Inlägg från: MiaIa 90 |Visa alla inlägg
  • MiaIa 90

Gastric Bypass (GBP)

åsis skrev 2012-10-11 07:47:35 följande:
    Jag har också kämpat att bli gravid. Har PCO. gick ner 25 kg innan jag blev gravid och kände att jag ville fortsätta gå ner. Då berättade min bm att när man går ner och förbränner fett bildas ett gift i kroppen. Detta gift är inte bra för bebisens utveckling och barnet kanske får lida hela livet.
    De har jag inte hört eller hittat när jag har läst om de. 
     Man fortsätter ju gå ner lite när man är gravid men inte så fort,sedan efter förlossningen så går man ner lite fortare igen.
    De att de ska vara skadligt för barnet hela livet de tror jag inte på.
    Ska leta upp och läsa om de. 
  • MiaIa 90
    ChaosMum skrev 2012-10-11 08:15:11 följande:
    Du har alltså inte ens gjort din op än?

Nej har inte gjort operationen en!
  • MiaIa 90
    ChaosMum skrev 2012-10-11 08:19:04 följande:
    Då kan du absolut inte veta hur det kommer gå för dig.

Att sitta och planera barn innan open är som att försöka glo in i en spelkula och sia om framtiden.
    Visst kan det finnas en längtan efter barn men jag tror du blir hemskt besviken om det inte går lika bra för dig som en del fall här inne.

Att din sambo är 40 och ni väntar den rekommenderade tiden efter gör inte att det aldrig blir av.
    Eller tacklar 40-åringar av vid 42?

Det finns 20-åringar som inte har ork till småbarn lika mkt som en äldre.

Vad säger HAN om detta?

Inget jag kan veta fullt ut men om jag är pigg nu och tror på att de kommer gå bra så är de större chans att de ska gå bra en om jag tror att de ska gå dåligt.
    Han vill samma som jag ,vi vill inte vänta för länge när vi har kämpat så länge som vi redan har gjort. 
    Och han vill helst vara 41 år när han får sitt första barn.

• MiaIa 90
    Perpen skrev 2012-10-11 08:38:12 följande:
    Varje dag får jag i mig ca 7 dl vatten, och ibland ett glas mjölk också (räknar dock inte med någon vätska i maten då). Det är ungefär hälften av man måste dricka. Så har det varit det senaste halvåret och jo, jag känner av att jag inte får i mig tillräckligt med vatten. Kan känna mig jättetörstig men klarar ändå inte av att dricka för att det helt enkelt inte får plats i magen. Jag får ont i huvudet (troligtvis av vätskebrist) och huden är så torr att det kliar och svider ibland, så jo, visst känner jag av vätskebristen. Nu har jag haft tur och bebisen tycks ha fått tillräckligt med fostervatten i alla fall, men det är ju just det det handlar om när man blir gravid så nära inpå, det handlar om tur. Och även om man gör det lätt för sig med matlådor (vilket är jättebra, det körde jag mycket på i början) så betyder ju inte det att man klarar av att äta det. Ibland går det bara inte.

Jag förstår om du längtar efter barn, men se till att inte bara lyssna på solskenshistorier utan att även höra den andra varianten. Själv hör jag till de som verkligen har haft tur (trots att jag inte mått särskilt bra), i alla fall än så länge, men vi vet ju inte ännu om bebisen växer som den ska och får inte veta det förrän om en månad heller. Men bara för att några har tur så betyder inte det att alla har det. Å andra sidan så gäller ju det för graviditeter i största allmänhet, man kan ju vara icke-opererad och också råka ut för en massa saker, men riskerna är högre om man är opererad. Min bebis ligger till exempel i en hög riskgrupp för att ha ryggmärgsbrock p.g.a en vitaminbrist, de kollar naturligtvis efter sådant vid rul och hittade ingen defekt, men bara för att de inte lyckas se något misstänkt vid rul så utesluter ju inte det att risken fortfarande finns.

Men de är bra att du får i dig en del vatten endå ju. 
    Man får ju kämpa och de tar ju tid att kunna få i sig en del saker.
    Jo visst är de så att de går bra för en del och illa för andra.
    Men man ska ju inte tänka på att de inte kommer gå bra då blir man ju galen. 

Vad menar du med och hur kan ex vitamin brist göra att bebisen har större chans att få ryggmärsbrock?
    Äter du inte folsyra?

• MiaIa 90
    ChaosMum skrev 2012-10-11 09:48:20 följande:
    Eller så går du inte ner ett skit efter din graviditet eller under, det kan du aldrig veta.
    Vad läkarna sagt till mig så går man ner ca 70-80% av sin övervikt. Efter något år växer bla tarmluddet tillbaka och då får du kämpa.

