisyrer eller ber om lov eftersom stora tjejen bestämmer frisyr själv och lillan får helt enkelt leva med att hon har kort hår

• MammaG

Nej.

Nu går vi förvisso inte till frisören, min son har axellångt hår och jag toppar det bara samt klipper luggen. Jag skulle aldrig komma på att snagga honom eller något dylikt, men det har inget med hänsyn till pappan att göra utan till min son (plus att jag anser det är asfult). Vill han en dag färga håret så kommer jag att nämna det, men mer i syfte att informera än att be om lov - det är jag som står för hur sonen ser ut (inte så att pappan är "förbjuden" att lägga sig i, han har bara aldrig visat tillstymelse till intresse, ens när vi levde tillsammans)

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • Selfish Geene

nej, barnen får själva bestämma över sitt hår (men jag ska villigt erkänna att det funnits perioder då jag önskat att jag kört en aningen mer faschistisk linje vad gäller frisyren Flört)

• Jenny87

Ber om lov nej, men informerar

Svar på tråden Ber ni om lov för att klippa barnet?