Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric Bypass (GBP)

SvartLucia skrev 2012-09-26 19:40:26 följande:
    ja alltså, det vet inte jag heller.. hörde av mig till kirurg mot. =)
    Då ska jag försöka ringa snart,är snart två veckor sedan jag var hos läkaren:).
  • MiaIa 90
    Wictor090719 skrev 2012-09-27 18:39:10 följande:
    Jag fick bekräftelse på min remiss i slutet av augusti, ringde och åberopade vårdgarantin i början av september :)!
    Hur lång tid gick de från remissen till du fick hem papper att den hade gått fram?
    Jag var till läkaren för två veckor sedan och läkaren skickade då remiss.  
    Vill bara få hem brev en att ringa och kolla gillar inte att prata i telle. 
    Kram 
  • MiaIa 90
    kymaro skrev 2012-09-26 20:46:04 följande:
    Men om man vill utnyttja vårdgarantin kan man ju även bli skickad till annat sjukhus.
    Jo de vet jag och de är ju bra att man kan bli de och att man inte behöver betala hela resan själv de är bra.
    Ifall de blir så att man får åka någon annan stans. 
  • MiaIa 90
    Wictor090719 skrev 2012-09-27 19:58:37 följande:
    Hm, en månad kanske? Ja något sådant!
    Oj så länge hur kommer jag orka vänta så länge.
    Men jag får ringa nästa vecka och kolla med dom.
    Konstigt att de ska ta så lång tid för sjukhuset är bara 5mil bort.
    Kram 
  • MiaIa 90
    Wictor090719 skrev 2012-09-30 13:39:14 följande:
    Jag sa fel.
    Remissen fick jag i mitten av augusti, sen åberopade jag vårdgarantin den 3 september.
    Så nu väntar jag bara på tid för info-möte osv. 
    Oki ingen fara. Ska ringa i morgon och kolla om inte ett brev kommer hem i brev lådan:).
  • MiaIa 90
    åsis skrev 2012-10-02 20:31:01 följande:
    Hej!
    Jag är också på väg mot op. Har varit på infomöte och har tid för läkarbesök på fredag.
    Vi fick inte mycket info om kost direkt efter op så jag undrar om man börjar med puré direkt, eller om man kör pulver?
    Hej vad härligt att du är på väg.
    Jag själv skickade min remiss iväg för två veckor sedan.
    Innan operationen kommer du nog gå på pulver en ca 2veckor innan operationen och efter operationen är de oftast flytande kost som soppa,fil,te,kaffe m m en vecka sedan lite pure mat i ca en vecka sedan börja äta lite mer och mer vanlig mat.
    Kram 
  • MiaIa 90

Hej i dag ringde jag till kirurg mottagningen för att kolla upp om min remiss hade kommit in och de hade den.
    Hon som jag pratade med att läkaren går igenom alla remisser så fort han har tillräckligt många och de hade han snart sa hon:).
    Så hon tror jag kommer bli kallad till läkaren snart och sen för grupp träffen:). 
    Sedan så sa hon att dom inte har så lång kö i Hudiksvall:).
    Är så glad:).
    Kram 

• MiaIa 90

Hur mycket då igentligen kan man räkna med att gå ner i veckan efter sin operation?
    Och hur tidigt efter operationen tycker ni man ska bli gravid?
    Jag kommer inte kunna vänta 1år efter operationen med att bli gravid.
    Kram 

• MiaIa 90
    Perpen skrev 2012-10-08 14:02:04 följande:
    Som sagt är det individuellt. I början tappade jag 2-3 kg i veckan (säkert 4 kg också någon vecka). Men det är ju precis i början som man ofta tappar mycket och sedan minskar det ju allt eftersom. Ang. graviditet så borde du vänta så länge som möjligt, både för din egen skulle som för barnets skull, särskilt som du dessutom är så ung så du har ju tid på dig att få barn, det finns ju en anledning till att det finns vissa riktlinjer kring operationen. Min graviditet var inte det minsta planerad, faktum är att vi ansträngde oss för att jag inte skulle bli gravid men det blev som det blev ändå och kombinationen av operation och graviditet har i alla fall fått mig att stundvis må väldigt, väldigt dåligt, just nu håller jag bara tummarna för att bebisen ska må bra trots diverse vitaminbrister plus att kroppen är inställd på svält. 
    Men de är ju riktigt bra att gå ner så pass endå.
    Jag har läst att de finns några som har gått ner ca 15kg den första månaden.
    Men om man blir gravid rätt tidigt så kan man ju gå ner en del under och så klart efter gravideteten igen.
    Jo jag är ung 22år och sambon är 40 nästa år så vill inte vänta för länge har kämpat mot barn i snart 2år. 
    Har längtat efter barn i 7år.

• MiaIa 90
    BarbaMamma84 skrev 2012-10-08 14:30:19 följande:
    Rekommendationerna att vänta efter OP innan man blir gravid är MINST 1-2år. Och det har dels att göra med din egna hälsas skull och för barnet. Att det ska överleva och utvecklas normalt trots att modern går på svält. Finns många risker med att börja försöka för tidigt men för vissa har det gått bra ändå. Att sambon är 40 gör inget, män är fertila i princip tills dagen dom dör så det är ingen fara :) Förstår din längtan, vi har samma här hemma men till mig sa läkaren MINST ett år. Så det är bara för mig att le och se glad ut. Vill ha en lika frisk unge som jag fick för snart 5år sedan.
    Ska se hur länge jag orkar vänta efter operationen.
    Men tror jag kommer kunna hålla mig en 3-5månader iallafall.
    Men vill ha barn helst igår hihi.
    Alla runt mig har barn,många vänner har barn och så är sambon sist av sina syskon att få barn med:(.

Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)