Är målet viktnedgång så väntar man med en graviditet. Är målet barn så väntar man med open.
    Jag kan inte få barn endå nu så jag måste göra operationen för att gå ner i vikt och kunna bli gravid.
  • MiaIa 90
    Blubb skrev 2012-10-11 12:52:47 följande:
    Miala 90, du tänker väldigt egoistiskt när du planerar att försöka bli gravid när det finns så tydliga riktlinjer vid en op. Du utsätter både dig själv och ditt barn för risker, skulle du kunna leva med ditt samvete om ditt barn dör eller får skador för livet? Att veta att det är ditt fel. Tänk om, tänk rätt!
    Du kan ju komma med tipps om hur man ska göra för att få 1år att gå fort då?
  • MiaIa 90
    Blubb skrev 2012-10-11 13:48:07 följande:
    Miala 90, året kommer gå fort få du kommer gå igenom en enorm förändring i kropp och själ. Du kommer vara tvungen att bygga upp en ny vardag med träning och nytt tänk vid mat. Lära känna din kropp på nytt osv. Jag hör vad du säger om åldern på din sambo, men det är inte värt risken. Vänta ett år, för din egna skull.
    Ska fundera på de och se hur vi vill göra efter operationen. 
    Jag är ju arbetslös ska börja läsa till våren också.
    Vet inte hur jag ska göra har massa barn saker men inget barn.  
  • MiaIa 90
    Perpen skrev 2012-10-11 13:59:28 följande:
    Folsyra ingår i den multivitamin som jag äter varje dag men den lilla mängden har inte varit tillräcklig, och att medicinera sig själv med receptfri folsyra från apoteket hjälper föga, så om du ändå tänker försöka bli gravid innan värdena blivit mer stabila så se verkligen till att du har koll på exempelvis folsyran. Du bör ta upp det med en läkare innan så att de åtminstone kan skriva ut folsyra på recept. Min kirurg skrev ut folsyra åt mig när graviditeten blev bekräftad (men jag var då redan i vecka 11) och sa att om jag skulle äta dem från apoteket skulle jag vara tvungen att ta minst 10 såna tabletter varje dag. 
    När blev du då gravid efter din operation?
    Jag har redan ätit folsyra över ett år för vi har ju försökt få barn men fick ju reda på att jag hade PCO och ingen äl. 
    Skyddar oss nu med kondom men vet inte hur länge jag orkar mer.
    Bara så ledsen att jag inte kan få barn.
    Jag har massa barn grejer men inget barn och alla runt mig har barn.
    Vad säger att jag inte skulle klara av att bli gravid så tidigt efter operationen,man få ju kolla upp sig rätt ofta med vitaminerna och se till att man får i sig allt vad man behöver per dag. 
  • MiaIa 90
    Perpen skrev 2012-10-11 14:15:41 följande:
    Det finns givetvis inget som säger att du inte skulle klara av att bli gravid tidigt efter operationen, men det finns samtidigt inget som säger att du faktiskt skulle klara det så det går ju faktiskt åt båda hållen.

Mitt fall är en smula ovanligt då jag blev gravid strax innan operationen (ca 1-2 veckor innan tror jag de kom fram till), efter operationen hade det varit omöjligt för vi var jättenoga att använda kondom eftersom jag var så rädd för att bli gravid (ironiskt nog var jag ju redan det). Innan operationen hade jag ätit P-piller men mitt recept tog slut strax innan operation och jag såg ingen mening i att skaffa nytt, vi slarvade med att skydda oss innan operation eftersom jag trodde att jag inte kunde bli gravid (hade bmi 50 och läkarna misstänkte även att jag hade pco), men tji fick jag. Jag har också många gånger tänkt att jag ska sköta maten och jag ska dricka rätt och allt det där, men det är sällan jag lyckas äta 6-7 gånger varje dag som jag fått som direktiv, oftast kommer jag bara upp i 4 måltider, ibland 5, så det är inte alltid det går även om man verkligen vill. Det är inte min mening att låta så negativ men det är faktiskt så det ligger till för min del. Sen finns det ju dem som klarar av alla mål galant, och de som klarar av betydligt färre. 
    Oki oj då var de tidigt, men operationen gick bra och så?.
    När fick du reda på att du var gravid då?

Man tror ju inte att man ska kunna bli gravid ju jag har BMI 52 i dag och väger 140kg så jag hoppas jag går ner en hel del måste ju gå ner hälften iallafall har läkaren sagt.
    Vis skyddar oss nu med kondom kastade ju mina p-piller då vi för över ett år sedan bestämde oss för att skaffa barn men de gick inte gick till gyn och jag hade PCO.

Man kan ju ha äl fast att man har pco men inte så ofta man har äl i så fall.
    Jag vill inte riskera att bli gravid innan operationen bättre att vänta till efter för jag ser de som 50/50 är farligt att bli gravid nu innan med med så pass stor övervikt som om jag skulle bli gravid efter ca 5 månader efter Gbp op.
    SÅ ser jag på de.

P-piller måste man endå sluta med innan operation för att dom vill inte man ska äta de för de är större risk att få blodprop så de var ju bra.

Men se de pocetift du får i dig ne del i allafall och du gör ju så gott du kan.
    Men prata med en läkare de finns dryck man kan få utskrivet som de ska vara mer näring i de kan ju vara bra att kolla upp.

Du är den enda som har varit glad i tonen till mig och inte för neg till mig. Tack.
    För sitter nästan här hemma och gråter så ledsen är jag.
    Jag kommer inte kunna klara av att vänta ett år.
    Och min mamma som gjorde en GBP op för två år sedan sa att hon kommer hjälpa mig att göra matlådor och komma med tipps vad jag ska äta och så sedan säger hon att om jag vill bli gravid så ska jag göra som jag och sambon vill och att de kommer gå bra.

• MiaIa 90
    ChaosMum skrev 2012-10-11 15:13:12 följande:
    Öh..

Så du menar att vi som då inte mår lika bra efter våra opar var negativa innan? 

Du är tillsammans med en jättebebis som "vill" massa saker framför vad doktorer anser och råder och hur din hälsa påverkas?
    Ja, men han låter som ett kap!
    Ne de menade jag inte att ni var men de finns dom som är neg innan och då är de lättare att de inte går bra att läka efter heller.

Ne gud är inte ihop meden jätte bebis  utan en helt underbar man.
    Han och jag bestämmer saker tillsammans i vårat förhållande. 
Svar på tråden Gastric Bypass (GBP)